Gå til innhold

120 bilder på ett sekund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge spesifikasjonene så er 30fps maks for video. Det er synd, og en bortkastet mulighet for Ricoh. Hadde man tillatt høyere fps ville man fått mulighet til å eksperimentere mer med videoredigering, og fått et mye jevnere bilde. I tillegg så har stillbildekameraer ofte problemer med at eksponeringstiden er kort i videomodus, slik at det hakker enda mer enn 30fps skulle tilsi (vet ikke om dette gjelder Ricoh). Uansett er 30fps en levning fra fortiden og det er synd de ikke har utvidet videofunksjonen når de har så mange bra stillbildfunksjoner.

Lenke til kommentar
Ifølge spesifikasjonene så er 30fps maks for video. Det er synd, og en bortkastet mulighet for Ricoh. Hadde man tillatt høyere fps ville man fått mulighet til å eksperimentere mer med videoredigering, og fått et mye jevnere bilde. I tillegg så har stillbildekameraer ofte problemer med at eksponeringstiden er kort i videomodus, slik at det hakker enda mer enn 30fps skulle tilsi (vet ikke om dette gjelder Ricoh). Uansett er 30fps en levning fra fortiden og det er synd de ikke har utvidet videofunksjonen når de har så mange bra stillbildfunksjoner.
Ja, enig. Jeg vil GÆTTE på at det er et problem enten at proccessere data hurtigt nok, eller at få dem skrevet hurtigt nok til kortet. CX1 kunne tage VGA i 120fps, men kun til memeory, og ikke kort, og derfor kun optage et enkelt sekund som enkeltbilleder. Så begrænsningen er ikke i udlæsningen, men senere.

Men mon ikke næste generation bliver SDXC, så det bliver proccessor der bliver det begrænsende?

 

Havde faktisk i denne bølge der er kommet i denne uge forventet sdXc, men det må vel så blive næste år.

Lenke til kommentar

Jeg vil prøve å estimere oppløsning på 120 fps. Hvis vi antar at avlesingshastigheten i piksler per sekund er flaskehalsen så vil 5 fps * 10 megapiksel gi 50 megapiksel per sekund. Med 120 fps vil da oppløsningen bli 50 Mpiksler/120 fps = 0,417 megapiksel. Altså rundt 530 * 800 piksler.

Lenke til kommentar
Jeg vil prøve å estimere oppløsning på 120 fps. Hvis vi antar at avlesingshastigheten i piksler per sekund er flaskehalsen så vil 5 fps * 10 megapiksel gi 50 megapiksel per sekund. Med 120 fps vil da oppløsningen bli 50 Mpiksler/120 fps = 0,417 megapiksel. Altså rundt 530 * 800 piksler.
Nu er det formentligt 4:3 og ikke 3:2 de tager billederne i, så 560 * 745, men ellers er vi enige. Og med lidt tidstap for mere 'bogholderi' med flere billeder så er VGA (480*640) nok et rigtigt godt gæt, også for CX3.

 

[20100712: Kan bekræfte at det er video med 30fps, og i kontinuært-mode kan den tage 120 vga-still-billeder på enten et eller to sekunder efter ønske. Så helt som CX1 her, dog med højere videoopløsning]

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er der noget nyt om dette kamera? Det kunne jo være vældigt interessant at se jeres test.

Kombintaionen af Ricohs dejlige hurtighed og ekstremt gode makro, kombineret med Sonys nye backlight CMOS, det BURDE jo kunne give et meget spændende kamera.

Jeg har ikke selv købt det (endnu) men det er da overvejende sandsynligt at jeg gør det, medmindre det får rigtigt mange 'stryg' i tests... :)

:-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja nu kunne jeg ikke vente længere, og har købt et. Umiddelbar reaktion: :w00t:

 

Har kun brugt det nogle minutter (batteriet end ikke fuldt opladt endnu, men meget utålmodig... :whistle: )

 

Min første reaktion er at jeg er ved at falde ned af stolen!!! Det ser umiddelbart ud til at tage lige så fede billeder som CX1 i godt lys INKLUSIVE de der ekstreme makrobilleder jeg har skrevet om i flere indlæg. Og i den anden ende i håbløst dårlige lysforhold, så tager det tilsyneladende BEDRE billeder end mit F200EXR!!! :dribble: Og så har jeg endda fået mere zoom end jeg havde på CX1 oveni hatten. (kun sammenlignet med f200 i tele-enden, ikke wide)

 

Det kunne ligne at jeg ENDELIG kan nøjes med at 'slæbe' rundt på ET kompaktkamera! Med både gode egenskaber i lys og mørke. Tillige med over 10x zoom, og som har en størrelse så man gider at have det med. Jeg kan næsten ikke få armene ned. :w00t: :w00t: :w00t:

 

Måske er makrobilleder en anelse mindre gode end CX1, men stadig langt overlegent hvad jeg har haft fat i fra andre end Ricoh. Men jeg har ikke fine-tunet (endnu) for optimal indstiling var ikke fuld wide og auto med CX1, man kunne få det en anelse bedre lidt zoomet ud, og med manuel fokushåndtering, så kan være det blot er det.

 

Jeg satser på at teste mere i nat, når solen ikke generer mørke-eksperimenter. :ph34r:

 

Så mon ikke en anmelselse følger i løbet af natten...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...