Gå til innhold

Forbud mot åpne trådløse nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At det er Storbritannia som vurderer dette burde ikke komme som noen overraskelse. Jeg mener å ha lest noe om dette for en stund tilbake.

 

Hvis poenget kun er å gjøre det vanskeligere å laste ned rettighetsbeskyttede filer, blir det nesten for dumt. Vil de ta knekken på mange små bedrifter for å "redde" et par store?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Åpne trådløse nett?

Dvs. åpen som i usikret?

Burde da ikke være noe problem for en Internett-kafé å ha sikret nettverk og fornøyde kunder på besøk?

Det klarer da en skarve strand-kafe på Naxos.

<irony-detect>

Fint tiltak mot "surfesnyltere" fra "overvåkingsland numero uno" - Storbritania.

:)

</irony-detect>

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Åpne trådløse nett?

Dvs. åpen som i usikret?

Nah... Jeg tror heller de mener "Åpne" som i "bruke uten å dentifisere deg". Nettkafeer må i tilfelle registrere navn, adresse og personalie til alle kunder (mot gyldig legitimasjon), følge opp tidspunk og IP disse hadde. Omtrent som ISP'ene følger opp nettlinja di.

Lenke til kommentar

Det setter jo en stopper for de fine prosjektene med at man kan ta seg en tur til sentrum med laptopen og sette seg ned på biliotek, kafe osv og surfe uten alt for mye bry. I tillegg vil det i det store og det hele ikke gjøre stor forskjell d ajeg mener store deler av privatkopieringen uansett foregår hjemme på egen linje. >_<

Lenke til kommentar
Den nye loven kommer til å ta knekken på mange små bedrifter, mener markedseksperter, eksempelvis kaféer som tilbyr sine kunder gratis tilgang til trådløse nett.

 

Så det finnes bedrifter som er 100% basert på de som kjøper en kopp te\kaffe når de kommer med laptopen?

Lenke til kommentar

Skal de begynne å bøtelegge alle gamle damer som har fått seg trådløs ruter og, da? Og hva med folk som cracker nettet?

 

Eller hva med de som bare sitter og venter på at noen andre får tilgang på nett, spoofer mac-adressen deres, kobler til nettet og laster ned noe? Fullt mulig på ekspressbussen sørover :p

Lenke til kommentar

Så det finnes bedrifter som er 100% basert på de som kjøper en kopp te\kaffe når de kommer med laptopen?

 

Neppe. Men går du nedover grünerløkka om sommeren ser du caféer hvor 30% av folka sitter med macbook og en kaffe. De folka vil muligens sitte et annet sted, og 30% mindre omsetning svir.

Lenke til kommentar

Latterlig. Absolutt latterlig. Ting som dette, dette, dette og dette gir meg lyst til å flytte hjem igjen til gode, gamle Norge. Jeg får håpe Labour blir sparket på hodet og ræva ut i neste valg.

 

Bare antakelsen at åpne trådløse nett hovedsakelig blir brukt som

a hub for copyright infringement
viser en ekstremt snever tankegang av eldre ministere smurt av plate-og filmbransjen som ikke har peiling på teknologi.
Lenke til kommentar

Er nok bare et tiltak for å få folk til å begynne å sikre nettet sitt og neppe noe 1984-tankegang bak.

Jeg er uenig.

 

Slik jeg tolker artiklene, gjør myndighetene dette kun for lettere å kunne identifisere de som måtte begå rettighetsbrudd. Selv om f.eks. en kafé sikrer nettverket sitt med passord og kundene må be om dette for å få tilgang, kan vil kafeen bli holdt ansvarlig for alt kundene gjør mens de er koblet til kafeens nett.

 

I følge kildene gir Digital Economy Bill eieren av nettverket fullt ansvar for hva nettverket brukes til, så de kan enten ta skylden selv eller lagre logger og brukerdata i lang tid, samt hindre tilgangen til P2P og generell fildeling (dette inkluderer faktisk flash).

Lenke til kommentar

Er nok bare et tiltak for å få folk til å begynne å sikre nettet sitt og neppe noe 1984-tankegang bak.

