Gå til innhold

Norske N97-kunder var prøvekaniner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemene skal være fikset sier de? Den er fortsatt der.

 

- Nokia Tune ringetonen

- Veldig ofte den henger seg fast

- Reagerer ikke med en gang når noen ringer, tar som oftest langt tid før man kan svare

- En plutselig restart. Vet ikke om dere andre har opplevd det, men jeg har iallefall fått det mange ganger.

- PC-Suite/Ovi suite funksjonen er blitt enda dårligere etter firmware oppdateringen

- Henger seg enda mer om man har musikkfiler med albumcover intergrert.

 

Bare for å nevne noe

Lenke til kommentar

Problemene skal være fikset sier de? Den er fortsatt der.

 

- Nokia Tune ringetonen

- Veldig ofte den henger seg fast

- Reagerer ikke med en gang når noen ringer, tar som oftest langt tid før man kan svare

- En plutselig restart. Vet ikke om dere andre har opplevd det, men jeg har iallefall fått det mange ganger.

- PC-Suite/Ovi suite funksjonen er blitt enda dårligere etter firmware oppdateringen

- Henger seg enda mer om man har musikkfiler med albumcover intergrert.

 

Bare for å nevne noe

 

Nå må jeg le. Årets profftelefon var en prototype med uferdig SW. NokiAmobil slår til igjen, nå tatt med buksene nede :D

Lenke til kommentar

Jeg har fått alle oppdateringene samme dag som Nokia har gitt dem ut. Og min N97 er norsk!

 

Min N97 har fungert opp i mot perfekt siden jeg kjøpte den i juli. Og lurer fælt på om det er jeg og de jeg kjenner som har N97 som er veldig heldige, eller er det andre grunner til at våre telefoner fungerer utmerket, mens andre sliter mer, og klager på nettfora.

Lenke til kommentar

Husker jeg ristet på hodet når jeg leste testen av N97 i Amobil i fjor. Etter å ha prøvd denne buggete sirupssuppen av en telefon selv og mottatt et ukjent antall telefoner i retur fra skuffede kunder, kunne jeg slett ikke forstå at dette skulle være årets profftelefon. I ettertid har det vist seg at det mot alle odds er iPhone som foretrekkes som profftelefon.

Lenke til kommentar

En bug fungerer vanligvis slik at den viser seg ved en spesiell type bruk. Ikke alle typer bruk vil fremkalle den. Etter å ha lest litt rundt om hva det er folk har opplevd med telefonen går det mye på problemer i forhold til medieavspilling, endring av temaer osv. Jeg har ikke tilbrakt voldsomme mengder tid foran Google i forhold til dette, men ting kan tyde på at de som først og fremst blir rammet er de som bruker den på en litt annen måte enn den typiske proffbrukeren gjerne gjør.

 

En typisk proffbruker vil være opptatt av mailsynkronisering, notater og Office-funksjonalitet, samt selvfølgelig at ringefasilitetene er så gode som mulig. Akkurat disse delene av programvaren har jeg ikke sett så mange klager på da jeg surret rundt.

 

Dermed er det ikke utenkelig at det er et ganske skarpt skille mellom proffbrukerne - de som skal bruke den primert til jobb, og brukere som kjøper den for at de vil ha en kraftig telefon de kan gjøre alt med - men ikke primært til jobbruk.

 

Hva angår tester - vi pleier sjelden å trekke mobiler for det som er rene bugs som vil bli fikset, med mindre det totalt ødelegger brukeropplevelsen. Vi har som nevnt i artikkelen trukket noe fordi Nokia kunne lagt mer arbeid i systemet før lansering. Dette er noe alle produsenter, Sony Ericsson inkludert, nyter godt av. Vi får ofte telefoner før de er tilgjengelige i hyllene - og da kan vi ikke trekke for småplukk som i de aller fleste tilfeller er i orden før telefonen kommer i salg. Det er naturlig at småplukket er der, ettersom programvaren sjelden er 100% finpusset.

 

Det samme gjelder forøvrig byggekvalitet også. Vi kan kun viderebringe det generelle inntrykket en telefon gir på denne fronten. Vi tester naturlig nok ikke mobiltelefoner i perioder som tilsvarer en vanlig mobiltelefons levetid - og dessuten er det sjelden at ett eksemplar er representativt for alle. Dermed blir det vanskelig å si om en modell på generelt grunnlag vil "falle fra hverandre" eller være "bunnsolid". Vi kan si at en modell "kjennes bunnsolid".

 

Noen begrensninger vil en test alltid ha.

Lenke til kommentar

Jeg må si telefonen er forbedret etter firmware 2.1. Problemet med at den f.eks. låser seg når jeg skal besvare en oppringning, har jeg ikke merket etter oppdateringen. Derimot har jeg flere ganger fått Nokia Tune, selv om jeg har definert en annen ringetone. Og jeg bruker ikke telefonen mer "profft" enn at dette skjer når jeg har telefonen liggende i beltevesken med skjermen låst og uten programmer kjørende. Akkurat dét er fryktelig irriterende på en så dyr mobil. I starten medførte dette at jeg gikk glipp av en del oppringninger fordi jeg var overbevist om at det ikke var min telefon som ringte, nå medfører feilen at jeg tar opp telefonen hver gang jeg hører Nokia Tune....

