Gå til innhold

Tror håndskriften vil dø ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håndskrifta kjem til å dø ut (meir eller mindre), spørsmålet er berre kva som kjem til å erstatte håndskrifta.

Eg ser ikkje for meg at vi i framtida går rundt å snakker til datamaskinene for å skrive ned medlinger. Kan du tenke deg kor dumt det er når det sitter en på bussen og "skriver" handleliste med å nærmast rope ut: -brød, -melk, -12 egg, -sjokolade, -kondomer, -dopappir, osv. berre for at mobilen skal skrive opp handlelista.

 

Når det er sakt så går det nok lang tid før all håndskrift er vekke, mennesket vil alltid være i stand å skrive små meldinger med ein penn eller blyant, men lange handskrevne brev er det nok slutt på rimelig fort.

 

Det finnest også ein liten sjangse for at handskrift kan få ein liten renessansen med elektroniske notatbøker med touchscreen. Blir oppløysninga på skjermen høg nok og nøyaktigheita tilsvarande så er det ingen problem å skrive beskjeder for hand ved hjelp av ein stylus og touchscreen.

Lenke til kommentar

Jeg trives godt med papir og blyant, og har vanskelig for å se at håndskrift "snart" kommer til å "forsvinne". På skolen er det stort sett bare beregninger det går i, og per i dag er ikke PC-bruk aktuelt til dette formålet. Hvordan dette blir i fremtiden er vanskelig å spå, men jeg kommer iallfall til bli vond å vende.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Bare jeg som skriver fortere enn jeg snakker og dermed ikke helt ser at jeg kommer til å snakke inn setningene mine i pcen? Tror jeg foretrekker å knappe det inn med tastatur i de aller fleste situasjoner. Dessuten vil jeg vel ikke at alle rundt meg skal sitte å høre på min handleliste, eller mine msn-samtaler på toget...

Lenke til kommentar

Håndskrifta kjem til å dø ut (meir eller mindre), spørsmålet er berre kva som kjem til å erstatte håndskrifta.

Eg ser ikkje for meg at vi i framtida går rundt å snakker til datamaskinene for å skrive ned medlinger. Kan du tenke deg kor dumt det er når det sitter en på bussen og "skriver" handleliste med å nærmast rope ut: -brød, -melk, -12 egg, -sjokolade, -kondomer, -dopappir, osv. berre for at mobilen skal skrive opp handlelista.

 

Når det er sakt så går det nok lang tid før all håndskrift er vekke, mennesket vil alltid være i stand å skrive små meldinger med ein penn eller blyant, men lange handskrevne brev er det nok slutt på rimelig fort.

 

Det finnest også ein liten sjangse for at handskrift kan få ein liten renessansen med elektroniske notatbøker med touchscreen. Blir oppløysninga på skjermen høg nok og nøyaktigheita tilsvarande så er det ingen problem å skrive beskjeder for hand ved hjelp av ein stylus og touchscreen.

Hva med å ha en mobiltelefon som kunne lese tankene dine, for så å skrive de opp?

Lenke til kommentar

Post-it lapper er forsatt kjekt å ha, samt underskrifter må gjøres støtt og stadig. Men merker at jeg blir sliten av å skrive mere enn noen linjer, er ikke det samme som da jeg gikk på skolen :p

 

Samme her. Husker jeg hadde en del eksamener (5-6 timer) knyttet til videreutdanning for 4 - 6 år siden. Skriftlig uten PC. Da hadde jeg primært skrevet på PC siden slutten av 1980 tallet. Det var slitsomme greier, når besvarelsene fort ble 20 - 30 sider.

 

Nå tror jeg også at håndskrift kommer til å dø ut, men jeg ser også noen klare ulemper. Vi blir på mange måter mer sårbare og det å vedlikeholde den finmotorikken som skriving er har sin hensikt også.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert:

Håndskrift som primær skrivemåte er allerede utdødd: Det meste av skrift foregår vel elektronisk.

 

Håndskrift som sekundær skrivemåte kan bli truet av stadig forbedringer i mobile elektroniske løsninger.

 

Håndskrift som tertiær skrivemåte er nok rimelig trygg en god stund til. (tror eg). Vanskelig å slå lettvintheten med å finne fram pen og papir (eller bare pen og armen din.)

 

Andre tanker om/rundt:

 

Eg syns det mangler en klar definisjon på hva kilden mener er håndskrift i dette tilfellet (bare ved å se på svarene over er det åpenbart sprik i definisjonene).

 

Personlig håper/tror eg at håndskrift fokuset kunne vært litt forskjellig fra hvordan det var når eg lærte å skrive. Da var det løkkeskrift som gjaldt, fordi det var vitenskapelig den raskeste måten å skrive på. Det har ført til det problemet at siden håndskriften min blir mindre brukt (+ at den aldri har vært noe særlig fin) så gjør det den vanskelig å lese. Ikke bare for lærere og andre, men til og med for meg selv av og til.

 

De burde heller rendyrket håndskriften og satse på å lære elever en klar tydelig håndskrift, som et sekundært hjelpemiddel til det vi skriver mest på: PC.

 

Når skrev du sist en 4000 ord stil for hånd? Det lengste eg skriver for hånd nå er enten en liten prøve på skolen eller bursdags kort.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...