Jeg er uenig.

 

Slik jeg tolker artiklene, gjør myndighetene dette kun for lettere å kunne identifisere de som måtte begå rettighetsbrudd. Selv om f.eks. en kafé sikrer nettverket sitt med passord og kundene må be om dette for å få tilgang, kan vil kafeen bli holdt ansvarlig for alt kundene gjør mens de er koblet til kafeens nett.

 

I følge kildene gir Digital Economy Bill eieren av nettverket fullt ansvar for hva nettverket brukes til, så de kan enten ta skylden selv eller lagre logger og brukerdata i lang tid, samt hindre tilgangen til P2P og generell fildeling (dette inkluderer faktisk flash).

 

Ja, dette er i høyeste grad 1984-tankegang. Sikringen av nettverk kommer som et resultat av den bakenforliggende årsaken som er at Storbritannias myndigheter ukritisk slikker musikk og filmprodusentene oppetter ryggen. Dette kan fort skje i Frankrike og Sverige også der de allerede har iverksatt strenge tiltak. Det hele er ganske skummelt. Brukernes rettigheter forringes stadig under unnskyldningen "beskyttelse av opphavsrett".

Lenke til kommentar

Før jeg åpnet artikkelen, så tenkte jeg; nok etter anti-terror tiltak.

 

Myndighetene liker visst ikke å miste litt av kontrollen på hva som skjer på internett, slik tolker jeg det. Altså en smule i retning av "1984".

 

Dette med å beskytte opphavsretter synes jeg blir en dårlig unnskyldning av myndigheten i Storbritannia.

Lenke til kommentar

Er nok bare et tiltak for å få folk til å begynne å sikre nettet sitt og neppe noe 1984-tankegang bak.

 

Hadde dette vært et annet land en Storbrittania, så hadde jeg vært enig med deg, desverre så er det sånn at i Storbrittania så hersker det en overklasse med politikkere og rike som ønsker å kontrollere maksimalt underklassen.

 

Undertrykkelse satt i system for å ha kontroll på befolkningen er det som skjer i Storbrittania, å kunne luke ut "ytterligående" elementer som har en annen tankegang og som kan skade "samfunnet" er veldig sannsynlig selv om disse gruppene ikke trenger å være i nærheten av å være voldelige.

 

Allerede nå er Storbrittania det landet som utvikler mest overvåkningsprogrammer , det finnes allerede dataprogrammer som scanner folkemasser og leter etter kjente fjes , identifiserer disse og kan kartlegge bevegelsene dems over store byer ved bruk av software og sannsynlighetsberegning.

 

Hvor utstrakt bruken er , er vanskelig å si da det meste holdes hemmelig, men at det foregår utstrakt overvåkning og at man har et behov for å identifisere hver enkelt bruker som benytter seg av nettet kommer kanskje ikke som en overraskelse.

Lenke til kommentar

Folkens, ta det helt med ro. Det står at myndighetene VURDERER

et lovforslag. Akkurat som i Norge, så må alt gjennom en høring

og mange andre ledd før det blir noe av. Dette kommer neppe til

å skje.

Hadde vi snakket om annet land hadde jeg vært enig, men dette er Storbritannia.

Lenke til kommentar

Iallefall her i norge er det vanleg og ta med laptoppen ned på ein kafee for så å sidde med skolearbeid å jobbe. Hvorfor øydelegje då dette er mykje av intektene deira.... Og beskrive det med at du får bort piratkopiering er jo ihvertfall bare tull.... Dei fleste som lastar ner gjer det heime uansett... og det er forsatt ikkje fare for og bli tatt....

Lenke til kommentar

Så det finnes bedrifter som er 100% basert på de som kjøper en kopp te\kaffe når de kommer med laptopen?

 

Neppe. Men går du nedover grünerløkka om sommeren ser du caféer hvor 30% av folka sitter med macbook og en kaffe. De folka vil muligens sitte et annet sted, og 30% mindre omsetning svir.

 

Må le hver gang jeg ser disse som går på bløffen gitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...