Gå til innhold

Test: Lenovo Ideapad U450


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for at dere tester så mye forskjellig. Det var fint at vi forbrukere kan styre unna billigutgavene til Lenovo (byggekvaliteten) som dere skriver om her. :thumbup:

 

Finnes det Philips bærbare lenger? Kjøpte portabel bærbar med Core Duo i Storbritannia. Nå må den vel nesten regnes for å være utdatert. Den hadde super byggekvalitet, men det varierte visst den gang hva man fikk mellom Philips modeller. Min likte ihvertfall jeg.

 

Det negative med denne gamle modellen var og er:

 

- Kun 2 Gigabyte RAM

- Svak integrert Intel grafikk av gammel gammel årgang (lurer på om det er 950 chipsettet)

- Windows bloated Vista bloated Ultimate bloated

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for at dere tester så mye forskjellig. Det var fint at vi forbrukere kan styre unna billigutgavene til Lenovo (byggekvaliteten) som dere skriver om her. :thumbup:

Hmm, når jeg kjøpe "billig bærbar" kjøpte jeg Lenovo akkurat pga. byggekvaliteten :yes: (Lenovo N200)

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Hvorfor har dere valgt et så dårlig spec'et eksemplar? Tenker eks. opp mot Asus testen nylig. jeg vet ikke om jeg klarer å disse testene seriøst lenger, dere tester jo ikke maskiner på like premisser.

 

Sett i samme maskinvare som dere hadde i Asus UL30 testen deres, U450 leveres med dette til godt under 6000,- (man får den tom med HD4330 512MB til under 6000 hos MPX.)

 

For å få til den lave vekten og prisen har Lenovo måtte inngå et farlig kompromiss, materialene som er blitt brukt i kabinettet er dessverre alt for myke. Plasten er såpass myk at maskinen lett vris til usunne vinkler uten mye press eller kraft. Skjermdekslet er for eksempel urovekkende mykt, og litt for hardt press kan helt sikkert lett ødelegge LCD-panelet.
Hvis det er samme person som har testet Asus og denne (gidder ikke sjekke), er byggkvaliteten på denne dårligere enn Asus? :hmm:.

 

Sett Lenovo Ideapad U350 ved siden av Asus UL30 (2 maskiner med omtrentlig samme fysiske størrelse) og fortell meg om skjermlokket er stivere på Asus. Fortell meg så hvorfor flere brukere i Asus UL30 tråden opplever at skjermfestet knekker. Stivt og sprøtt?

 

Men er plasten for myk i denne Lenovo serien er det kritikkverdig.

 

Lenovo Ideapad U450 prøver å være litt for mye på en gang, med noen uheldige kompromisser.
Begrunn denne i én setning, for om det er tilfelle gjelder det omtrent alle CULV maskiner under 7000,-.

 

En ting skal jeg si meg fullstendig enig i og det er at 5 timer batteritid med SU4100, Win7 og 6-cellers batteri (mA?) virker for dårlig.

 

EDIT:

Og når dere går så langt ned i spec på denne modellen, hvorfor velger dere SU4100 fremfor SU3500? (oppriktig interessert).

 

 

Det blir litt urettferdig å sammenlikne Ideapad-serien med Thinkpad-serien, som er rendyrkede bedriftsmaskiner

Fornuftige ord.

 

, men det er jo tross alt her det gode ryktet deres stammer fra.
*klø seg i hodet*, om du har gått inn i testen med å forvente Thinkpad kvalitet må du skrive hele teste på nytt med nye øyne.

 

Vi foretrekker alltid å ha tilkoblinger på baksiden av bærbare datamaskiner, men det er blitt ganske sjeldent i disse dager.
Hvorfor trekkes dette frem i en kritisk vinkling først i denne artikkelen og ikke for alle de andre CULV modellene dere har testet?

