Gå til innhold

Test: Ta en action-potet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

You must be kidding?

Ble vi ikke mer eller mindre lovet winmo spill til denne helgen?

 

OK...Alle med winMo vet at microsofts marked er en total skuffelse så langt.

Som en reaksjon er det åpnet et altenativ som heter OpnMarked som satser på gratis programmer til winMo.

 

Her finnes det også spill.

 

Kan komme tilbake med en liten test senere. Må i barnehagen nå og henta barna. Men senere i kveld.

 

Testes på HTC HD2.

 

TEK.no. Atter en gang. 4.uke på rad. Makan til latskap og provoserende behandling av oss med winMo. Slutt å skrive om winMo i det hele tatt da om dere ikke kan følge opp med annet enn sladder om ting som kansje skal skje i framtiden. Fortell oss noe som er reelt for nåtiden heller.

Lenke til kommentar

Vi brukte i dag nærmere to timer på å forsøke å få spilltips og spill fra andre kilder til å fungere tilfredsstillende på telefon med Windows Mobile 6.5 (Omnia II).

 

Det var ikke vellykket. Som sagt tidligere - vi ønsker ikke at folk skal måtte gå gjennom ild og vann for å kunne installere spillene vi tester her. Derfor er vi forsiktige når vi velger kilder til spill. Vi har trålet ganske bredt etter Windows Mobile-spill, men funnet lite.

 

Vi prioriterer å kjøre tester av spill som det gir en mening å anbefale. Med de andre plattformene merker vi fort om et spill er verdt å gi tommel opp til eller ei. Om det oppleves som helt håpløst tester vi heller et annet. Litt av poenget med testene er at de som leser det skal finne noe nyttig her. Hvem ønsker å installere et dårlig spill uansett? Dermed styrer vi rett og slett unna de aller verste. De få spillene vi har fått til å virke under Windows Mobile har vært milevis under pari, og å ta med en plattform kun for å gi terningkast 1 eller 2 har vi ikke lyst til.

 

Jeg registrerer at Windows Mobile-flokken føler seg provosert. Men kanskje folk flest burde uttale seg - er det ønskelig med spilltester på Amobil i det hele tatt, eller er det et ønske at fordi tilgangen på spill til Windows Mobile er dårlig skal vi teste ALT vi kommer over, samme hvor lite det virker?

 

Tilbrakte i dag en halvtime med en Ten Pin Bowling-applikasjon for Windows Mobile som var komplett umulig å styre. Er det denne typen spill dere vil at vi skal anmelde?

Lenke til kommentar

@fjarle: Tviler på at det hjelper at du spissformulerer deg på denne måten. Bidrar ikke akkuratt til en konstruktiv debatt om temaet.

 

Selv er jeg ikke så interessert i å spille på telefonen, men kan jo tipse om Pocket Heroes, har hatt mange fine timer med denne heroes of might and magic2 clonen. Må betale dog, og tviler på at det fungerer bra uten pekepenn.

 

ellers så kan jo experiment13 nevnes som jeg synes er artig å spille på min hd2.

 

Er forsåvidt enig i at winmo har en utfordring mtp. kompabilitet siden det eksisterer så mange maskinvare konfigurasjoner, men tror nok det finnes en del greie spill om man leter litt. Hvis jeg tar feil beklager jeg, kan være problemene er større enn jeg tror. Men mener iallefall at som journalist så burde du heve deg over kommentarene som kom i denne tråden, og heller forsøke å starte en mer konstruktiv debatt.

 

god helg i alle tilfeller;)

Lenke til kommentar

Kjempeflott at Amobil skriv testar av mobilspel. Eg sjølv greier sjeldan å finne noko brukbare spel til telefonen når kvaliteten på mobilspela er så varierande, og det nesten ikkje finst testar.

 

Eg håpar dykk ein dag kan lage ein slik fin oversikt over alle mobilspel testane, på same måte som dei andre produkt testane dykkar. Då hadde det blitt skikkeleg bra.

Lenke til kommentar

un0kai: Saken er at vi veldig gjerne også skulle ønske at det fantes gode spill for Windows Mobile. Selv startet jeg i sin tid ut med Windows på en gammel HP Ipaq - og til den fantes det drøssevis av gode spill, og alle lot seg enkelt installere. Dette er rundt sju år siden. Da hadde vi blant annet en fantastisk Starcraft-klon som fungerte utmerket.

 

I dag virker det som om det satses mindre på spill til enkelte plattformer. S60 også hadde langt fler spill før enn nå - er mitt inntrykk. Flesteparten falt fra da S60v2 dukket opp, med både ny API (om enn kun med marginale forskjeller, såvidt jeg forstod) og en ganske krevende godkjenningsprosess for signing fra Nokia.

