Gå til innhold

Test: M4A89GTD PRO/USB3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, det hadde jo vært veldig greit å hatt en prosessor der samtlige kjerner fungerte skikkelig. Men ved bruk av vårt eksemplar var det likevel tydelig at hovedkortet gjorde jobben sin, se under overklokkingsdelen. Kan også nevne at det ble kjørt noen ytelsestester i Cinebench for å se om ting fungerte som det skulle.

 

Resultatene her ble:

 

Phenom II X3 720 @ stock:

En kjerne:  2565 poeng

Flere kjerner: 7079 poeng

 

 

Phenom II X3 720 @ Turbo key (3,5 GHz):

En kjerne: 3195 poeng

Flere kjerner: 8812 poeng

 

 

Phenom II X3 720 @ Core Unlocker (X4 - Fire aktiverte kjerner)

En kjerne: 2553 poeng

Flere kjerner: 9089 poeng

 

I Cinebench var det dermed tydelig at også den fjerde kjernen gjorde jobben sin, men den var ikke stabil ved bruk av ulike stressprogrammer som f.eks OCCT.

 

 

 

Lenke til kommentar

Er core unlocker en ting som må følge med på hovedkortet, eller er det mulig å få ved en BIOS-oppgradering?

Hadde vært spennende å prøvd.

 

Vil også kommentere at det integrerte skjermkortet ikke kan brukes til spilling. Det gjelder vel egentlig for nyere spill. De fleste spill vil faktisk kunne kjøre fint på lave oppløsninger.

Lenke til kommentar

Er dere sikre på at dette er pga. prosessoren og ikke hovedkortet?

 

Helt sikker kan man jo ikke være uten å vite helt sikkert om prosessoren fungerer, så ser helt klart poenget ditt. Jeg skal se om jeg kan få gjort noe med dette til fremtidige tester.

 

@ pro_odeh:

 

Det kommer an på hvilket hovedkort du har, men i noen tilfeller kan du få dette ved bios-oppdatering ja.

 

 

 

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Syns ikke det ser noe galt ut i det hele tatt, er sikkert 5mm ned til skjermkortet om ikke mer, så kan ikke se for meg at det blir noe problem.

EDIT

Og den delen som er så nærme ligger under PCIe porten, så det nærmeste som kan bli problem ligger ca 2cm unna sikkert.

Endret av SVD
Lenke til kommentar

En grei nokk test, men jeg er litt skuffet. Jeg ser ikke helt poenget der HW.no tester default FSB, sciencemark, cinebench, pifast osv med standard instillinger, alle hovedkort yter jo innenfor 1-2% av hverandre.

 

PCmark kan være interresant om hovedkortene er av forskjellig NB/SB og testes med entusiast deler (P4 x4 965 og >=1800Mhz RAM, og SSD eller SSD RAID).

 

For vanlige brukere er eneste betydelige forksjellen mellom hovedkort I/O panelet, IGP og eventuelt turboknapp som dette kortet har. Man bør da sammenligne hovedkort med og uten turboknapp med minst et par prosessorer (f.eks. Athlon II x2 235, athlon II x4 635, og phenom II x3 720BE) for å demonstrere verdien i en slik turboknapp for vanlige brukere.

 

Siden dette er et av de første kortene med ny AMD sørbro, SB850, så synes jeg dere også kunne spandert en test av ytelsen mot lagringsmediet. Greit nokk at dere ikke har noen SATA 6Gbps enheter, men dere kunne ha testet med SSD og eventuelt SSD RAID for å se hva den klarer. Tester jeg har sett indikerer at ytelsen på SB850, spesielt rundt skalering med NCQ og RAID, er omtrent på samme nivå som SB750 og SB650, og ikke har sjangs mot intels sørbro ICHxR på accesstime og IOPS, og også blir slått på båndbredde. Det mest interresante vil være om SB850 skalerer forbi 600-700MB/s eller om den stopper der, siden det er der ICHxR møter taket for båndbredde. Med 6 x25-V eller Indilinx 32GB i RAID 0 vil man for se hvor maks båndbredde ligger om den er under 1-1,2GB/s.

 

Om dere fortsatt har kortet håper jeg dere kan ta en test av ytelsen til sørbroa, gjerne som egen artikkel, før dere sender det fra dere.

Om dere ikke har nokk SSDer kunne dere kanskje hørt med Anvil, Ourasi eller Nizzen om en av dem kunne gjort litt tester :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Skulle precis säga samma som Lars. Det ENDA intressanta med detta kort har ni inte ens med. En liten jämförelse mot Intel upplägg för ca samma pengar hade vart helt kanon i tillägg. Bara en test eller 2 håller. En för grafik och en för systemytelse. Då menar jag detta kort hade kommit ännu bättre ut. Om jag nu missat att ni hade en sån med så beklagar jag, men jag såg i vart fall ingen.

Lenke til kommentar

Enig i kritikken. De testene som viser avvik på 1-2% mellom hovedkort er ikke så velding interessante. For min del er det viktig med god viftestyring i bios (støy), faktisk lydkvalitet (alt for mange hovedkort har helt ubrukelig lyd), ytelsen til IGP og ikke minst ytelsen til diskkontroller. Oppsettet på sata-kontrollerne er også verdt å nevne, f.eks om man kan kjøre f.eks 2xSATA + 4xRAID, eller om man må ha enten 6xSATA eller 6xRAID. Rett og slett litt mer omtale av praktisk bruk, og forskjeller som faktisk betyr noe.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilket hovedkort du har, men i noen tilfeller kan du få dette ved bios-oppdatering ja.

Det gikk med Asus M4A79 Deluxe. Så min tidligere x3 720 (2,8) er nå blitt en x4 20 (3,0).

Fikk den opp på 3,3 med tre kjerner uten å røre spenningene, så jeg får se om det ikke går an å presse den litt lenger.

Kjørte forresten en time uten problemer med både OCCT og Prime, så det virker som om kjernen er intakt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...