Gå til innhold

Qnap utvider i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Høres bra ut for meg som lenge har tenkt på å kjøpe en sak som dette.

Men hva betyr det engentlig at den NAS-server har støtte for virtualisering?

iSCSI komponenten er verifisert opp mot VMware. I prinsippet betyr det ikke noe annet enn at det er testet og fungerer. Mer et kvalitetsstempel enn noe annet, men en kan diskutere hvor mye det egentlig er verdt.

 

Har selv en TS509. Dette er fine bokser. Ikke veldig rå hardware, men software delen oppdateres jevnlig. Kvaliteten er OK. Ikke på bedriftsnivå vil jeg si. De er mer opptatt av å få inn masse features heller enn å sørge for at alt er så nært feilfritt som mulig.

Lenke til kommentar
TS-439 Pro II Turbo NAS ligger på rundt 850$ på nett så tør jeg tippe rund 8500-9000kr her til lands?

Hvis det stemmer så synes jeg det er en svært stiv pris i forhold til den maskinvaren og programvaren man får med. Det er snakk om low end hardware og ingen disker med på kjøpet. Det bør være mulig å sette sammen noe tilsvarende selv for ~2000 kr. Resten av prisen er altså design og ferdigbygging på fabrikk.

 

I følge prisguiden starter prisene på ~3800 og ~5900 kr.

Lenke til kommentar

Qnap er noe stivt priset, men om en skal konfigurere tilsvarende software selv så skal en vel være rimelig rå på Linux for å komme inn over ensifret antall kroner i timelønn.

 

Det er også veldig vanskelig å komme over tilsvarende type kabinetter. Noe jeg finner merkelig.

 

Blir vel litt som å spise på restaurant kontra lage middag selv. Begge deler har sine fordeler og ulemper, litt avhengig av egne kunnskaper og forventninger.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Ytelsen på disse boksene er stort sett grei nok til sitt bruk. Det er ikke der merverdien hos Qnap ligger, men jeg er enig i at x39-serien er noe stusselig utstyrt. x59 ser noe bedre ut da den har D510 CPU og 509 har jo singel Core2 CPU så der er ikke CPU noe problem, men det blir jo noe mer støy utav det.

 

Slik jeg ser det er disse boksene meningsløse i bedriftsmarkedet. En må ha høy prioritering for enkelt oppsett og liten formfaktor for at dette skal gi noe mening. Noe jeg tviler på at en bedrift vil sette langt opp på lista om de har en halvveis oppegående IKT gjeng.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Trenger ikke linux kompetanse for å sette opp selvbygget NAS.

Freenas funker som bare det og det ligger mange oppskrifter på hvordan man setter den opp. Helt i starten har man kun "terminal interface" men der skal man kun trykke 1, 2 3 osv samt skrive på en papirlapp hvilket partisjonsnummer henholdsvis os, swap og lagring ligger på. Etter dette så gjøres alt via en nettside og det er MEGET enkelt.

Tror mange hadde blitt overrasket hvor bra slike nas løsninger er for privatpersoner.

Lenke til kommentar

FreeNAS er definitivt verdt et forsøk om en finner hardware som passer ens behov omtrent like bra eller bedre enn ferdige NAS bokser. Det finnes også en haug med Linux baserte NAS distroer. FreeNAS er FreeBSD basert og deler vel en del kode med pfsense (se signatur) Det er vel også mulig å kjøre FreeNAS i et Jail på pfsense sånn at en får NAS pluss brannmur i en og samme boks med separering via svært effektiv OS nivå virtualisering, noe som bør være et minimum når en legger på features på en brannmur. Nå som iXsystems har tatt over utviklingen av FreeNAS blir det kanskje litt mer fart i oppdateringene. Jeg synes den ligger litt etter Qnap sine mhp features, men den har nok en del tekniske finesser som er bedre enn hva Qnap kan levere. ZFS f.eks og jeg synes selv FreeBSD virker som et mer troverdig server OS enn Linux, uten at jeg egentlig kan begrunne det særlig godt... (ingen flaim war takk :) )

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Syns denne boksen virker noe dyr i forhold til funksjonalitet ja...

