Gå til innhold

Firefox 3.0 snart historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er på tide at Mozilla gjør noen grep a la Microsoft for å få ned bruken av gamle versjoner.

 

Hitslink skriver at bruken i februar måned fordeler seg slik mellom de ulike versjonene, med januar i parantes:

Firefox 3.6 5,16 % (1,15 %)

Firefox 3.5 14,54% (17,08%)

Firefox 3.0 3,62 % (5,24 %)

Firefox 2.0 0,74 % (0,78 %)

Firefox 1.5 0,10 % (0,10 %)

Firefox 1.0 ----- (0,03 %)

Totalt: x.x 24,16% (24,38%)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at de bør ta grep, Simen, men å sammenligne det med Microsoft (implisitt fordi de har en så vellykket strategi med å få folk over på nyere nettlesere..?) var nesten litt provoserende. :)

 

Microsoft har vært altfor treige med å foreta slike grep som artikkelen beskriver. At 4% av Firefox-brukerne sitter med versjoner eldre enn 3.5 er dog merkelig.

Lenke til kommentar

Beklager provokasjonen Haraldson :) Mozilla er mye flinkere til å få folk over på nye nettlesere*, selv uten å ha gjort noen spesielle tiltak for det slik som Microsoft har gjort med IE6-kampanjen.

 

Gamle Firefox-versjoner er heller ikke i nærheten så gal på sikkerhet og standarder som IE6.

 

* Jeg gravde frem noen relativt sammenlignbare tall for IE og Firefox.

Et halvt år etter IE8 ble lansert (mars09->september09) brukte bare 27% av IE-brukerne IE8. Tilsvarende tall et halvt år etter at Firefox 3.5 kom (juni09->desember09) brukte hele 68% siste versjon (inkludert 0,3% betatestere av 3.6)

Lenke til kommentar

Har endret seg radikalt i mars. Da har 3.6 overtatt for 3.5.

 

Statcounters data for 17. mars

Firefox 3.6 - 16,24 %

Firefox 3.5 - 9,9 %

Firefox 3.0 - 3,98 %

Firefox 2.0 - 0,67 %

 

Å si at Microsoft gjør noe for å få ned bruken av gamle nettlesere er i realiteten bare tull. I alle fall slår det ikke særlig ut.

 

Firefox 3.5 brukte ca 2,5 mnd på å gå forbi 3.0, 3.6 omtrent samme tid for å gå forbi 3.5. IE8 brukte over 9 mnd på å gå forbi IE7. At det er forklarbare årsaker til dette - ja det er en realitet.

Lenke til kommentar
Å si at Microsoft gjør noe for å få ned bruken av gamle nettlesere er i realiteten bare tull. I alle fall slår det ikke særlig ut.

Microsoft gjør noe. Tidligere tiltak har fungert dårlig, men effekten av dette tiltaket får vi se etter hvert som statistikkene oppdateres. (Det trådte i kraft 1. mars)

 

Redigert: Jeg fant statistikk via Statcounters:

IE6 markedsandel 1.-10. mars 2010: 11,29%

IE6 markedsandel 1.-28. februar 2010: 11,74%

IE6 markedsandel 1.-31. januar 2010: 13,33%

IE6 markedsandel 1.-31. desember 2010: 14,04%

IE6 markedsandel 1.-30. november 2010: 14,6%

Det ser altså ut til tiltaket fra månedsskiftet februar/mars ikke har hatt noen nevneverdig effekt.

Lenke til kommentar

Nå er den oppdateringen faktisk ikke "obligatorisk" så vidt jeg husker. Dvs står automatiske oppdateringer på så får du den med, men svært mange av de som henger igjen bruker nok hverken automatiske oppdateringer eller de har versjoner som ikke lar seg oppdatere (pirat).