 

Tastaturet er et sørgelig kapittel på U450, her har selve tastaturflaten veldig mye svikt. Det ser man tydelig hvis man trykker ned en av tastene litt hardt
Mulig derfor mange andre lager tastaturer med adskilt og avstivet toppflate ovenfor hvor kun tastene stikker igjennom. Dette kan nok fort lure mange til å tro at selve tastaturet er stivere.

 

Men hvor hardt er "litt hard"? Presser dere taster like hardt i alle tester og sjekker dere om andre taster følger med på tastaturene med en adskilt og avstivet topplate, eller blir dere lurt av topplaten som jo aldri vil bevege seg ved trykk på en tast?

 

I tillegg er flere av tastene skviset litt i bredden, noe som er ganske unødvendig siden det er masse plass til overs på sidene av tastaturet.
Denne var jeg villig til å kjøpe helt til jeg sjekket litt nøyere ift. andre modeller dere gir skryt.

 

Her er Lenovo U450 14"... altså forholdsvis bred maskin.

tastatur.jpg

 

Her er Asus UX30 dere nevner. En smalere 13"er.

oversikt2L.jpg

 

Sistnevnte får skryt for tastaturet. Men utfra størrelse og bilde må det virkelig være sløst mer plass her? Alikevel så nevnes ikke det i Asus testen?Samt at dere nevner "tastene er skvist sammen" på Lenovo modellene, har dere målt mellomrommene mellom tastene og sammenlignet med andre? Jeg tror mellomrommet ikke er noe dårligere her.

 

Jeg er vel heller ikke alene om å mislike return tasten til sistnevnte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fingeravtrykksleser. Dette blir vel noe litt typisk, som kommer fra Lenovo. Jeg ser ikke noe behov for en slik leser til min bruk. Og hvor sikkert skal slike være i grunn, for jeg mener å huske å ha lest at de gir en litt falsk trygghet. I mine øyne blir en slik ekstra funksjon ekstra dill-dall.

 

Hadde jeg vært den som skrev testen, så tror jeg det hadde fristet å gitt negativ karakter for noe som i utgangspunktet burde gi noe ekstra for brukeren, av den simple grunn at det koster noen få kroner ekstra å implementere dette i løsningen. Da basert på min påstand om falsk sikkerhet, og nytteverdien.

 

De som trenger fingeravtrykksleser kjøper jo selvfølgelig PC fra Lenovo, eller fra noen andre produsenter som leverer slikt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er interessert i hvilket program dere brukte for å finne ut om 1080P kommmer til å funke. Med 4500MHD burde jo dette gå som en drøm på 1,3GHz...

 

jepp. 1080p går fint med det chipsettet om man bruker mpc-hc. og aktiverer dxva. (det er aktivert som standard i de nye versjonene)

 

edit: 1080p lugga faktisk med dxva og 1080p på min nesten identiske pc. aspire 1810tz. men trur dette kan henge sammen med 64bit OS for den lille aspire one med gma 500 klarer fint 1080p med w7 32bit.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Fingeravtrykksleser. Dette blir vel noe litt typisk, som kommer fra Lenovo. Jeg ser ikke noe behov for en slik leser til min bruk. Og hvor sikkert skal slike være i grunn, for jeg mener å huske å ha lest at de gir en litt falsk trygghet. I mine øyne blir en slik ekstra funksjon ekstra dill-dall.

 

Tull. Det er det du trur helt til du får det. Det er vanvittig digg å bare åpne lokket, og dra fingeren, og vips er du inne. Mot at du må begynne å skrive passord.

Og jeg vet ikke hvor godt implementert det er på disse modellene mot Thinkpad modellene, men hvis det er satt opp rett i Bios og OS så skal det kunne gi ekstra sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg klarer som regel å passe på utstyret mitt, slik at passord blir unødvendig å benytte.

 

Om en har sensitive data, noe jeg tror jeg har lite av egentlig, så kan en kryptere det og ha backup av det (tilfelle tyven skulle slå til). Det er vel tyver som er det største dilemmaet for folk flest om de tar seg en reise.

