Gå til innhold

Canon fornyer Ixus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Touchskjerm har vist seg å fungere veldig bra på mobiltelefoner f.eks, og de trykker man jo nokså mye på. Det er vel heller sjelden at man gjør manuelle instillinger på slike kamera uansett.

 

Blir elegant å bla gjennom bilder i det minste, hvis det er lignende navigering som f.eks iPhone.

Lenke til kommentar
Det er vel heller sjelden at man gjør manuelle instillinger på slike kamera uansett.

Vet ikke om det finnes data tilgjengelig fra produsentene angående bruksmønstre for målgruppene, men selv bytter jeg innstillingene ofte, selv på de simpleste kameraene.

 

Blir elegant å bla gjennom bilder i det minste, hvis det er lignende navigering som f.eks iPhone.
Ser ikke noe elegant eller brukervennlig i å slite ut fingeren ved å dra den bortover skjermen. Å trykke på fram og tilbake pilene som man gjør i dagens kameraer fungerer ypperlig når knappene ikke er altfor små.

 

Håper at Canon kommer med noen interessante powershot A modeller i vår, for dette her var kjedelige greier.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Hvor er skriveriet om Canons nye Dynamic Image Stabilization (D-IS)?! På presentasjonen gikk Canon igjennom dette ganske greit. Spesielt ved opptak mens du går skal effekten være særdeles bra - omtrent som en steady-cam funksjon. Minner meg mest om en slags "Active"-modus på Nikons VR-objektiver.

 

Ellers er det i følge Canon gjort tester på effektiviteten på ISen deres. De dårligste har mulighet for tre trinn lengre lukkertid. De dyreste modellene har fire trinn lengre lukkertid.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det finnes data tilgjengelig fra produsentene angående bruksmønstre for målgruppene, men selv bytter jeg innstillingene ofte, selv på de simpleste kameraene.

Det kan så være men jeg har sterke tvil om at majoriteten av brukere gjør det. Og jeg tipper du er hakket mer interessert i foto enn målgruppen.

 

Ser ikke noe elegant eller brukervennlig i å slite ut fingeren ved å dra den bortover skjermen. Å trykke på fram og tilbake pilene som man gjør i dagens kameraer fungerer ypperlig når knappene ikke er altfor små.

Da må du nesten ta deg en legetime, for det er overhodet ikke slitsomt for oss med normale fingre. ;) Jeg har hatt både ixus og iPhone, og jeg kan garantere deg at bildevisning på iPhone er langt mer elegant og brukervennlig.

 

Håper at Canon kommer med noen interessante powershot A modeller i vår, for dette her var kjedelige greier.

Ja fikk ikke akkurat ståpels her heller, men nå er ikke jeg i målgruppen uansett.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Ser ikke noe elegant eller brukervennlig i å slite ut fingeren ved å dra den bortover skjermen. Å trykke på fram og tilbake pilene som man gjør i dagens kameraer fungerer ypperlig når knappene ikke er altfor små.

Da må du nesten ta deg en legetime, for det er overhodet ikke slitsomt for oss med normale fingre. ;) Jeg har hatt både ixus og iPhone, og jeg kan garantere deg at bildevisning på iPhone er langt mer elegant og brukervennlig.

Jeg har brukt trykkskjermtelefoner mye, men synes fortsatt at fysiske knapper er mer brukervennlige... Med elegant mener du vel fancy animasjonsoverganger :gjesp: Kanskje de bør droppe knapper og hjul på speilrefleksene også hvis trykkskjermer er så brukervennlige? :p
Lenke til kommentar
Jeg har brukt trykkskjermtelefoner mye, men synes fortsatt at fysiske knapper er mer brukervennlige... Med elegant mener du vel fancy animasjonsoverganger :gjesp: Kanskje de bør droppe knapper og hjul på speilrefleksene også hvis trykkskjermer er så brukervennlige? :p

Elegant som i at det er smidigere, raskere og åpner opp for mer avansert navigering. I tillegg både føles og ser det bedre ut ja.

 

Trykkskjerm er brukervennlig til sitt bruk, å droppe knapper og hjul på et speilrefleks ville derimot vært idiotisk noe du selv sannsynligvis er fullstendig klar over. Er ikke så lett å betjene en touchskjerm med kameraet inntil ansiktet f.eks ;) Et kompaktkamera derimot betjenes av folk flest på en armlengdes avstand.

Lenke til kommentar

Dette ville jo være et fint tidspunkt for Canon å lansere 1080p i kompaktkamera-segmentet, og markere seg med et godt konkurransefortrinn på video. Men nei da. Noen som vet hvorfor dette ikke er gjort? Ikke prioritert, eller teknisk vanskelig (for mye varmeutvikling med Digic4)?

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Jeg har brukt trykkskjermtelefoner mye, men synes fortsatt at fysiske knapper er mer brukervennlige... Med elegant mener du vel fancy animasjonsoverganger :gjesp: Kanskje de bør droppe knapper og hjul på speilrefleksene også hvis trykkskjermer er så brukervennlige? :p

Elegant som i at det er smidigere, raskere og åpner opp for mer avansert navigering. I tillegg både føles og ser det bedre ut ja.

