Gå til innhold

Microsoft bryter helt med fortiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde dette var gammelt nytt? Det er jo derfor lanseringen ikke er før i september, slik at produsenter av 3. parts programmer skal få tid til å lage nye applikasjoner.

 

Forøvrig tror jeg det er lurt med en "fresh start" så slipper man at WP7 ikke lider under begrensinger fra det gamle OS'et.

Lenke til kommentar

Hmm Lurer på hvordan dette vil arte seg for de som (antagelig) vil kunne oppgradere telefonene sine.

Må de kjøpe programmene på nytt, eller kan de laste ned den nye versjonen gratis?

Er de nye programvareversjonene med i oppgraderingspakken?

 

Det er en hel rekke spørsmål som dukker opp sånn helt plutselig :)

Lenke til kommentar

Kjempeide, la oss ta alle som er bundet til windows mobile os'et pr. idag... og kaste dem på fjorden.. ! Det er nok den dårligste ideen jeg har hørt på lenge, håper utviklerne som har programmer til MS virkelig plukker opp ballen her og istedenfor porterer og flytter spillene til Iphone og Android

Lenke til kommentar

Ja, men hvor lenge vil utviklere fortsette med den gamle platformen når den nye kommer ut?

Joda endel enklere telefoner vil kjøre Windows Phone Classic eller hva det nå skulle hete, men vil utviklerne se på det som et marked med reell fremtid?

Gresset vil muligens virke grønnere på andre siden av gjerdet alt ettersom det nye slår an eller ikke.

Lenke til kommentar

jeg ser for meg at det er omtrent like stor forskjeld mellom 6.5 og 7 som det er mellom s60 og android. hvorfor folk blir fustrert over at det kommer noe nytt som ikke støtter det gamle fatter jeg bare ikke =)

 

det er sikkert ikke umulig å lage et kompitabelhetslag som gjør at 7 blir i stand til å kjøre 6.5 apps

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til dette, ingen bakoverkompabilitet, og tilsynelatende et vesentlig mer låst OS, hva er egentlig argumentet for å kjøre WM kontra konkurrentene nå?

 

AtW

 

Eneste fordelen med et låst OS er jo at ting fungerer slik de er ment, både funksjonsmessig og bruksmessig.

Bare se på iPhone OS der mange velger å jailbreake, men langt fra alle.

 

Androidbrukerne ser ut til å slite litt:

http://www.engadget.com/2010/03/05/entelligence-will-android-fragmentation-destroy-the-platform/

 

Hvem likte at PS3 ikke er bakoverkompatibel med den store haugen av PS2-spill man som regel hadde? (Noen fungerte riktignok med første generasjon PS3, men langt fra alle)

Lenke til kommentar

Tja, ser ikke problemet med Android. Er da bare positivt at det er skyv i utviklingen og at man ikke sitter fast i gammel morro.

 

Her kommer han jo med klassikeren over alle....

 

When Android was announced, I wrote that if "Google can deliver, the impact could be huge," but I caveated a major issue: Google would need to prevent the market from fragmenting and allow it to succeed where other mobile and desktop Linux implementations had failed. Linux fragmentation remains one of the many reasons the open-source OS has failed to capture a meaningful share of the PC desktop market, and Android is rapidly following a similar path by fragmenting into different versions with different core feature sets, different users experiences and run different applications.

 

Bare med dette utsagnet om Linux kan vi avskrive hele artikkelen som svada.

Hvis man higer etter og måtte gjøre som man får beskjed om og måtte finne seg i diktatur og sensur så er det fortsatt mulig og kjøpe seg en iphone.

Lenke til kommentar

Ja, men hvor lenge vil utviklere fortsette med den gamle platformen når den nye kommer ut?

Joda endel enklere telefoner vil kjøre Windows Phone Classic eller hva det nå skulle hete, men vil utviklerne se på det som et marked med reell fremtid?

Gresset vil muligens virke grønnere på andre siden av gjerdet alt ettersom det nye slår an eller ikke.

 

6.5 vil vel bli ett OS stort sett for de som har behov for og kjøre spesifikk programvare, ett reint bedrifts-OS som det neppe kommer annet enn spesialtelefoner for i en overgangsperiode, for underholdnings og privatbruk er det vel antagelig stein dødt.

Lenke til kommentar

Kjempeide, la oss ta alle som er bundet til windows mobile os'et pr. idag... og kaste dem på fjorden.. ! Det er nok den dårligste ideen jeg har hørt på lenge, håper utviklerne som har programmer til MS virkelig plukker opp ballen her og istedenfor porterer og flytter spillene til Iphone og Android

 

Mange av programmene vil nok bli flyttet, tenker jeg, men WM-spillene er det ingen som vil ha ...

 

Tja, ser ikke problemet med Android. Er da bare positivt at det er skyv i utviklingen og at man ikke sitter fast i gammel morro.

 

Her kommer han jo med klassikeren over alle....

 

When Android was announced, I wrote that if "Google can deliver, the impact could be huge," but I caveated a major issue: Google would need to prevent the market from fragmenting and allow it to succeed where other mobile and desktop Linux implementations had failed. Linux fragmentation remains one of the many reasons the open-source OS has failed to capture a meaningful share of the PC desktop market, and Android is rapidly following a similar path by fragmenting into different versions with different core feature sets, different users experiences and run different applications.

 

Bare med dette utsagnet om Linux kan vi avskrive hele artikkelen som svada.

Hvis man higer etter og måtte gjøre som man får beskjed om og måtte finne seg i diktatur og sensur så er det fortsatt mulig og kjøpe seg en iphone.