Lenke til kommentar

Jeg har en U350 som er helt glimrende til mitt bruk hjemme. Jeg bruker den kun til nettsurfing, tekstbehandling og og spille litt musikk. Den er ikke rask, men holder mer enn nok til mitt bruk. Er helt uenig i dette med plasten. Det er IKKE dårligere plast i denne maskinen enn f.eks. notebooks som Asus eee som vi har i huset. Tastaturet synes jeg er bedre enn hva jeg ellers finner i samme prisklasse. Den er nesten lydløs og avgir ikke ubehagelig varme når den ligger på fanget. Muspad'en synes jeg er noe av det bedre jeg har brukt, og jeg har prøvd endel.

 

Det jeg ikke er fornøyd med er batterikapasiteten som ikke leverer hva den lover. Totalt sett synes jeg maskinen likevel er bra, lett å drasse på og har et flott design.

Lenke til kommentar
Hvorfor har dere valgt et så dårlig spec'et eksemplar? Tenker eks. opp mot Asus testen nylig. jeg vet ikke om jeg klarer å disse testene seriøst lenger, dere tester jo ikke maskiner på like premisser.

Hvis du tenker på Asus UL30A, er det ikke store forskjellen i hverken specs eller ytelse på disse maskinene. Men det er heller ikke vårt mål å teste maskiner som har helt likt innhold. Hvor er moroa i det?

 

Hvis det er samme person som har testet Asus og denne (gidder ikke sjekke), er byggkvaliteten på denne dårligere enn Asus? :hmm:.

 

Sett Lenovo Ideapad U350 ved siden av Asus UL30 (2 maskiner med omtrentlig samme fysiske størrelse) og fortell meg om skjermlokket er stivere på Asus. Fortell meg så hvorfor flere brukere i Asus UL30 tråden opplever at skjermfestet knekker. Stivt og sprøtt?

Ikke samme person som har testet disse, nei. På hovedkontoret til Hardware blir kun skjermstyrke og temperaturer målt på avanserte testbenker, resten av testene, bildene og alle andre målinger gjøres av individuelle skribenter rundt i Norges vide land. Av den grunn blir det selvsagt mange subjektive meninger som kommer til syne i testene.

 

Dette er både positivt, og til en viss grad negativt. Man kan på den ene siden lese en grundig oppfatning av hva én kyndig skribent synes om en gitt bærbar datamaskin, men på den andre siden blir det ganske vanskelig å vurdere to datamaskiner opp mot hverandre dersom ikke de begge ble testet av samme skribent.

 

Lenovo Ideapad U450 prøver å være litt for mye på en gang, med noen uheldige kompromisser.
Begrunn denne i én setning, for om det er tilfelle gjelder det omtrent alle CULV maskiner under 7000,-.

De uheldige kompromissene vi sikter til er summert opp i konklusjonen. Det handler hovedsaklig om svak konstruksjon.

 

Og når dere går så langt ned i spec på denne modellen, hvorfor velger dere SU4100 fremfor SU3500? (oppriktig interessert)

Ett sekund eller to i videokomprimering betyr ikke så mye for oss, det er helheten i brukeropplevelsen som betyr mest for bærbare maskiner i vår mening.

 

, men det er jo tross alt her det gode ryktet deres stammer fra.
*klø seg i hodet*, om du har gått inn i testen med å forvente Thinkpad kvalitet må du skrive hele teste på nytt med nye øyne.

Nei, trenger ikke det. Vi er vant med at Lenovo betyr god kvalitet, og det har vi sett fra mange av deres "billig-maskiner" også. Men U450 føltes rett og slett ikke solid.

 

Vi foretrekker alltid å ha tilkoblinger på baksiden av bærbare datamaskiner, men det er blitt ganske sjeldent i disse dager
Hvorfor trekkes dette frem i en kritisk vinkling først i denne artikkelen og ikke for alle de andre CULV modellene dere har testet?

Personlig påpeker jeg det i alle tester jeg skriver, men ikke alle skribenter legger vekt på, og nevner de samme tingene.