 

Vi deler litt av lesernes frustrasjon på dette. Men - det som går igjen er påstander om at det flommer over av spill til Windows Mobile. Likevel har vi mottatt fattige tre-fire tips om konkrete spill til testing for plattformen. Av disse er enkelte uten prøveversjoner (som nevnt i en tidligere post er dette et prøveprosjekt for oss, og vi kjører kun gratisapplikasjoner til serien er oppe og går med eget budsjett for innkjøp osv). Flesteparten fungerer ikke på vårt testmateriell (foreløpig i all hovedsak WM 6.5), og resten fungerer ikke tilfredsstillende eller er urgamle svisker som vi uansett ikke ser stort poeng i å teste. Prototypen er Solitaire (som i alle tilfeller følger med Windows).

 

Vi har overhodet ikke lyst til å bite hånden av lesere med Windows Mobile - men vi har en deadline på slike tester, og om vi må bruke flere timer på å lete etter spill i forkant av hver test når vi den rett og slett ikke.

 

Til sist er vi helt klare over at det fins en hel haug spill for Windows Mobile som ikke det fins trial eller "lite"-utgaver av. Disse vil i økende grad dukke opp i testserien vår dersom vi bestemmer oss for å fortsette med dette. Så til alle dere som er indignerte og mener at problemet er å velge, snarere enn manglende utvalg. Send oss et tips :)

 

Som nevnt tidligere - vi forsøker å holde disse testene nyttige. Vi forsøker å fordele testingen over så mange plattformer som mulig. Det innebærer et eller to spill testet for hver plattform hver gang. Vi ønsker ikke å kaste bort begrenset plass på spill ingen uansett vil installere. Vi har fått enkelte spill til å kjøre på Windows Mobile, men foreløpig har ikke mange fungert tilfredsstillende.

 

Om det er ønskelig at vi tar med Windows Mobile - om enn med terningkast 1 og 2-spill gjør vi gjerne det, men for egen del føler jeg kanskje at det blir å kaste bort plass vi kunne brukt på et spill det var verdt å anbefale... om enn til en annen plattform. Har WM-brukere noen nytte av at vi tester ting til terningkast 2?

 

Kom med innspill her. Dette er som sagt et prøveprosjekt. Vi kjører foreløpig en uke til før vi evaluerer, og tilbakemeldinger er halve grunnlaget.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg helt skjønner poenget med å teste spill til iPhone som har 2 og 3 av 5 stjerner i App Store. You vs Wall gadd jeg ikke prøve, men tenkte jeg skulle teste ut Red Ball. Det var en gedigen skuffelse sammenlignet med andre spillperler jeg har på telefonen, som I dig it 1 & 2, Plants vs Zombies, Fieldrunners, Trivial Pursuit m.m. Forrige ukes spill, Hoggy, holdt vel i ca. ti minutter før det ble slettet fra telefonen. Med andre ord har ikke disse testene gitt meg noe. Kanskje en idé å enten teste spill med gode tilbakemeldinger fra brukerne, eller mer obskure men spennende spill brukerne kanskje ikke har hørt om. I tillegg bør kanskje terningkastet trilles etter at spillet er sammenlignet med mange av de aller beste spillene i samme kategori, slik at grusomme spill som Red Ball ikke får en femmer ...

 

Forresten, mange gode spill koster 6 kroner. Er det virkelig en katastrofe om dere annenhver uke må bruke 6 kroner av egen lomme på et spill inntil dere eventuelt får et budsjett som dekker dette? :)

Lenke til kommentar

Marasmus: Det er stort sett jeg som står for Iphone-biten av testene (ettersom min kollega er på ferie ble det min oppgave å ta hele denne). Det er absolutt ingen katastrofe å påta seg hele kostnaden ved en applikasjon til 6 kroner. Like fullt er det slik at man forsøker å holde et skille mellom jobb og privatliv. At jeg bruker Iphone som privattelefon gjør jo at det er greit for meg å bruke penger på spill til den - siden jeg uansett har den med meg. Men for det første er Iphone-spill ofte svært mye billigere enn spill til andre plattformer, og for det andre spiller jeg dem faktisk oftere - om man skal gå etter egen erfaring.

 

Derfor. Nesten alle de bra spillene jeg selv har snublet over i løpet av disse testukene har jeg kjøpt. Selv Red Ball som er av de enklere spillene. Så mange av disse har vi betalt for - men utgangspunktet for testene er at det vi tester skal være gratis. Det skal også sies at en god del av disse koster betydelig mer enn tiern på de andre plattformene. Det er ikke snakk om store mengder penger - men for egen del velger jeg å ikke bruke 100 kroner på spill til Windows mobile eller Android når jeg ikke bruker plattformene så mye...

 

De fleste har enten et budsjett, eller en avtale med store leverandører som gir gratis spill. På mobilfronten er det såpass mange aktører at det faktisk sannsynligvis er billigere å bare betale for applikasjonene enn å skaffe seg testavtaler med alle som leverer...

 

Håper dette var en ålreit forklaring :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...