 

Hvordan du klarer å avskrive artikkelen som svada fatter jeg ikke.

 

Poenget i artikkelen er jo at om du kjøper en Android-telefon skal kjernefunksjonene være de samme, og du bør kunne oppgradere til nyeste versjon direkte fra Google fortløpende uten noe om og men. Slik blir brukeropplevelsen lik for alle, og ingen blir forvirret. Etterpå kan de som ønsker det legge til ekstra funksjoner som alternative grensesnitt og lignende.

 

Produsenter som bundler egne drivere, egen UI og egne programmer med telefonene, og dermed forhindrer at brukerne fritt kan oppdatere, er skurkene her. De gjør det tross alt for å låse de mindre teknisk begavede brukerne til seg, og dem er det mange av.

 

Hvis Android ikke er enkelt og rettferdig, vil det aldri bli utbredt. Jeg hadde i alle fall aldri i livet kjøpt meg en ny Android-telefon om jeg hadde Droid og ble låst til 1.6 i 12 måneder fordi Motorola ikke fikk ut fingeren, mens Nexus One-brukere kjørte 2.1 og gasset seg i fete programmer jeg ikke kunne bruke.

Lenke til kommentar

Kudos til Microsoft! Dette er veien å gå (selv om denne saken er flere uker gammel), uten en sarkastisk tone. La Windows Mobile 6.5 brenne langt og lenge på bålet, og konsentrer dere om nåtiden og fremtiden. Ikke fortiden.

 

Som de fleste vet, så er jeg ingen tilhenger av Microsoft og deres udugelige mobilsatsing, men nå håper jeg virkelig at de lykkes slik at vi endelig får en verdig konkurrent på markedet. De som "eier" smarttelefon-markedet idag er Apple og Google (Android), (salg og popularitet), og de må naturligvis utvikle seg. Dette er dog umulig uten konkurranse. Noe Microsoft vil forhåpentligvis skape nå (med mindre de bokstaveligtalt driter seg ut).

 

Så dette blir uten tvil spennende. Lykke til Microsoft.

Lenke til kommentar

Nå, for det første så er ikke en mobil en PC, så lenge vi ikke har en standard på HW så kan ikke Google gi ut en universal-Android, og man må heller ikke glemme at ett mobil-OS er ett samarbeid mellom OS, mobilprodusent og operatør og for og ha en sjanse så er disse to siste langt viktigere enn de få nerdene som er sure for de problemstillingene du nevner.

 

Det jeg reagerte på var denne artikkelens analyse av Linux og forfatterens manglende innsikt der, åpenbart forstår han ikke at mangfold er en styrke men kommer man fra MS eller Apple-verdenen så er dette ikke alltid så lett og se.

Lenke til kommentar

When Android was announced, I wrote that if "Google can deliver, the impact could be huge," but I caveated a major issue: Google would need to prevent the market from fragmenting and allow it to succeed where other mobile and desktop Linux implementations had failed. Linux fragmentation remains one of the many reasons the open-source OS has failed to capture a meaningful share of the PC desktop market, and Android is rapidly following a similar path by fragmenting into different versions with different core feature sets, different users experiences and run different applications.

 

Bare med dette utsagnet om Linux kan vi avskrive hele artikkelen som svada.

Jeg tror han har ett poeng. Med de utallige ulike versjonene av Linux for PC blir det vanskeligere for Linux generellt å slå ann. Ønsker en Windows-bruker å prøve ut Linux må han/hun først sette seg inn i og ta stilling til jungelen av ulike utgaver. Du sier mangfold er en styrke, jeg er ikke bare enig. Jeg tror dette er en av flere viktige grunner for at Linux fortsatt bare er OS'et for "nerdene" og ikke for massen.

 

Jeg ser dog ikke at Android har gått i samme fellen i særlig stor grad.

Lenke til kommentar

Sålenge alle Android-brukerne kan oppgradere til nyeste firmware helt fritt og gratis og slipper å "roote" telefonen sin, så er det ikke noe problem for brukeren.

Utvikleren derimot må ta hensyn til alle de forskjellige telefonmodellene der ute.

Dette ser det ut til at Microsoft vil ta tak i med strenge retningslinjer og et mer lukket system.

Lenke til kommentar

 

De som "eier" smarttelefon-markedet idag er Apple og Google ...

 

Glemt Symbian helt bort her?

 

De er fortsatt størst, og til en forandring går nå utviklingen i ett rivende tempo.

Tror det ville være naivt å ikke ta det største smarttelefonoset med i betraktning. Ihvertfall nå som det er blitt åpen kildekode.

Lenke til kommentar

Sålenge alle Android-brukerne kan oppgradere til nyeste firmware helt fritt og gratis og slipper å "roote" telefonen sin, så er det ikke noe problem for brukeren.

Utvikleren derimot må ta hensyn til alle de forskjellige telefonmodellene der ute.

Dette ser det ut til at Microsoft vil ta tak i med strenge retningslinjer og et mer lukket system.

 

 

Ja, men hvor mye arbeid det er kommer jo ann på hvor intelligent utviklingsverktøyene og designet til Android er.

Og låse folk inne synes jeg er ett dårlig prinsipp og det er neppe en farbar veg, vil tro at Google holder styr på dette, at det kommer til og finnes div hjemmetappede utgaver er ikke noe problem for normale brukere som forholder seg til sin telefonleverandør.

Jeg har kjørt Android x86 på en mini-pc men utover at det var raskt var det ikke så kult pr dags dato men det fikk min ufattelig trege Asus eee900 til og fly. Tviler på at vi ser mye slikt med winmo7 i bunn....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...