Gå til innhold

Apple Aperture 3.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egen funksjon for å fjerne CA innebygd i Aperture, så der tar du nok feil GCardinal. Hva mener du forresten med at det ikke er i nærheten av LR og C1?

 

Det har også kommet mange nye forbedringer som ikke er nevnt i artikkelen. Viktigst for meg er helt ny backupløsning, bedre håntering av JPG-raw-filer, Brushes, Curves, Maps og Faces. Dessuten så har det blitt en god del raskere på redigering.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer denne sterkt. Ser frem til tester mellom kommende Adobe Lightroom 3 og denne. For tiden jobber jeg i Lightroom, og har alle bildene pent sortert (av Lightroom) i mapper på en ekstern disk. Jeg lurer på om Aperture kan beholde mappestrukturen/fortsette på den som er der nå, for mitt lille forsøk med trial-versjonen endte brått da jeg fant ut at den begynte å kopiere bildene til interndisken... Jeg har faktisk en lisens på Aperture (tror det er v1.5), men har aldri brukt denne da v1.5 og v2 har vært langt tregere enn Lightroom. Om hastigheten er bedre i v3, og dette med billedplassering blir løst, ser jeg ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe en oppgraderingslisens og sette meg inn i dette.

Lenke til kommentar

Det er mulig Svein Jarle. Du bare installerer Aperture, og så velger du å importere alle bildene, da kan du velge om programmet skal kopiere bildene til Aperture biblioteket, velge mappe selv, eller om de bare skal ligge der de allerede ligger. Jeg har det slik selv, og da ligger alle bildene mine på to eksterne harddisker (en til backup), mens jeg har bibliotekfilen(med preveiws) liggende på SSD-en på Macbooken. Det gir meg også mulighet til å tagge, sortere, legge til keywords, vise slideshow osv osv, selv om jeg ikke har koblet til diskene med bildene på. Jeg kan også velge å ha egent mappesystem på bildenediskene og i Aperture, eller om det skal være likt. Jeg foretrekker personlig å ha både mapper og prosjekt sortert slik: år/måned/album (eks. 2009/06/ferie).

 

Du kan jo laste ned trailversjon å prøve :)

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Det er mulig Svein Jarle. Du bare installerer Aperture, og så velger du å importere alle bildene, da kan du velge om programmet skal kopiere bildene til Aperture biblioteket, velge mappe selv, eller om de bare skal ligge der de allerede ligger.

Ja, det har jeg sett. Problemet mitt er bare når jeg må importere mange hundre mapper. Lightroom har sortert bildene på år/måned/dato , og det er slik jeg foretrekker det. Gjennom import-dialogen i Aperture får jeg bare valgt en "sluttmappe" av gangen, og da tar det hundre år og importere alt. Når jeg så prøver å dra hovedmappen med bilder over på Aperture, begynner den å kopiere alt til bibliotekfilen, samt at den legger alle enkeltmappene i prosjekter. Det er litt kjedelig slik som jeg har systemet. Er det mao mulig med "batch-import" bilder i alle undermapper?

 

EDIT: Og er det ikke mulig å ha alle bildene i et "hovedbibliotek" slik i Lightroom eller iPhoto? Slik det ser ut nå er det litt slitsomt at alle bildene må ligge i egne prosjekter og album.

 

EDIT 2: Da fant jeg ut av det første jeg lurte på. Kommando-skift-I fikk opp Import folders as projects-vinduet. Veldig nyttig. Men mitt andre spørsmål står fortsatt ved lag.

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...