Gå til innhold

Ingen storsatsning på sekskjerner for Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kun tre modeller er planlagt første året.

Vel, det første kalenderåret, 2010, har intel bare planlagt to modeller for desktop.

 

En gang i løpet av første kvartal, som vi nå er halvveis gjennom, er beregnet ankomsttid for Core i7 980X Extreme Edition.

Er ikke datoen fastsatt til 16. mars?

 

Mangel på konkuranse er vel årsaken her,synes det skjer lite spennende for tia faktigst.håper bulldozer kan sette fart utviklingen igjen.

Tja, litt spennende skjer nå. Blant annet kommer AMD med tre 6-kjerner i mai. De blir neppe like raske som Intels 999$-prosessor, men prisene blir trolig langt hyggeligere, samt at TDP på minst en av modellene blir hyggelige 95 Watt. I sommer og høst tror jeg utvalget av 6-kjerner vil se omtrent slik ut:

 

Redigert: Oppdaterte estimater er lagt inn.

 

Intel 3,33 GHz 130 Watt ~8000 kr

AMD 2,8 GHz 125 Watt ~5500 kr ~3500 kr

AMD 2,6 GHz 125 Watt ~4000 kr ~2500 kr

AMD 2,4 GHz 95 Watt ~3500 kr ~2000 kr

 

Til jul regner jeg med det ser slik ut:

 

Intel 3,33 GHz 130 Watt ~8000 kr

Intel 3,2 GHz 130 Watt ~4500 kr ~4000 kr

AMD 2,8 GHz 125 Watt ~4000 kr ~3000 kr

AMD 2,6 GHz 95 Watt ~3500 kr ~2300 kr

AMD 2,4 GHz 95 Watt ~2500 kr ~1800 kr

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke prisene på AMD sine Thuban blir så høye som Simen1 tipper. Når jeg sammenligner 4 kjerne Opteron med Phenom II X4 ser det jevnt ut til at prisen på Phenom II X4 ligger betydelig under, en firekjerners Shanghai på 2,4 Ghz koster ca 2 300 kr mens X4 på 3,4 Ghz koster 1 400 kr. Når sekskjerne Opteron på 2,2 Ghz koster 3 600 kr, så er det svært lite sannsynlig at X6 på 2,4 Ghz vil ligge på omtrent samme prisen.

Lenke til kommentar

Dere har sikkert rett. Estimatene mine kan være i høyeste laget.

 

Jeg har gravd litt mer og funnet ut at Operon 6-kjerne (praktisk talt det samme som kommende Phenom II X6) koster:

 

2,4 GHz 115 Watt 698 $

2,6 GHz 115 Watt 989 $

2,8 GHz 137 Watt 1019 $

 

4-kjerner koster:

Opteron 2,8 GHz 115 Watt 523 $ vs Phenom II X4 925 95 Watt 999 kr (faktor 1,91)

Opteron 2,9 GHz 115 Watt 698 $ vs Phenom II X4 3,0 GHz 945 95 Watt 1150 kr (faktor 1,65)

Opteron 3,1 GHz 137 Watt 873 $ vs Phenom II X4 3,2 GHz 945 95 Watt 1338 kr (faktor 1,53)

 

Hvis vi antar at den mest ugunstige faktoren på 1,65 vil gjelde mellom Opteron 6-kjerne og tilsvarende Phenom 6-kjerne så vil altså de tre 6-kjernene havne på utrolige 1150, 1630 og 1680 kr. Men dette tror jeg er litt for fantastisk til å være sant. Jeg tror nok faktoren kommer opp til 3 og at man må ut med over 2000 kr for den minste versjonen og over 3000 for den raskeste.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. De kommer med 5 modeller mellom 2,26 og 3,33 GHz. De har jeg ikke tatt med siden det er serverprosessorer. Skulle jeg tatt med de så hadde det vært naturlig å ta med de 11 Opteron 6-kjernene som kom i fjor og de 4 Xeon "dunnington" som kom i 2008 også. Men da snakker vi om flere sokler, totalt flere kjerner og servertopologi. Prosessorer som konkurrerer med ikke-x86 prosessorer osv. Det sporer debatten bort fra desktop.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jo LGA1366 hele 3 minnekanaler med ganske høy båndbredde på hver. Jeg vil heller si at minnebåndbredden på LGA1366 var overkill for bare 4 kjerner. Intel optimaliserte nok sokkelen for 6-kjerne helt fra starten av.

 

I/O håndteres jo også via en annen, ganske overkill buss (QPI) så det kommer ikke i konflikt med tilgjengelig minnebåndbredde. Det var bare på "gamle" systemer med FSB at minne og I/O delte båndbredde til og fra prosessoren.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på med seks-kjerner, som kanskje noen her vet svaret på:

 

CELL-chippen i PS3 har egentlig 8 SPE-kjerner, men en av dem er disablet for å få opp yield, dvs at ved produksjon kan man leve med at det er feil i opptil en kjerne og disabler da denne kjernen.

 

Er det samme planlagt for multikjerneprossessorer fra Intel/AMD; dvs at hvis det under produksjon (wafer-test går jeg utifra) viser seg at én av seks kjerner er dau, så kan man pakke den som en 4- eller 5- kjerner og fortsatt få penger for den?

 

edit:leif

Endret av firefox
Lenke til kommentar

AMD gjør dette alt i dag for Athlon II og Phenom II. Alle disse produseres som kun 4 kjerner, hvor X2 har to avslåtte kjerner og X3 har en avslått kjerne. I mange tilfeller kan man faktisk låse opp de avslåtte kjernene. Dette fordi etterspørselen i markedet etter X2 og X3 er større enn antall som har feil. og en god del X2 og X3 er fullt ut fungerende X4. Skyldes blant annet at AMD har såpass bra yield at det er få CPU med feil. AMD kommer garantert til å selge X6 som X4 om det er økonomisk fornuftig. Noe det ikke nødvendigvis er.

 

Intel produserer vel med en noe annen konstruksjon, samt har ikke like stort behov for å "optimalisere" yield. Derfor er det for de både vanskeligere og av langt mindre økonomisk hensikt å selge fire eller sekskjerne som noe annet enn det er.

Lenke til kommentar

Intels kommende 6-kjerner Xeon med kodenavn "Gulftown" kommer i utgaver som med 2 kjerner avslått. Siden intel har en spesiell kobling mellom kjerner parvis så kan de ikke slå av bare enkeltkjerner men må slå av kjerner i par. Derfor vil det ikke dukke opp 5-kjerner "Gulftown". Phenom 5-kjerne er derimot fult teknisk mulig. I 2011 kommer AMD med "bulldozer" som får parvis veldig tett koblede kjerner. De vil neppe la seg slå av enkeltvis.

 

Deler av siste nivå cache kan også slåes av hvis den er defekt eller begrenser klokkehastigheten på brikken.

 

Det samme gjelder for "shader engines" på grafikkprosessorer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...