Gå til innhold

Iphone ekstremt populær i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal være omtrent 300 000 av Apples telefon rundtomkring i norske lommer. (...)

 

For Sverige er det ikke oppgitt konkrete tall, annet enn at markedsandelen skal ligge på 7,1 prosent. Dette skal være samme andel som telefonen har i Storbritannia og Danmark.

 

Den store andelen Iphone begrunnes blant annet med høyere kjøpekraft her til lands.

Så alt som det finnes 300 000 av i norge er ekstremt populært? Dette tallet er jo ikke interessant før vi får vite hvor mange telefoner som finnes (dvs er i bruk) i Norge, slik at vi får et forholdstall (i prosent) som vi kan sammenligne med de andre landene... :ermm:

 

For alt jeg vet så kan det være 6 mill mobiler i bruk i norge, dvs iPhone har en markedsandel på 5%, noe som er lavere enn i de fleste andre land (i norden). Ut i fra tonen i artikkelen gjetter jeg likevel at dere ville få frem at andelen var større enn dette? :nei:

 

Edit: Ser noen tar eksempelet mitt som et "seriøst" estimat. Det er det ikke ;) 6 mill mobiler var bare brukt som et eksempel for å vise at prosentandelen ikke nødvendigvis trengte å være så stor selv om det finnes 300 000 iPhoner i Norge :D

Endret av V3gg3n
Lenke til kommentar
160 000 av disse skal være solgt i Danmark.

 

For Sverige er det ikke oppgitt konkrete tall, annet enn at markedsandelen skal ligge på 7,1 prosent. Dette skal være samme andel som telefonen har i Storbritannia og Danmark.

La oss si at det er 5 millioner mobilen i Danmark (veldig omtrentlig overslag, men sikkert ikke veldig feil). Da er det 3.2 % som har iphone. Hvordan er det samme andel som i Sverige, hvor dere sier 7.1 %. (Som forøvrig er noe helt annet enn det kilden sier. Den sier at Storbritannia har 7.1 %, men sier ikke noe om prosentandel i Sverige eller Danmark).

 

La oss si 5 millioner mobiler i Norge (ble anslått 6 over her, men lavere antall vil jo bare gi større andel til iphone, så om det er 6 blir bare poenget styrket). Da er det 6 % som har iphone i Norge. Dette er altså lavere enn det dere oppgir for Sverige (eller som kilden oppgir for Storbritannia), allikevel påstår dere at det er flere i Norge som har den.

 

Hvor får dere disse konklusjonene fra? (antageligvis fra kilden, uten å undersøke hva dere faktisk skriver)

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis så galt med 6 mill telefoner.

I følge world factbook til CIA så har Norge:

4,660,539 innbyggere i Juni 2009

5.287 million (2008) mobilabonnenter.

 

Om det inkluderer kontantkort osv aner jeg ikke, men vi kan vel regne med at det har vært en viss økning fra 2008 til nå.

Lenke til kommentar

Tall fra post-og teletilsynet (fra 2008) sier at ca 95% av Norges befolkning har en (eller flere) mobiltelefoner.

 

Dvs 4427512 har mobiltelefon. Hvis vi sier at 5% av Norges befolkning bruker 2 telefoner aktivt, blir tallet:

 

4648888 mobiltelefoner.

 

Markedsandel iPhone:

 

0,0645 ): 6,5%

 

Til å være 3 mobiltelefoner (hvorav en ikke var offisielt i salg i Norge) er ikke dette dårlige tall, med tanke på antall mobiltelefoner i salg de siste 2,5 årene.

 

Tallet ditt noob11 er forresten inkluderer kontantkort

Lenke til kommentar

Så alt som det finnes 300 000 av i norge er ekstremt populært? Dette tallet er jo ikke interessant før vi får vite hvor mange telefoner som finnes (dvs er i bruk) i Norge, slik at vi får et forholdstall (i prosent) som vi kan sammenligne med de andre landene... :ermm:

Vanligvis er ikke et tall som dette noe særlig verdt uten sammenligning mot totalt antall solgte mobiler og lignende, men i dette tilfellet mener jeg det er det.

 

Finnes det noe annen forbrukerelektronikk-produkt til ca. 5000 kr som har solgt 300 000 eksemplarer i Norge på 1,5 år?

Finnes det i det hele tatt en produsent som totalt har solgt 300 000 produkter til ca. 5 tusen kroner hver i Norge på 1,5 år?

 

Jeg tror svaret er nei til begge, og det viser hvor populær iPhone er her i landet, ca. uansett hvordan og hva man velger å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Så alt som det finnes 300 000 av i norge er ekstremt populært? Dette tallet er jo ikke interessant før vi får vite hvor mange telefoner som finnes (dvs er i bruk) i Norge, slik at vi får et forholdstall (i prosent) som vi kan sammenligne med de andre landene... :ermm:

Vanligvis er ikke et tall som dette noe særlig verdt uten sammenligning mot totalt antall solgte mobiler og lignende, men i dette tilfellet mener jeg det er det.

 

Finnes det noe annen forbrukerelektronikk-produkt til ca. 5000 kr som har solgt 300 000 eksemplarer i Norge på 1,5 år?

Finnes det i det hele tatt en produsent som totalt har solgt 300 000 produkter til ca. 5 tusen kroner hver i Norge på 1,5 år?

 

Jeg tror svaret er nei til begge, og det viser hvor populær iPhone er her i landet, ca. uansett hvordan og hva man velger å sammenligne med.

 

Ja, det tror jeg. F.eks. HTC.

Lenke til kommentar

Du tror HTC har solgt over 300 000 enheter til ca. 5k hver, det siste 1,5 året? Neppe..

 

De som kjøper HTC er firma. De bryr seg ikke om pris. De få private som kjøper er ett mindretall. I vår bedrift så bytter vi HTC mobilene minst en gang i året. Ikke for at de er dårlige, men er vel blitt en gode :) De fleste jeg kjenner i min bransje velger HTC. Iphone fungere ikke godt nok til firmabruk. Kjenner ingen som går fra HTC til iphone, men mange som går fra iphone til HTC

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...