Gå til innhold

Test: Multicom Compal NBLB2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var skuffende. Sitter selv på forgjengeren, KHLB2, og er strålende fornøyd med den. Jada, at Fn-tasten har byttet plass med Ctrl, er litt teit, men bortsett fra det og et par andre små irritasjonsmoment er det en veldig bra PC, og jeg hadde forventet at denne skulle bli enda bedre. Men skal vi tro denne anmeldelsen, er det dessverre langt fra sannheten. Jada, den har marginalt bedre ytelse, men jeg hadde ventet markant bedre. I spill får vi bare omtrent 10% mer, og den ekstra CPU-ytelsen kommer på bekostning av mye dårligere batteritid. Vil si dette er meget skuffende, både av AMD og Intel, men først og fremst av Compal/Multicom.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Det følger med en fjernkontroll til maskinen, og den er av helt standard Windows Media Center-format. For dem som pleier å sitte flere meter unna sin 15-tommers bærbare PC, er kanskje dette et nødvendig ekstrautstyr, men vi ser på det mer som en unødvendig ekstrakostnad. Vi hadde satt mer pris på en ekstern mus for eksempel.

Fjernkontrollen er nyttig når du bruker HDMI-porten til PCen opp til en TV. Da slipper du å sitte med hele PCen i fanget.

Endret av Crabs
Lenke til kommentar

Personlig driter jeg i design så langt det ikke går ut over funksjonalitet. Dårlig tastatur og touchpad er for dårlig, men ellers kunne det ikke brydd meg mindre om hvor flashy den er.

 

Kjøper du en laptop for spilling så er det ytelse og funksjonalitet som gjelder. Er du ute etter design så kan du jo heller kjøpe en mac.

Lenke til kommentar

Vi har fått en mail fra Multicom og de har et par kommentarer til testen

 

Fjernkontrollen skulle ikke vært med i pakken, den har vi trukket bort fordi den hører til et TV-kort som ikke virker i Norge. Dvs at du må kjøpe TV-kort for å få fjernkontrollen.

 

Når det gjelder tastaturet, kan kunden velge hvilket tastatur han vil ha. Vi har det dere fikk, samt et annet mer klassisk design. Kunder som er misfornøyde, kan få byttet dette. Det er enkelt, og kan gjøres av kunden selv.

 

Jeg ser også at dere synes den modellen dere fikk til test var litt dyr. Vi sendte med 8GB minne for at dere skulle få testet det. Dette er veldig fordyrende, og de færreste tar dette nå før prisene går ned litt til.

 

Touchpaden vet jeg ikke om dere hadde fått riktige drivere. Det er en tidlig produksjon dere har fått, og det er mulig små detaljer er blitt endret etter dette.

 

Og til sist; nesten alle hos oss likte designet, spesielt jentene (de har ofte mest peiling). Greit at det er mye plast, men Compal har meget bra kvalitet på "plasten" sin.

 

Det er godt å se at produsentene leser testene våre, det er jo ikke akkurat god PR at vi misliker maskinen deres. Vi får bare hilse Multicom-teamet og håpe at de er åpne for vår konstruktive kritikk.

Lenke til kommentar

Jeg sitter _foran_ en Kunshan M860 (vurderte lenge KHLB2). Generelt er jeg veldig fornøyd med Multicom(s pcer). De er ikke spesielt billig, men man kan velge akkurat hva man vil ha, og sparer en del der. Samtidig har jeg god erfaring med kundeservice.

 

Fin test.

Artikkelforfatter burde, imidlertid, få klarere frem at Multicom ikke produserer PCer selv. De kjøper en ferdig pakke, denne gangen av Compal (som forøvrig produserer rundt 10-40%, husker ikke helt, av alle verdens laptoper. Disse selges videre til HP el. som setter eget navn på. Kalles rebranding.). Det multicom gjør er å sette i RAM, HDD/SSD, GPU, CPU + evt. småsnacks som bluetooth o.l. Det er altså ikke vanskeligere enn at gjennomsnittlig HW-leser antagelig har gjort det før.

 

PS. skjønner ikke helt hva multicom driver med når det gjelder merke på PCen. På min er det et ganske fint et; søl-speil-ish tekst som er ca 0,5mm ut pra PCen. Sitter dog litt skjevt.

Lenke til kommentar
Fjernkontrollen skulle ikke vært med i pakken, den har vi trukket bort fordi den hører til et TV-kort som ikke virker i Norge. Dvs at du må kjøpe TV-kort for å få fjernkontrollen.

 

Når det gjelder tastaturet, kan kunden velge hvilket tastatur han vil ha. Vi har det dere fikk, samt et annet mer klassisk design. Kunder som er misfornøyde, kan få byttet dette. Det er enkelt, og kan gjøres av kunden selv.

 

Jeg ser også at dere synes den modellen dere fikk til test var litt dyr. Vi sendte med 8GB minne for at dere skulle få testet det. Dette er veldig fordyrende, og de færreste tar dette nå før prisene går ned litt til.

 

Touchpaden vet jeg ikke om dere hadde fått riktige drivere. Det er en tidlig produksjon dere har fått, og det er mulig små detaljer er blitt endret etter dette.

 

Og til sist; nesten alle hos oss likte designet, spesielt jentene (de har ofte mest peiling). Greit at det er mye plast, men Compal har meget bra kvalitet på "plasten" sin.

 

Haha det var spesielt ja, go multicom for å lese HW.no :tease:

Lenke til kommentar

Syns det legges for lite fokus på at ATI Radeon HD5650 slår Nvidia GTX260 i mange spill, det syns jeg er ganske imponerende da HD5650 profileres som et mellomklassekort, mens GTX260 profileres som et gamingkort.

 

Syns også det er rart at dere fikk såpass høy 3dmark06 score på HD4650 kortet i KHLB02.

 

Ellers virker testen greit gjennomført. Men prisen er for høy ja, men det er vel noe man "får med på kjøpet" ved at man kan konfigurere maskinen selv.

 

Man kan jo få acer maskiner (om de noengang kommer på lager...) med HD5650, core i5-430, 4GB RAM, 640Gb disk til under 7 lapper. Nærmeste tilsvarende NBLB2 konfig kommer på 9 lapper.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Artikkelforfatter burde, imidlertid, få klarere frem at Multicom ikke produserer PCer selv. De kjøper en ferdig pakke, denne gangen av Compal (som forøvrig produserer rundt 10-40%, husker ikke helt, av alle verdens laptoper. Disse selges videre til HP el. som setter eget navn på. Kalles rebranding.).
Syntes det var noe HP-aktig med desginet ja, spesielt med "rillene" i plasten :)
Lenke til kommentar

Ble litt skuffet etter å ha lest testen. Mener også det samme som OC-Freak om 5650 vs GTX260 i flere spill.

 

Har bestilt denne med, i7-720, 4GB RAM, 1366x768(skal mest sannsynlig bruke en ekstern skjerm for høyere oppløsning også :p ), 320GB 7200RPM osv for 9700,-.

 

Jeg ser ihvertfall frem til å få prøvd den i mars, og om fps blir lav i visse spill, stiller jeg heller litt ned på detaljer. Tror selv at den kommer til å ha fin balanse mellom multitasking, tunge program og spill, og har lest tester og sett benchmarks fra Tyskland som ser ok ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...