Gå til innhold

Openoffice.org populær i Tyskland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om denne undersøkelsen kanskje ikke er veldig nøyaktig, så viser den klart hva trenden er; nemlig at OpenOffice.org blir mer og mer utbredt. Tyskland har også vært flinke til å ta i bruk Firefox.

 

OpenOffice.org er i dag en mer enn god nok erstatning til MS Office for de aller fleste vanlige brukere. Det største forbedringspotensiale ligger nok i ytelsen, men den er på ingen måte dårlig i siste versjon.

Lenke til kommentar
Selv om denne undersøkelsen kanskje ikke er veldig nøyaktig, så viser den klart hva trenden er; nemlig at OpenOffice.org blir mer og mer utbredt. Tyskland har også vært flinke til å ta i bruk Firefox.

 

OpenOffice.org er i dag en mer enn god nok erstatning til MS Office for de aller fleste vanlige brukere. Det største forbedringspotensiale ligger nok i ytelsen, men den er på ingen måte dårlig i siste versjon.

 

Helt korrekt. Det er en langt større åpenhet rundt Open Source og alternativer til Microsoft sine programvarer i Tyskland, enn i mange andre land. Det ser man blant annet på at det er et eget forlag som gir ut bare bøker relatert til Open Source, eget papirbasert tidsskrift, T3N, som omhandler Open Source, web og kommersiell virksomhet.

 

Tyske bedrifter er også tradisjonelt svært kostbevisste, særlig små til mellomstore, noe som har gitt åpning for blant annet OOo.

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig i at Openoffice kan erstatte Microsoft Office. I hverfall ikke PowerPoint.

 

På jobb installerte jeg nettopp siste versjon av Openoffice på en pc som er tilkoblet prosjektor og smartboard. Hele kontoret samles for å gå gjennom et nytt prosjekt. Prosjektlederen har prosjektet på en powerpointfil.

 

Hvordan tror dere det gikk?

Formateringen av bilder og grafikklignet ikke grisen på store deler av fremvisningen! Rimelig griseflaut for meg(it-ansvarlig). Vi ga opp etter en stund, tok en pause slik at jeg fikk installert Powerpoint viewer. Alt perfekt! Openoffice avinstallert og kommer garantert aldri tilbake.

 

Møkkaprogram!

 

Kan ikke fatte at NRK kan bytte ut MS Office med dette...?

Lenke til kommentar
Hele kontoret samles for å gå gjennom et nytt prosjekt. Prosjektlederen har prosjektet på en powerpointfil.

 

Hvordan tror dere det gikk?

Hvis dere hadde vært smarte nok til å lage denne presentasjonen i Open Office, ville dere nok kommet bedre ut ja :p

 

PowerPoint Viewer 2007 er nok å foretrekke for å vise frem PPT presentasjoner ja. Men det er jo fordi MS offis benytter et lukket format, så egentlig er det jo ikke annet å vente.

 

Møkkaprogram!
. . . sa MS-fanboy :mrgreen:

 

Kan ikke fatte at NRK kan bytte ut MS Office med dette...?
Kan ikke fatte at de ikke har gjort dette før - og at flere har gjort det samme ;) Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Hvordan tror dere det gikk?

Formateringen av bilder og grafikklignet ikke grisen på store deler av fremvisningen! Rimelig griseflaut for meg(it-ansvarlig). Vi ga opp etter en stund, tok en pause slik at jeg fikk installert Powerpoint viewer. Alt perfekt! Openoffice avinstallert og kommer garantert aldri tilbake.

 

Møkkaprogram!

Med tanke på at spesifikasjonene på MS Office-filer er åpent og godt dokumentert for andre, så må man jo bare være enig.

Lenke til kommentar
Går det ann å switche mellom språk? Eller må du ha 2 seperate installasjoner da?

Det går fint å bytte språk både i menyer og stavekontrollen.

 

Bare jeg som reagerer på at summen av resultatene blir 115,03%?

Det er sikkert flere enn deg, men det kommer bare av at dere ikke har lest tallene godt nok. Av alle deltagerne hadde 17,1% svart at de ikke bruker noen av de nevnte programmene. Av de gjenværende 82,9% av deltagerne har alle i den gruppen (100%) svart ett av programmene. Dvs. at innad i gruppen som svarte ett program så kan man summere prosentandelene til ~100%. Tallet 17,1% og resten av tallene tar altså utgangspunkt i ulike grupper (alle deltagere og de deltagerne som svarte et program)

 

Folk kan vel ha flere officepakker installert. Regner med at veldig mange av de som bruker OO også har MSO.

Ja, det er fult mulig å ha f.eks både MS Office prøveversjon og OOo inne samtidig. Akkurat som mange har både IE og Firefox installert samtidig.