 

Hadde heller gått for en Netgear ReadyNAS NVX om jeg skulle gått for et NAS med plass til 4 disker.

 

Den støtter blant annet X-Raid (en Netgear proprietær løsning for å utvide diskplass, litt ala slik man kan med ZFS) og skal i teorien ha god ytelse i forhold til andre lignende NAS. Fordelen med X-Raid er at du f.eks. kan starte med 2x2TB (2TB til lagring og 2TB til mirroring), og så utvide med en nye 2TB disk når du har behov for plassen, for til sammen 6TB lagringsplass og 2TB mirroring. Du skal (også i teorien) kunne bytte ut hvilken som helst HDD med en tilsvarende (og minst like stor disk) under kjøring, men om du har 4 2TB-disker tipper jeg du bruker noen døgn på å bygge opp raid'et...

 

Aner ikke hvilken CPU denne boksen har.

 

Ulempen med å bruke x-Raid er selvsagt om hele boksen ryker, så kan du ikke ta ut diskene og koble dem til en hvilken som helst pc for å få ut innholdet. Du må sannsynligvis ha en tilsvarende boks fra NetGear.

Lenke til kommentar

daffyd: så langt jeg kan se kan Qnap gjøre alt x-raid kan gjøre og vel så det. Videre kan du ta diskene ut av Qnap boksen om den ryker og koble de til f.eks en Ubuntu maskin og raidet ditt vil bli detektert automagisk.

 

På Qnap er det snakk om et grafisk web grensesnitt som kjører mdadm i bunnen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mdadm

Men du kan kjøre det i konsoll også om du foretrekker det. Dette er altså standard Linux funksjonalitet og dermed en ekstra sikkerhet om boksen skulle dø på seg. ZFS hadde imidlertid gitt tilsvarende trygghet og er samtidig et langt kraftigere verktøy.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Nei detta var dyrt gitt.

Vi snakker 6.000,- for kun boksen. Legg til 4 disker så passer du 10-12 lapper.

 

Om du feks kjøper inn kabinettet som var testet idag, Fractal Design så er det 700kr.

5 x 2 TB disker 5000-7.000

Kjøper du den "HTPC" pakken dinside makket sammen så ryker det 1100 kroner til. Og da har du hovedkort, cpu, 2 GB minne.

Du trenger da en psu og du er igang, la oss si 500 kr for psu.

Sleng på noen vifter og en kjøler totalt 800,- så Qnap killer'n din for ca 8.000-10.000,-

avhengig av hvilke disker du velger. Går du feks for 1,5 TB disker så kan du slenge inn 8 x 1.5 TB for rett over 7.000 og du har likevel 12 TB. Ok skulle du velge et slikt oppsett så trenger du nok en kontroller også men poenget er jo likevel fleksibilitet og pris ved å bydde selv.

 

Vel du har allerede 10 TB lagring.

Du kan kjøre alt av HD matriale slik at du også kan ha pc i stuen og tilkoblet flatskjermen.

Du kan fritt velge operativsystem, om du vil ha en dedikert NAS eller en løsning der du har den som filserver og HTPC.

Beste av alt er at de fleste entusiaster har diverse hardware liggende fra tidligere pc'er så kanskje du kan spare noen kroner, og har du feks cpu, hk og minne men mener det blir for svakt for HD matrial så finnes det alltids rimelige skjermkort du kan handle for under 1.000 lappen som fikser det.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

en stor fordel at man kan ta diskene inn i hvilken som helst ubuntu-boks, ja.

 

Det har forøvrig vært et par ytelsestester på NAS, hvor NVX gjorde det veldig bra i forhold til en del andre.

 

Hvordan gjør man det i praksis når man skal sette inn en ny disk i Qnap da? Siden det er en operasjon man gjør kanskje 1-2 ganger i året er det en fordel om det skjer "helt av seg selv".

 

Ellers ser jeg at TS-439 PRO er nesten like rask som NVX:

http://www.smallnetbuilder.com/index.php?o...&Itemid=190

 

Nå ble jeg plutselig litt usikker på hva jeg skal kjøpe... (Alltid bra med litt valgmuligheter :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...