Gå til innhold

Mozilla dropper Mac OS X Tiger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sørgeleg utvikling. Mens Microsofts utdaterte systemer som t.d Windows XP støtter dei nyaste versjonene, gjer ikkje Mac dette.

Apple krever jo nesten òg at folk oppdaterer, og lager ikkje noko særleg støtte for sine nye programmer i tidlegare versjoner. Det same gjeld Adobe. CS3 fungerer ikkje greitt på Snow Leopard.

 

Dette er ikkje bra, spesielt ikkje for oss som utvikler websider. Når det vart nye standardar, er det irriterande å måtte lage workarounds for at det skal fungere for alle.

 

Dårleg av Firefox. Men siden det er OpenSource kan vel nokon andre gjere det?

Lenke til kommentar

Ser ut til at Newton og enkelte andre må svelge i seg en del nå. Både Adobe og Mozilla gir opp Tiger. Rimelig klar indikator på at Apple ikke alltid er like utviklervennlig.

 

Forøvrig enig med deg Geir. Rask utskifting av hele software stacken er normalen i GNU/Linux miljøet, og det har noen klare fordeler.

Lenke til kommentar

larsingedude: Oh no you didn't! Siden når har markedsandel nevneverdig mye med kvalitet å gjøre?

 

Noen som aner når Gecko blir oppdatert?

 

Meg personlig berører det på den måten at skolen bruker Tiger. Men det ser ut til at dette skal gå bra.

 

Fra mozilla.dev.planning: "We are often one of the

last vendors to continue supporting older Mac OS X releases, and I

suspect that by the time this becomes an issue Apple may themselves

have stopped issuing security updates for Mac OS X 10.4. "

 

Edit: Skal dog sies at, ifølge shinratdr som kommenterte på artikkelen hos arstechnica, "Camino, Safari & Opera have no current plans to cut off Tiger. so you still have Gecko, WebKit & Presto, at least for now."

Endret av Jonta
Lenke til kommentar
Ser ut til at Newton og enkelte andre må svelge i seg en del nå. Både Adobe og Mozilla gir opp Tiger. Rimelig klar indikator på at Apple ikke alltid er like utviklervennlig.

Aner ikke hva du forsøker å oppnå med å trekke meg inn i dette. Jeg har ikke uttalt meg om saken i det hele tatt, så kanskje det er du som bør svelge i deg din egen uttalelse.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Ser ut til at Newton og enkelte andre må svelge i seg en del nå. Både Adobe og Mozilla gir opp Tiger. Rimelig klar indikator på at Apple ikke alltid er like utviklervennlig.

Aner ikke hva du forsøker å oppnå med å trekke meg inn i dette. Jeg har ikke uttalt meg om saken i det hele tatt, så kanskje det er du som bør svelge i deg din egen uttalelse.

Ikke så lenge siden jeg henviste deg til lengre diskusjon rundt utfordringer med å utvikle for Mac. Det eneste du så som relevant der var kverulering rundt hvorvidt xcode fulgte med OSX DVD, og avskrev alt annet. En rimelig klar benektelse i min bok. Jeg kan godt grave fem trådene igjen for deg hvis du vil.
Lenke til kommentar

@Del: Nei takk! Jeg hater når folk er så desperate at de kommer trekkende med henvisninger til gamle diskusjoner (og i dette tilfellet endatil en henvisning til en henvisning til en enda eldre diskusjon som jeg aldri har deltatt i), som er helt irrelevante for tema. Har du noe å si meg angående de gamle diskusjonene så får du ta det i de diskusjonstrådene, eller sende meg en privat melding.

Så kan du ta påstanden din og ete den i deg, siden jeg ikke har uttalt meg om Mozilla (eller Adobe) og deres forhold til OS X Tiger. Du har visst ikke noe å si som i det hele tatt er relevant i forhold til Mozillas beslutning - og jeg har ikke noen som helst problem med det Mozilla annonserer her, så jeg foreslår at du holder kjeft med dine halvkvedede viser om min person og forsøker å holde deg til saken.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Beklager at jeg tråkket deg på tærne. Saken er i det store og hele at det å utvikle for Mac er en betydelig utfordring som selv de store avgrenser til nye versjoner av OSX. Et faktum enkelte ser ut til å ha store problemer med å akseptere. Personlig har jeg bare problemer når folk trekker skyggelappene godt ned og ikke vil akseptere svakheter med en plattform. Så lenge man er ærlig om det faktum at Apple helst vil dytte deg over på siste versjon til enhver tid er det greit.

Lenke til kommentar
Forøvrig enig med deg Geir. Rask utskifting av hele software stacken er normalen i GNU/Linux miljøet, og det har noen klare fordeler.

Mulig det har sine fordeler men forutsigbarhet er ikke en av de. Kanskje det er grunnen til at bedriftsmarkedet skyr mac og når de velger linux er det kun med long time support. Man kan ikke alltid oppdatere, hver gang det kommer noe nytt.

Lenke til kommentar

Noen ganger er det også bare nostalgi-syndromet som hindrer folk i å oppgradere.

 

Du kan for eksempel ta gift på at masse folk ikke har oppgradert til Leopard fordi de synes Tiger er så vanvittig mye bedre.

 

Programvare blir bare dårligere og dårligere for hver nye versjon, selv om dette er objektivt feil, så er det svært mange som synes dette. Bare se på alle "Vi vil ha gamle facebook tilbake" til tross for at nye FB layoutet er objektivt bedre enn den gamle.

 

Men når det gjelder bedrifter forstår jeg at de innimellom ikke tar sjansen på å oppgradere, ettersom det er potensielt en risiko for å tape masse penger, uten at oppgraderingen i seg selv nødvendigvis vil øke overskuddet.

 

Men allikevel synes jeg det er positivt med en rask utbytting. MS er for eksempel vanvittig treg på dette, men det er nok på grunn av alle bedriftskundene.

Lenke til kommentar

Vel om de plutselig blir nødt til å reskrive hele programmet bare for at apple har kommet med en oppdatering så forstår jeg adobe. MS og Linux-miljøet er mye tidligere ute med informasjon om kommende lanseringer slik at programvareleverandør vet hva de har å jobbe med.

 

Apple har sine hallelujamøter der os'et lanseres med nye api'er. Apple er da klare med sin produktportefølje, mens alle andre leverandører blir da nødt til å skrive om programmene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...