Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 5570


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei test. Savner litt mer utfyllende informasjon i "Spekifikasjoner"-grafen på side 2.

 

Hva med å ta med Rops, texture units, fillrate og minnebåndbredde?

Dette har direkte sammenheng med ytelsen.

 

Ser dere skriver minnebåndbredde i bit som på hvor bred bussen er. Hadde vel vært bedre å bruke "Minnebus" og i tillegg minnebåndbredde i GB/sec?

 

5570 har forøvrig:

8 rops

20 texture units

128 bit memory interface

28.8GB/sec memory bandwith

Lenke til kommentar
Hva med å gå litt ut av den vanlige "kjør på med ekstremt tunge spill og mål FPS-rutinen" og heller teste kortet i miljøet det er ment for? Avspilling av HD o.l. f.eks.. Hvordan er støynivået da? Prosessorbelastning?

Ingen som skal spille spill som Crysis kjøper det der.

 

Det eneste formålet jeg kan se med denne testen er å informere eventuelle intetanende folk om at skjermkort til 500 kr er søppel og ikke burde kjøpes :p Det eneste formålet jeg kan se med selve kortet er for å ha i en billig htpc eller en barnepc for å kjøre Josefine spill. Hvorvidt det klarer 1080p uten problemer har jeg ingen anelse om da jeg har 0 peiling på det området der.

Lenke til kommentar

Hvorfor nevnes aldri total 3dmark 06 score?

 

Noe som går over hele fjøla for alle sider som tester, hvorfor alltid tullespillet crysis? hele grafikk maset i dag dreier se gliksom om og kjøre crysis på 1920 x 1200 med max aa/af :)

 

 

gikk det forresten ann og justere viftehastighet i drivere? med 40 grader idle kan man jo fint sette ned viften litt for berdr idle støy.

 

 

ellers så er dette kortet ca likt HD 3870, noe som er litt artig og tenke på

 

en øliten quote fra guru 3d

 

Follow me and let's do some history .. you guys remember the Radeon HD 3870 right ? In November 2007 it was launched at a 229~249 USD price tag for the 512MB GDDR3 model. The graphics card was equipped with an at the time demonic 666 million transistors, came with 320 Shader processors and a TDP of 105W.

 

It's now February 2010 - The low-budget Radeon HD 5570 as tested today comes with 400 Shader processors, 627 million transistors and a TDP at 43W. It's costs roughly 69 USD. So this card is faster, wahaaay more energy efficient, has DX11 support, UVD 2.0 and multi-monitor support. Now exactly a bad deal eh ?

 

 

så om litt over 2 år så ser vi kanskje hd 5870 som lav profil :)

Lenke til kommentar
Hvorfor nevnes aldri total 3dmark 06 score?

 

Noe som går over hele fjøla for alle sider som tester, hvorfor alltid tullespillet crysis? hele grafikk maset i dag dreier se gliksom om og kjøre crysis på 1920 x 1200 med max aa/af :)

 

 

gikk det forresten ann og justere viftehastighet i drivere? med 40 grader idle kan man jo fint sette ned viften litt for berdr idle støy.

 

 

ellers så er dette kortet ca likt HD 3870, noe som er litt artig og tenke på

 

en øliten quote fra guru 3d

 

Follow me and let's do some history .. you guys remember the Radeon HD 3870 right ? In November 2007 it was launched at a 229~249 USD price tag for the 512MB GDDR3 model. The graphics card was equipped with an at the time demonic 666 million transistors, came with 320 Shader processors and a TDP of 105W.

 

It's now February 2010 - The low-budget Radeon HD 5570 as tested today comes with 400 Shader processors, 627 million transistors and a TDP at 43W. It's costs roughly 69 USD. So this card is faster, wahaaay more energy efficient, has DX11 support, UVD 2.0 and multi-monitor support. Now exactly a bad deal eh ?

 

 

så om litt over 2 år så ser vi kanskje hd 5870 som lav profil :)

 

 

Takker for den der!

Da veit jeg at jeg faktisk at mitt gamle Sapphire Radeon 3870 Toxic...som funker greit for min form for gaming. Kan byttes ut med et passivt kjølt kort!

Lenke til kommentar

Er dere sikre på at 1GB versjonen av kortet vil koste ca 500? Det kommer jo en 512MB variant også.

 

Jeg tror også at en lavprofilversjon som er passivt kjølt ikke vil være det beste med mindre man har ett veldig godt ventilert HTPC kabinett, og da kunne man jo like gjerne hatt ett slikt kort med vifte. Men det er jo sikkert noen som kommer med en slik løsning etter hvert, men kan jo være at en med en bedre og mer stillegående vifteløsning vil fungere bedre.

