Gå til innhold

AMD-brikkesett for den kresne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om et par uker lanserer AMDs 890GX-brikkesettet som havner i hovedkort med USB 3.0-støtte.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/amd-brikkesett_for_den_kresne/75150" title="AMD-brikkesett for den kresne">Les mer</a>

Er det bare meg som syns det skurrer når man kaller et brikkesett med _ekstern_ USB 3.0 og _integrert_ grafikk (atpåtil "bare" DirectX10.1) for et _entusiast_brikkesett?

 

for alldel, sikkert et kult brikkesett med mange bruksområder men en entusiast ville vel heller hatt (ventet på) intern USB3.0 (få ut fingern AMD og alle andre) og et internt directx11 evt ekstern grafikk.

At AMD i markedsføringen kaller det et entusiastbrikkesett betyr vel ikke at hardware.no behøver å bruke samme betegnelsen.

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller virker det som om man med vilje har kuttet ut SATA portene fra bildet her?

 

Ekstern USB er helt greit for entusiaster, så lenge ytelsen ikke står tilbake fra det. Det som derimot er et must for nye entusiast-oppsett er SATA 6Gbps med full båndbredde, lav latency, og støtte for RAID som skalerer bra.

 

Dual Gbit LAN er også kjekt.

 

Hvordan er det med eSATA på kortet? Og hvilken integrerte GPU fra 4000-serien er det snakk om?

Lenke til kommentar

Glimrende. Dette blir en fin oppjustering.

 

USB 3.0 ser jeg ikke poenget med (eSATA er mye bedre)

 

Den tilhørende sørbroa SB850 får 6 stk SATA 6 Gb/s porter og Raid5-støtte, samt 14 stk USB 2.0 porter. Den rimeligere SB810 får det samme minus Raid5-støtten.

 

Nordbroa får grafikk basert på Radeon HD 3450 og UDV2.

Lenke til kommentar

Simen1, har du noen tall på båndbredden tilgjengelig fra SB8xx? Jeg er også interresert i skaleringen av RAID.

 

USB 3.0 er et poeng for enkel bulk storage som skal hovedsaklig leses og skrives sekvensielt. Alternativet er powered eSATA, som er bedre. USB 3.0 er kjekt for nyere minnepenner som får høyere overføringshastigheter da det gir bakover kompabilitet for bruk på alle maskiner, ikke alle maskiner har eSATA (for ikke å nevne powered eSATA).

 

Jeg vurderer å bytte hovedkort om det kommer 8xx chipsets med AM2+ socket, er ikke spesielt glad i SB650.

Lenke til kommentar

Det er vist den samme bussen som før mellom nord og sørbro "A-link Express II". Det er mulig klokkefrekvensen er skrudd opp slik at båndbredden øker, men det har jeg ikke funnet noe info om så det blir bare spekulasjoner.

 

Redigert: A-link Express II er vist det samme som PCI express x4. Dermed topper båndbredden ut på 2 GB/s (*2 for full duplex).

Lenke til kommentar

Glimrende. Dette blir en fin oppjustering.

 

USB 3.0 ser jeg ikke poenget med (eSATA er mye bedre)

 

Den tilhørende sørbroa SB850 får 6 stk SATA 6 Gb/s porter og Raid5-støtte, samt 14 stk USB 2.0 porter. Den rimeligere SB810 får det samme minus Raid5-støtten.

 

Nordbroa får grafikk basert på Radeon HD 3450 og UDV2.

Bare 14 USB-porter ;)

har de klart å skvise inn ett par til.

 

Sikkert noen som kan like USB 3.0 standarden også, selv om SATA nok er greit til diskbruk. Forresten, vet du om noen ytelsestester på USB 3.0 sammen med harddisk/SSD?

Lenke til kommentar

NCQ = Native Command Queue. QD = Queue Depth (antall utestående forespørsler mot disk). IOPS = I/O Operations Per Second.

 

Om en enhet støtter NCQ kan den selv velge hvilken rekkefølge den vil besvare utestående forespørsler i. For harddisker betyr det at man kan optimalisere bevegelsene til lesehodet, for SSDer betyr det at kontrolleren kan organisere de utestående forespørslene til køer mot hver enkelt flash brikke så de kan jobbe i parallell med forespørsler som er for små til å spres/stripes over flashbrikkene. Man kan tenke på SSDen som et RAID-0 av flash brikker, og antall flash kanaler er antallet enheter i RAID.

Siden mesteparten av forespørsler fra OS er 4-16KB med hovedvekt på 4KB er det muligheter for å tjene betydelig ytelse ved å besvare slike forespørsler i parallell, spesielt ved multitasking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...