Gå til innhold

Er spillanmelderens dager snart talte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med stå på-vilje og en ikke så liten mengde selvoppofrelse spiller vi gjennom selv den mest begredelige hestesimulator for å spare dere lesere smerten.

 

Jeg føler med dere. Det må være forferdelig å spille alle disse spillene. Takk for all hjelp :!:

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig i den undersøkelsen, alle spill jeg kjøper kommer etter at jeg har lest anmeldelser/reviews. Tror faktisk at eneste spillet jeg ikke har gjort det med er drømmefall som jeg kjøpte for å få vite mer om historien rund Den lengste reisen.. Så sett dere gjere net og test spillene dere, skriv anmeldelser og jeg kan love dere at jeg skal lese de titt og ofte så lenge jeg kommer til å kunne spille selv. Jørgen

Lenke til kommentar

Vil gi all mulig ros til spelanmeldarar for det dei gjer, og forsikre dei om at for meir vanlege spelarar som meg er ein god anmeldelse som oftast det som får meg til å kjøpe nye spel.

 

Vil til slutt sende eit spark til desse amerikanarane som bidreg til å holde enkelte spelseriar levande utan at dei kanskje fortener det:)

Lenke til kommentar

Nå lyver jo aldri en spørreundersøkelse, men kanskje de som presenterer tallene... Har x % svart A, så har de det. Men spørsmålene kan være dårlig formulert, og det kan finnes korrelasjoner etc. som forskeren ikke tenker på.

 

I det tilfellet her så tror jeg så gjerne at flere følger sine venner enn å følge reviews. Men VENNEN har gjerne lest en review. Gitt at en person A ikke har noen venner som spiller i det hele tatt, så vil nok vedkommende tilegne reviews svært høy viktighet ved beslutningen om kjøp av spill. Når person B tilegner reviews lav viktighet men venn A høy viktighet, så har man jo implisitt tillagt reviewet høy viktighet likevel, man bare tenker ikke over det :-)

 

Formulerte meg dårlig nå, men mener å ha et poeng :-p

Lenke til kommentar

I grunnen er det bare bra at spillanmeldelser ikke blir ansett som viktige for avgjørelsen om kjøp. Det betyr at anmelderen heller bør ta sikte på å skrive kritikk for de som er interesserte heller enn ren forbrukerveiledning for de grå massene (som uansett heller lar seg lokke av reklamen eller omtale fra venner). Slik kritikk er som regel mer spennende å lese, og til enhver tid langt mer interessant å skrive.

Lenke til kommentar

Jeg liker å lese anmeldelser av spill, men har fint lite nytte av en karakter siden jeg og anmelderen kan ha svært forskjellige meninger om enkelte ting. Hva så om anmelderen trekker ned på dårlig multiplayer når jeg kun spiller single-player? Hva så om han ikke syntes eneren var noe særlig, når jeg synes eneren var et av de beste spillene forrige tiår? Det jeg ser på er helhetsinntrykket jeg får av en anmeldelse. Det får jeg svært sjelden ved å høre på venner, lese på forum og så videre. Noe får jeg jo, men det meste får jeg ved å lese flere anmeldelser, se filmer på youtube og prøve demoer.

Lenke til kommentar

Er det egentlig så rart at anmeldelsen fra ein venn veger tyngre en anmeldelsen fra ein random journalist?

 

Journalisten sin personlige preferanse vil skinne igjennom enten han vil eller ikkje, og om du då ikkje veit kva journalisten sin preferanse er så er det vanskelig å vite om du vil like spelet sjølv om journalisten likar det.

Dette ser du kanskje best på filmanmeldelser, der f.eks gode komedier får dårlig karakter p.g.a. dårlig plot og produksjon (sjølv om vitsane og humoren er i toppklasse).

 

Er også enig i at ein demo og eventuellt ein in-game video er av dei beste måtane å få eit inntrykk av spelet på.

 

Alt i alt så er det svært lite overraskande resultater i denne spørreundersøkelsen.

Lenke til kommentar

Det at mange lytter til venner er kanskje ikke så rart. Man stoler gjerne mer på en person man kjenner, har samme alder som og deler interesser (utenom spill) med enn en tilfeldig person i et blad eller på Internett. Når det er sagt, så tror jeg, som en annen nevnte, at vennen man spør om råd gjerne er en person som har lest anmeldelser.

 

Det er mange som spør meg om råd (inkludert min far) om spill og datakomponenter. Jeg kan trygt anbefale de å kjøpe uten at jeg har erfaring med produktene fordi jeg leser 4-5 anmeldelser fra personer over hele verden nesten på daglig basis. Jeg er også i en unik posisjon, fordi jeg kjenner også personen som spør meg om råd. Er flere ganger jeg ikke har anbefalt et spill til en bekjent selv om spillet har nærmest perfekte karakterer rundtom, fordi jeg vet at denne personen ikke kommer til å like det.

Lenke til kommentar

Selv om jeg selv ikke tar avgjørelsen på om ett spill blir kjøpt/vraket med tanke på spillanmeldelser så er disse anmeldelsene med i en prosessen.

 

Som regel danner jeg meg ett "bilde" om spillet bør undersøkes nærmere på ett stadium hvor anmeldelser ikke er tingjenglig pga lang tid til lansering av spillet og bruker gjerne nettet for flere kilder til spillet.

 

Ser også i stor grad på utgivers tidliger produksjoner om disse var bra i mine øyne eller ikke. Har jeg vært fornøyd med utgiver så øker dette sjansen for att jeg kjøper deres neste produkt.

 

Siden jeg som hovedregel kjøper spill på releasedagen så er venners meninger mindre viktige for meg så i denne fasen leser jeg flere anmeldelser av produktet og ser etter gode og negative sider med spillet som blir anmeldt.

 

Er jeg i tvil om spillet så laster jeg ned en demo av spillet og det er i denne instansen som får meg til å kjøpe/vrake spillet. Det siste spillet som gikk igjennom nåløyet på dette stadiet var Heavy Rain som jeg ikke angrer ett sekund på att jeg gikk til anskaffelse av.

 

Men for å svare på spørsmålet. Nei spillanmelders dager er for mitt vedkommende ikke talte men er en del av en større prosses for å velge ut de spillene jeg tror jeg vil få underholdningsnytte av.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...