 

Og til sist er jeg enig med hva noen skrev over at denne teste sier veldig mye om hva kortet ikke kan gjøre, og ikke mye om hva kortet kan gjøre. Hva med f.eks å teste ut hva som er ett akseptabelt nivå i de forskjellige testene slik at vi ikke bare vet hvordan kortet ligger ann i forhold til de andre, men også hva man kan forvente seg hvis man spiller det aktuelle spillet. En slik test vil jo ikke ta mye ekstra tid da man bare tester med det aktuelle kortet.

Og kjør gjerne en test med litt forskjellige AA nivåer så vi vet litt mer om hvordan det vil skalere med kortene dere tester.

 

edit: bare litt enkel redigering av teksten

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
Jepp, passiv kjøling mester jo mye av poenget når man må ha aktiv kjøling for å kjøle ned den passive.

 

Nja, det kommer da ann på hvordan man setter ting opp. Sett at man bruker et grafikkort med passiv kjøler, og i tillegg har en kald og grei CPU - også denne med en passiv kjøler. Da kan en kasse med god luftgjennomstrømning gi mindre støy, og omtrent lik kjøling.

 

100% passivt blir vanskelig uansett.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Tror jeg riktig nå så klokker det kortet lett opp til 850-1000MHz med ny bios. Synes dere burde være litt mer ekstreme HW og gå til anskaffelse av ny bios og ikke la noe så dårlig som en liten biossperre stoppe dere.

 

MEN er egentlig ikke så interessant uansett dette hvor mye fps man får i crysis slik andre nevner, skulle så gjerne sett at dere har litt mer fokus på UVD2 video akselerasjon og muligheter osv.

Lenke til kommentar
Hva med å gå litt ut av den vanlige "kjør på med ekstremt tunge spill og mål FPS-rutinen" og heller teste kortet i miljøet det er ment for? Avspilling av HD o.l. f.eks.. Hvordan er støynivået da? Prosessorbelastning?

Ingen som skal spille spill som Crysis kjøper det der.

Vi jobber for tiden med å sette sammen flunkende nye tester og rutiner for skjermkort, ting i retning HD-avspilling vil definitivt tatt med. Det samme gjelder skikkelig målinger for støynivå.

 

Nå som 5-serien har relativt god tilgjengelighet på markedet, blir det lettere for oss å få produkter tilbake slik at vi kan teste de på et nytt oppsett. Vi avhenger helt av å ha samtlige 5-serie-kort, samt den forrige generasjonen med Nvidia-kort på plass før vi får dette ferdig. Når dette er gjort, lover jeg en egen artikkel om testrutinene :-)

 

 

Grei test. Savner litt mer utfyllende informasjon i "Spekifikasjoner"-grafen på side 2.

 

Hva med å ta med Rops, texture units, fillrate og minnebåndbredde?

Dette har direkte sammenheng med ytelsen.

 

Ser dere skriver minnebåndbredde i bit som på hvor bred bussen er. Hadde vel vært bedre å bruke "Minnebus" og i tillegg minnebåndbredde i GB/sec?

 

5570 har forøvrig:

8 rops

20 texture units

128 bit memory interface

28.8GB/sec memory bandwith

 

Tabellen har vist blitt litt kort nå, jeg skal få på plass mer informasjon i neste skjermkorttest (5770 HAWK)

 

 

Det har skjedd noe tull med minnebåndbredden i tabellen:

 

post-3851-1265813943_thumb.png

 

Tallene (f.eks 128 bit) er ikke minnebåndbredde, men minnebussbredde (antallet parallelle signaler).

 

Minnebåndbredden (GB/s) har derimot falt ut.

Tydeligvis noe som har gått igjen i de fleste testene i det siste, man skal passe bedre på! :-)

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Hvorfor nevnes aldri total 3dmark 06 score?

 

Noe som går over hele fjøla for alle sider som tester, hvorfor alltid tullespillet crysis? hele grafikk maset i dag dreier se gliksom om og kjøre crysis på 1920 x 1200 med max aa/af :)

 

 

gikk det forresten ann og justere viftehastighet i drivere? med 40 grader idle kan man jo fint sette ned viften litt for berdr idle støy.

 

 

ellers så er dette kortet ca likt HD 3870, noe som er litt artig og tenke på

 

en øliten quote fra guru 3d

 

Follow me and let's do some history .. you guys remember the Radeon HD 3870 right ? In November 2007 it was launched at a 229~249 USD price tag for the 512MB GDDR3 model. The graphics card was equipped with an at the time demonic 666 million transistors, came with 320 Shader processors and a TDP of 105W.

 

It's now February 2010 - The low-budget Radeon HD 5570 as tested today comes with 400 Shader processors, 627 million transistors and a TDP at 43W. It's costs roughly 69 USD. So this card is faster, wahaaay more energy efficient, has DX11 support, UVD 2.0 and multi-monitor support. Now exactly a bad deal eh ?

 

 

så om litt over 2 år så ser vi kanskje hd 5870 som lav profil :)

 

er vi sikre på at dette stemmer? 3870 har ca dobbel minnebanbredde. med mindre de lager en ddr5 versjon av 5570

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...