 

Men hvor hardt er "litt hard"? Presser dere taster like hardt i alle tester og sjekker dere om andre taster følger med på tastaturene med en adskilt og avstivet topplate, eller blir dere lurt av topplaten som jo aldri vil bevege seg ved trykk på en tast?

Dette blir igjen en subjektiv oppfattelse, men dersom du skriver rimelig hardt på et kvalitetstastatur, vil du ikke se "nabo-tastene" bevege seg en millimeter. Det er lett å merke forskjell på et dårlig og et godt tastatur, særlig dersom man skriver for å brødfø seg ;)

 

Sistnevnte får skryt for tastaturet. Men utfra størrelse og bilde må det virkelig være sløst mer plass her? Alikevel så nevnes ikke det i Asus testen?Samt at dere nevner "tastene er skvist sammen" på Lenovo modellene, har dere målt mellomrommene mellom tastene og sammenlignet med andre? Jeg tror mellomrommet ikke er noe dårligere her.

 

Jeg er vel heller ikke alene om å mislike return tasten til sistnevnte.

Når jeg sier at tastene er skvist sammen, mener jeg ikke mellomrommet mellom dem, men at selve bredden på noen av tastene er smalere enn standard. På Asus UX30 er det engelsk tastaturoppsett, men kun i vår testutgave, og her er det standard med liten enter-tast. Ingen grunn til å nevne dette når de utgavene av UX30 man kjøper i Norge har vanlig tastatur med vanlig enter-tast.

 

Stort sett mye kritikk av at testene våre er inkonsistente, og for de som ikke kjenner til testrutinene våre er jo det egentlig helt på sin plass. Men saken er den at for eksempel to forskjellige personer med to forskjellige bakgrunner som bor på to forskjellige plasser i landet har helt umulig for å skrive helt likt. I Hardware er det heldigvis ikke slik at vi må følge helt faste og rigide rammer i testene av bærbare maskiner, da hvordan disse oppleves uansett er en subjektiv sak. Takk oss derfor for å ha et diskusjonsforum der ulike meninger kan blomstre, og ofte ser vi jo at folket kan ha helt andre oppfatninger av maskinene vi har testet enn det vi har :)

 

Jeg er interessert i hvilket program dere brukte for å finne ut om 1080P kommmer til å funke. Med 4500MHD burde jo dette gå som en drøm på 1,3GHz...

For å gjøre dette så objektivt som mulig, er dette blitt testet med en helt standard .mkv fil med siste versjon av VLC. Vi vet at dette ikke er optimalt, men gir en grei indikasjon for hva som vil fungere. Det finnes utallige måter å tweake mediespillere på, og man kan til og med betale for splittere og codecs som gjør en bedre jobb en de som er gratis. Noen kan helt sikkert få til å spille 1080p-materiale uten at det lugger nevneverdig på en U450, men for den gjengse bruker blir dette vanskelig.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker på Asus UL30A, er det ikke store forskjellen i hverken specs eller ytelse på disse maskinene. Men det er heller ikke vårt mål å teste maskiner som har helt likt innhold. Hvor er moroa i det?
Asus UL30 ble testet med et 8-cellers batteri og en dobbeltkjerne SU7300. Den får skryt for både batteritid og CPU ytelse. U450 får trekk både for batteritid og CPU ytelse i teksten.

 

Det blir for meg helt feil å gi minus og kritikk eller skryt og pluss på noe som er et klart specvalg og som kan velges likt på flere modeller. Dermed blir det helt skjevt å gi trekk eller pluss for specvalg.

 

Noe helt annet er byggkonstruksjon, tastatur, skjerm osv. Men du svarte ikke på dette med avstivet og adskilt topplate over tastaturet som noen maskiner bruker. Hvordan evalurerer du stivheten til disse som fort kan lure mange?

 

Når det gjelder testing av avspilling av HD innhold er det viktig at dere tar hensyn til maskinens egenskaper. Om den støtter skjermkortaksellerert dekoding er det viktig at dere bruker MPC-HC som automatisk spiller av med DXVA om skjermkortet støtter det.