 

Trykkskjerm er brukervennlig til sitt bruk, å droppe knapper og hjul på et speilrefleks ville derimot vært idiotisk noe du selv sannsynligvis er fullstendig klar over. Er ikke så lett å betjene en touchskjerm med kameraet inntil ansiktet f.eks ;) Et kompaktkamera derimot betjenes av folk flest på en armlengdes avstand.

jaja, du får kjøre på med tykkskjermsevangeliseringen din. Hver sin smak. Angående speilrefleks, så kommer de fleste kameraene nå med live view, kanskje nettopp fordi folk fortrekker å komponere på skjerm fram for i søker.
Lenke til kommentar

Live view kan i noen tilfeller være mye bedre enn å se gjennom søkeren. Ta f.eks. Sony a300 sin vippbare skjerm hvor liveview er en ekstra bildesensor slik at det ikke gir noen ekstra forsinkelse når man trykker på knappen. Kameraet holdes i hodehøyde for en femåring med skjermen vippet opp, og så løper man/leker sammen med barnet, komponerer raskt og klikker i vei. Kan bli noen veldig gode bilder av barn i lek av slikt. Til mange andre ting er søkeren selvfølgelig langt bedre å bruke.

Lenke til kommentar

KAS: Hvorfor skal man ha høyere oppløsning om ikke kvaliteten på videofilene følger deretter? Optikken er oftest rett og slett ikke god nok. Digic 4 er heller ingen utmerket prosessor for video og Canon jobber med en prosessor ("Digic 5") som skal kunne prosessere 1080/60p på en lettere måte og som bevarer batteritid i tillegg til å yte enda bedre mot stillbilder også.

 

Touch-egenskapene på den nye Ixus 210 er vanvittig mye bedre enn forrige generasjon Ixus 200. Der jeg pinlig måtte trykke to ganger med "halve" fingeren på Ixus 200 kan jeg må bare så vidt være borti skjermen med fingerspissen på Ixus 210. Det noen av dere glemmer av er at dette kameraet er vel så mye design som å være "toppmodell" i Ixus-serien. For de som ikke klarer/ønsker å bruke et kamera uten knapper er i grunn strengt tatt ikke målgruppen for dette kameraet heller.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Når disse kameraene er i stand til å ta bilder på 12-14 megapixler med grei kvalitet og skarphet ser jeg ingen grunn til at et merkbart kvalitetsløft fra 1 (720p) til 2 (1080p) megapixler på videoopptak ikke skulle være realistisk.

 

Canon burde, hvis det teknisk sett ikke var noe i veien for det, spandert 1080p-opptak på de nye kameraene sine. Det finnes jo nå ganske rimelige dedikerte "lommevideokameraer" med hd-opptak, så hvorfor skulle ikke Canon gi disse litt konkurranse?

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Canon har lenge vært sinke når det gjelder video på kameraene sine. Panasonic kameraer har lenge kunnet filme i 848 x 480 i alle fall (folk har bredskjerm i 2010), Canon har standard VGA på G11 til og med, nesten det samme er tilfelle med image ratio hvor Panasonic har kunnet tilby 16:9, 4:3, 3:2. De vet å melke markedet, jeg håper at de taper kunder på det til Panasonic og andre som har vært innovatørene de siste årene.

Lenke til kommentar
For all del Kas.... Det finnes mobiltelefoner med 12 megapiksler og video med HD-opptak, men kvaliteten på optikken klarer ikke utnytte potensialet godt nok.

 

Godt nok for hva? Mener du at optikken i Ixus-serien ikke er god nok til å forsvare/synliggjøre en forskjell ved å øke oppløsningen på video fra 720 til 1080?

 

I et knøttlite objektiv vil optikken vise åpenbare svakheter uansett oppløsning, men optikken i et Ixus-kamera er da langt bedre enn i et mobilkamera. Canon, som allerede har fått meget godt rykte for sin videokvalitet på kompaktkamera (ref test i Lyd og Bilde hvor det slo samtlige lommekameraer), ville feid alle konkurrentene av banen om de introduserte 1080p her.

 

Med økt kvalitet mener jeg i denne sammenhengen en økning i detaljer fra den ene oppløsningen til den andre, som følge av tilgang på et overskudd av megapixler parallellt med økt oppløsning, ikke økt kvalitet 'per pixel' utelukkende fordi antall pixler øker som du kanskje tenker på. Det kan ikke være tvil om at når man har 12 MP å ta av, så vil dette fylle den økte oppløsningen med flere detaljer, og resultatet vil bli bedre (som i skarpere og mer detaljrikt) når videoen vises på en "full hd"-tv eller skjerm fordi man da slipper å oppskalere et 720p-opptak. Det samme prinsippet vil jeg tro gjelder mobilkameraer med høyt antall MP også.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...