Gå til innhold

Fra LP og kassett til PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser faktisk ikke poenget med å gjøre lyden dårligere med å "ta det inn i det 21. århundre". Vinyl har en oppløsning digitale formater bare kan drømme om. De burde heller se på nye måter å få vinyl mer brukervennlig og støyfritt.

 

Å digitalisere analog lyd er som å male ferrarien sin med jotun sense og malekost.

Lenke til kommentar

Jeg ser faktisk ikke poenget med å gjøre lyden dårligere med å "ta det inn i det 21. århundre". Vinyl har en oppløsning digitale formater bare kan drømme om. De burde heller se på nye måter å få vinyl mer brukervennlig og støyfritt.

 

Å digitalisere analog lyd er som å male ferrarien sin med jotun sense og malekost.

 

I utgangspunktet enig, men jeg har også lyst til å overføre noe av vinylen min til MP3-spillern og også kunne dele litt med andre folk.

 

Og det er vel mulig å ta opp musikk i FLAC? Bare å strekke kabel fra forsterkeren til lydkortet, da vel.

Lenke til kommentar

Ser at Clas Ohlson allerede har ett par liknende spiller i salg. Støtte for LP og eldre hastighet over til USB enheter.

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146530056

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146987756

 

Clas Ohlson har det i markedet nå. Det vil jeg si er å komme konkurrentene i forkjøpet. Tapebånd ser ut til å mangle støtte for

Endret av G
Lenke til kommentar
Vinyl har en oppløsning digitale formater bare kan drømme om.

Vinyl er bedre enn CD .. i en teoretisk perfekt verden. At det er analogt betyr slett ikke at det er fritt for støy eller har uendelig frekvensrespons eller noe sånt. Vinyl har i praksis et mindre dynamisk område og dårligere frekvensrespons enn CD. Dette er noe som forverres ytterligere over tid.

 

Jeg har digitalisert LP og kassetter med Line out på platespilleren eller kassettspilleren og Line in på lydkortet. Den gangen lagde jeg bare mp3, men i dag ville jeg brukt FLAC.

Lenke til kommentar

Greia med vinyl er vel også at man behandler mediet med hinsides mye mer respekt. En CD eller en flash-basert mp3-spiller tåler en tur eller to i gulvet, mens LP-platen er litt mer som Lille Trille, og man skal vel heller ikke legge fingrene over rillene heller. Man er faktisk forsiktige med dem!

 

Beste med vinylen er uansett omslagsdesignet. Blar litt gjennom gubbenes samling, finner ikke slike omslag lenger. Fant et cover med et maleri av en gentleman-vaskebjørn med frakk, hatt og stokk med en bassett eller lignene hund ved føttene.

Eller ELO's Out of the Blue. Bretter opp coveret så ser man innsiden av denne "romstasjonen".

Pink Floyd's Dark Side of the Moon er et annet godt eksempel på genialt omslag. Bretter opp så blir den grønne lysstripen til en EKG-puls før spekteret samles til en enkel lysstråle på baksiden som fortsetter til forsiden.

Jean Michel Jarré - Oxygène er et annet eksempel på covere man ikke finner maken til i dag. Bare i den lille samlingen til gubbene finner jeg flere covere som overgår alt jeg har sett på CD'r.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 2 måneder senere...

Du trenger strengt tatt ingen ekstra dingser, men man må ha avspilleren da. Enkleste oppsett som bare krever en vanlig signalkabel med mini-jack i PC-enden:

 

  • Platespiller > RIAA > line-in på PC-ens lydkort > ta opp med Audacity
  • Kassettspiller > line-in på PC-ens lydkort > ta opp med Audacity

Sannsynligheten er stor for at platespilleren/kassettspilleren du allerede har er (mye) bedre enn disse alt-i-ett boksene med platespiller og kassettspiller osv. i samme enhet.

 

Ønsker man bedre lyd, kan man erstatte "line-in på PC-ens lydkort" over med en "ADC" eller "AD/DA" som koples mot USB. ADC-er får man i alle prisklasser fra f.eks. en ESI Phonorama (litt over NOK 1000) eller ESI Dr DAC Prime (ca NOK 3500) og oppover.

 

Har du skikkelig mye penger, kan du jo investere i en Benchmark ADC1 USB til NOK 13000 eller en Lynx Hilo Referance AD/DA til over NOK 16000.

 

Har du gode signalkilder f.eks. for vinyl: ren LP/god pick-up/god RIAA eller for MC: god kassett (metallbånd) og god kassettspiller - kan resultatet bli riktig bra.

 

Her er en artikkel som kanskje kan være en inspirasjon: Guide to Converting Analog Vinyl To Digital Files Using Windows

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar

En liten presisering på den enkle modellen (som man kan benytte med utstyret man allerede har, uten investeringer):

 

Platespiller-kjeden: Her kan jo RIAA i egen boks erstattes med en forsterker med platespiller-inngang (phono-inngang dvs. RIAA er innebygget i forsterkeren), så tar man signalet ut til PC via tape-out (mulig det står rec-out også). De fleste "gammeldagse" forsterkere har dette. RIAA i egen ekstern boks er et "nymotens påfunn" som dukket opp etter at det ble vanlig å kutte ut platespillerinngang i forsterkere. RIAA-boksen inneholder også støtte for tilpasset forsterking av signalet for MM og/eller MC pick-up. Disse får man fra noen hundrelapper og oppover.

 

De to enkle modellene for vinyl og kassett kan alle som har avspilleren og en PC forsøke selv uten å investere i utstyr. Audacity er gratis, støtter flere operativsystemer og kan gjøre alt etterarbeid med lyden som dele opp i spor. Tagging av sporene kan gjøres med mp3tag (Windows). Hvis lyden er bra nok med dette oppsettet, er man i mål.

 

Selv om lyden fra vinyl og kassett i teorien er dårligere enn fra cd eller andre digitale kilder (f.eks. at rillestøy og båndsus gir lavere signal-/støyforhold), kan man (med godt utstyr) få bedre (subjektivt sett i alle fall) lyd enn fra remastrede nyutgivelser ødelagt av komprimering (sjekk "loudness war"). Dette er ikke komprimering av typen mp3, men heving av lydtrykket som samtidig gir mindre dynamikk. Dermed blir lyden mer dominerende ("skrikende") tilpasset bærbart utstyr, radio, reklame osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...