Lenke til kommentar
1. OOXML er en åpen ISO standard. ECMA-376, ISO/IEC 29500
MS følger ikke sin egen standard.

2. Open Office sier at den støtter office 2007 dokumenter.
Ja det gjør den i all hovedsak. Overnevnte er hovedgrunn til eventuelle problemer.

3. Folk ser ut til å trives med MS Office selv om den koster penger, er det så fryktelig galt?
Og hvorfor skulle dette være et argument mot å prøve et gratis alternativ?
Lenke til kommentar

MS-fanboy..er jeg vel egentlig ikke, men jeg liker at program fungerer, og det på enklest mulig måte.

 

Er dette skrevet av en OpenOffice-fanboy?:

efikkan:

"OpenOffice.org er i dag en mer enn god nok erstatning til MS Office for de aller fleste vanlige brukere"

 

Jeg anser oss for å være av typen "vanlige brukere" . Vi kan lage og motta en del Powerpoint filer i løpet av en måned. De er ikke spesielt avanserte.

 

Det høres ut som alle må bruke enten MS-Office eller OpenOffice når det gjelder å lage og utveksle presentasjonsfiler?

Helt håpløst og helt usannsynlig!

Lenke til kommentar
1. OOXML er en åpen ISO standard. ECMA-376, ISO/IEC 29500

2. Open Office sier at den støtter office 2007 dokumenter.

3. Folk ser ut til å trives med MS Office selv om den koster penger, er det så fryktelig galt?

 

Office 2007 (og kompablitetspakke til 2000, XP og 2003) bruker ikke ISO/IEC 29500. ECMA-376 og ISO/IEC 29500 er så vidt jeg vet ikke identiske. Open Office støtter lesing av .docx, pr dato ikke skriving. De lærde strides om .docx faktisk er ECMA-376 versjonen av OOXML. Microsft selv vil ikke støtte strict versjon av ISO OOXML før i 2015.

 

Folk flest trivs med det de bruker til vanlig.

 

@RattleBattle:

I og med at Microsoft faktisk ikke følger sin egen spesifikasjone, er det langt fra godt dokumentert. I tillegg er det bare 6 000 sider +++ med særegenheter.

 

@MicroGDS:

Jeg er faktisk enig med effikan, jeg har ennå ikke opplevd reelle problemer med å åpne filer i doc, xls, docx, xlsx et cetra i OOo. Jeg valgte selv for ca 1 1/2 år siden å gå over fra Office til OOo. Primært av tre årsaker, langsiktige kostnader, mer effektiv integrasjon med en del databaseløsninger jeg hadde og fordi 30 % av det jeg skriver skal publiseres i ODF uansett.

 

Noe rusk finner man, da særlig i powerpointfiler.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hva er poenget med strict?

Hadde nettleserne hatt det, så ville 90% alle hjemmesider ikke kunne bli vist. La andre office programmer få litt tid på seg til å perfeksjonere programvaren sin.

 

Personlig lagrer jeg verken i odf eller OOXML men doc-format, grunnet det har størst utbredelse og jeg vet at alle officepakker støtter det så og si 100%. Noe man ikke kan si om de 2 andre alternativene.

Lenke til kommentar
MS-fanboy..er jeg vel egentlig ikke, men jeg liker at program fungerer, og det på enklest mulig måte.

 

Er dette skrevet av en OpenOffice-fanboy?:

efikkan:

"OpenOffice.org er i dag en mer enn god nok erstatning til MS Office for de aller fleste vanlige brukere"

 

Jeg anser oss for å være av typen "vanlige brukere" . Vi kan lage og motta en del Powerpoint filer i løpet av en måned. De er ikke spesielt avanserte.

 

Det høres ut som alle må bruke enten MS-Office eller OpenOffice når det gjelder å lage og utveksle presentasjonsfiler?

Helt håpløst og helt usannsynlig!

Hvis du ikke kan holde en seriøs diskusjon kan du pelle deg langt bort.

 

OpenOffice.org er ypperlig til bruksområdet som vanlige brukere har. Regneark, dokumenter og presentasjoner fungerer veldig godt, med unntak av en og annen skjelden grafisk feil i presentasjoner. Dette er ikke noe betydelig problem, både jeg og mine klienter har kjørt OpenOffice.org over lang tid og ikke møtt på mer enn et par tilfeller med bagateller.

 

Jeg foreslår at du vasker munnen med grønnsåpe og tester godt ut begge produkter før du uttaler deg om noe som du tydeligvis ikke har peiling på. Og hvis ditt svar til fakta er at andre er fanboys, så er det du som har et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...