Lenke til kommentar

 

 

Noen begrensninger vil en test alltid ha.

 

Helt klart, men når Nokia nå går ut og ber brukerne om unnskyldning, så er det noe her som skurrer. Jeg har vel nevnt det tidligere, så jeg gidder ikke si det en gang til. Men er en unnskyldning nok? Hadde jeg hatt en N97 nå, så hadde jeg returnert den og forlangt pengene mine tilbake. Nokia bekrefter jo at de har solgt et produkt som ikke lever opp til det som kan forventes av det, og da har de solgt et produkt med vesentlige mangler.

 

Og sånn for ordens skyld, er det forskjell på en bug, og en telefon som ikke fungerer slik den skal. En bug går fint an å leve med, men en telefon som er siruptreg og der mange av funksjonene rett og slett ikke virker, så er det noe helt annet enn en bug.

 

Men det er som sagt ikke første gang Amobil gir en Nokia mye høyere score enn den fortjener. Men jeg tror det er første gang de presterer å kåre en slik telefon til "årets ettellerannet".

 

I rest my case...

Lenke til kommentar

Ikke mye til case. SE synder mer enn Nokia når det gjelder programvarefeil på telefonene sine. Allikevel kårer Amobil SE-mobiler til årets telefon o.l. Skal du lage en case så må det være at Amobil IKKE favoriserer, og at det kan være irriterende til tider :p

 

Og hva bygger du dine påstander på? Fantasi og dikting? SE har vel ingen telefoner der vesentlige funksjoner ikke virker. At de har telefoner med bugs i FW, er ikke det samme.

 

Og hvorfor drar du dette opp som en SE-Nokia diskusjon? At Amobil favoriserer Nokia er ikke bare et problem som berører SE. Det siste innen forskjellsbehandling er at NokiAmobil skriver produktlogoen til Symbian 3, men nekter fremdeles å skrive iPhone slik det skal skrives.

 

Rest my case...

Lenke til kommentar

Til dere som har opplevd å få "Nokia Tune" som ringetone antar jeg er fordi deres personlige ringetone ligger på "minnekortet" (E:). Når dere da plugger den inn som Mass Storage gjøres denne stasjonen utilgjengelig og telefonen velger dermed Nokia default tune.

 

Løsning: legg alle ringelyder på C:

Lenke til kommentar

poe: Har du lagt merke til at vi også skriver Meego, og ikke MeeGo? Årsaken er den samme. Selv om man gjerne sier Symbian 3 er det fryktelig vanskelig å skrive om et "opphøyd i"-tegn på noe godt vis. Om Apple hadde kalt telefonen sin iPhone^2 hadde vi sannsynligvis skrevet Iphone^2 med samme begrunnelse som vi i dag skriver Iphone. Når folk begynner med spesialtegn i navnene blir det plutselig snakk om noe litt annet enn å bare endre case på en bokstav for å få ting til å stemme med normale regler for bokmål.

 

mav_77: Det skal godt gjøres at Symbian^3 blir perfekt. Det skal godt gjøres at noe system blir perfekt. Jeg reagerte også en smule på den formuleringen. En smule bråkjekt, får man vel kanskje si...

 

Men folk har laget ålreite systemer før som ikke har vært perfekte. Iphone OS er jo et yndet eksempel. Så vi får vente og se... :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

poe: Har du lagt merke til at vi også skriver Meego, og ikke MeeGo? Årsaken er den samme. Selv om man gjerne sier Symbian 3 er det fryktelig vanskelig å skrive om et "opphøyd i"-tegn på noe godt vis. Om Apple hadde kalt telefonen sin iPhone^2 hadde vi sannsynligvis skrevet Iphone^2 med samme begrunnelse som vi i dag skriver Iphone. Når folk begynner med spesialtegn i navnene blir det plutselig snakk om noe litt annet enn å bare endre case på en bokstav for å få ting til å stemme med normale regler for bokmål.

 

 

 

Hvordan opphever man Symbian i 3. potens? Hvis du klarer å forklare det, uten å fortelle eventyr, så skal jeg slutte å mase om dette. Men inntil du, eller noen andre kommer med en logisk forklaring, så er min påstand at dere gjør forskjell, og Symbian 3 er nr 3, og ikke opphøyd i 3. potens. Og jeg noterer meg at det er flere og flere som har akkurat samme oppfatning. Min påstand er; Amobil er farget, enten av personlige preferanser, eller andre ting jeg ikke vil gå inn på nå, og de favoriserer alltid Nokia. Når de skal teste en Nokia, så leter de etter det positive, og når de tester andre telefoner, leter de etter det negative. Hadde N97 vært produsert av noen andre enn Nokia, hadde den garantert blitt slaktet på NokiAmobil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...