 

Jeg viste også i en annen tråd at den høye andelen av IE6 på verdensbasis i stor grad relaterer seg til land som Kina, Sør-Korea, India og en del utviklingsland. I Kina og Sør-Korea er det faktisk stor grad av offentlige og andre nettsteder som bruker IE6 spesifikk teknologi som fremdeles er problemet. Kina har nesten 60 % IE6 (man tror tallet er høyere). Sør-Korea nærmere 50 %.

 

Derfor mener jeg at Microsoft i realiteten ikke gjør så veldig mye. Tiltaket du viser til vil kun ha effekt innen EU/EØS hvor IE6 alt er nede på ca 6 % og lavere. Det vil ikke ha effekt andre steder. Hadde Microsoft virkelig gjort noe, så hadde de kjørt dette over hele linja - eventuelt med en modifikasjon. Så at de gjør noe på bakgrunn av noe de er tvunget til i realiteten av EU, er å dra Microsofts vilje til å gjøre noe svært langt.

 

Edit: Ser du konkluderer at det ikke har særlig effekt. Klart det, når tiltaket kun brukes i et område der man trolig ikke har effekt, fordi de som er igjen har spesifikke grunner til å bruke IE6, eller aldri vil oppdatere noe som helst.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er jo litt rart de ikke gjør mer egentlig, med tanke på all negativ oppmerksomhet de får hvr gag noen utnytter et hull i IE6 - og det skjer jo rett som det er.

Hadde en kunde på jobb her som synes det var ille at han måtte oppgradere nettleseren sin for å bruke oss, for den fungerte fint ellers. Hadde litl lyst å linke ham til Stopp IE6-kampanjen, og fortelle ham at han tross alt brukte en utdatert, ni år gammel nettleser som aldri hadde fungert som den skulle selv da den var ny. Men han var nå en hyggelig fyr, så det gikk greit.

 

Det jeg *egentlig* burde gjort var jo å gi ham streng beskjed om å få en eller annen pc-geek til å ta en titt på maskinen og oppdatere den. Gudene vet hvor mye skjit han har fått inn i løpet av de siste ni årene.

Lenke til kommentar

Random sider. Må trykke på "prøv igjen" opptil flere ganger. Skjer både på min stasjonære og bærbare og dama sin bærbare. Skjer også med Chrome av og til. FF 3.0 og IE 8 aldri noe problem. Så vidt jeg vet så byttet FF en eller annen motor fra 3.0 til 3.5.

 

Bare versjon av Gecko (selve renderingsmotoren), samt javscriptmotor. Men dette er noe alle nettlesere gjør ved de fleste nye versjoner. IE8 har ikke samme motoren som IE7.

Lenke til kommentar

Hvordan i allverden kan routeren ha noe med dette å gjøre? Kan tenkes det er en sliten router eller noe som starter å få problemer, men da burde det skjedd uavhengig av nettleser i grunn, så jeg tviler på at dette har med routeren å gjøre. hvordan skiller routeren mellom firefox 3.0 og 3.5?

Lenke til kommentar

Nei, ikke vet jeg. Men siden FF 3.5 og 3.6 ikke funker bra på 3 pcer her i huset, så er det tydeligvis noe galt.

Du er ikke alene om å ha problemer. Siden jeg oppgraderte til 3.5 i fjor sommer en gang, har FF vært gørrtreg, både når det gjelder oppstart og under bruk. Om jeg har en del faner oppe, tar det ofte 2 til 6 sekunder fra jeg trykker på en link, til FF reagerer i det hele tatt. Det samme gjelder ved åpning av ny tab, innskriving av tekst, søking, klikking i adresselinjen; kort sagt alt går tregt. Det er tydeligvis mange som har dette problemet rundt om, og mange av dem har løst problemet ved å gå tilbake til 3.0, og jeg vurderer det samme selv for tiden. Når reinstallering av Windows og kjøp av X25-M SSD-disk ikke hjelper på problemet, er det ikke stort annet å gjøre. Har frukt FF og forgjengerne siden Netscape 4.7, men nå vurderer jeg for første gang å bytte.

 

Så at det er 4% som fortsatt bruker 3.0, synes jeg ikke er så veldig rart.

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...