 

Å bruke en avspiller som kun benytter CPU blir helt feil og man evalurerer da ikke maskinens egenskaper men CPUen.

 

Ergo, utvid HD avspillingstesten deres med til å inneholde to avspillere!

- VLC

+ MPC HC

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det blir for meg helt feil å gi minus og kritikk eller skryt og pluss på noe som er et klart specvalg og som kan velges likt på flere modeller. Dermed blir det helt skjevt å gi trekk eller pluss for specvalg.

Tja, til en viss grad enig. Men dersom en maskin for eksempel som standard kun leveres med én størrelse på batteriet, er det ikke noe galt i å kritisere dette, slik som med U450.

 

Noe helt annet er byggkonstruksjon, tastatur, skjerm osv. Men du svarte ikke på dette med avstivet og adskilt topplate over tastaturet som noen maskiner bruker. Hvordan evalurerer du stivheten til disse som fort kan lure mange?

Mange av maskinene med tastatur som "forsvinner" ned i kabinettet er litt uvante å skrive på, siden det blir mye mellomrom mellom tastene, men de er faktisk stort sett litt stivere, og har mindre svikt enn "vanlige" tastaturer. Testen blir ellers gjennomført på den måten jeg skrev i forrige post.

 

Når det gjelder testing av avspilling av HD innhold er det viktig at dere tar hensyn til maskinens egenskaper. Om den støtter skjermkortaksellerert dekoding er det viktig at dere bruker MPC-HC som automatisk spiller av med DXVA om skjermkortet støtter det.

 

Å bruke en avspiller som kun benytter CPU blir helt feil og man evalurerer da ikke maskinens egenskaper men CPUen.

 

Ergo, utvid HD avspillingstesten deres med til å inneholde to avspillere!

- VLC

+ MPC HC

Her har du et godt poeng. Vi har per i dag ikke en formell test av HD-video, og dette tar jeg med til testansvarlig, så kan vi kanskje lage en egen test på dette :)

Lenke til kommentar
Her har du et godt poeng. Vi har per i dag ikke en formell test av HD-video, og dette tar jeg med til testansvarlig, så kan vi kanskje lage en egen test på dette

:thumbup:

 

Tja, til en viss grad enig. Men dersom en maskin for eksempel som standard kun leveres med én størrelse på batteriet, er det ikke noe galt i å kritisere dette, slik som med U450.
Forsåvidt enig i det, men nå vil nok også U450 komme med 8-cellers batteri slik man kan få med U350(tilbyr 4, 6 eller 8).

 

U450P leveres med SU7300 og jeg vil tro at Lenovo etterhvert vil tilby både SU9300-9600 på U450P modellen samt SU7300 for U450.

 

Men jeg er enig i at man må teste det som er tilgjengelig ved testtidspunktet.

 

NB!

Derimot hadde det vært veldig interesant om dere kom med en ny test av U350 med SU7300 og 8-cellers batteri som er tilgjengelig i standard utvalg.

 

Dette er en veldig aktuell spekket liten sak om man ikke må ha enorm grafikk.

 

Den forrige U350 testen deres er veldig utdatert på de fleste spec områder og jeg jeg hadde blitt meget glad om dere testet U350/SU7300/4GB/320/W7HP/8cl som jeg vurderer å kjøpe og som jeg tror mange andre også hadde satt pris på.

 

Her har man den til 4600,-

http://www.papyrus.no/PartDetail.aspx?q=p:2748718;c:36159;r:pg

 

En knallgod pris for et slikt produkt.

 

 

 

EDIT

Ellers har man også en ny serie Lenovo Ideapad som er basert på i3 i første batch.

Lenovo Ideapad Y460 14"

 

http://www.youtube.com/watch?v=S4yc4zEB8tc

De kommer også med i5 samt i7 og hybrid SSD samt switchbar grafikkløsning. Men alle disse havner i en annen produktklasse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...