Gå til innhold

Kommentar: Ti tommers antiklimaks fra Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite innoativt produkt med en vanvittig prislapp. Produktet er heller ikke spennende da du må begrense deg selv til de grader for å bruke det. Ser heller ikke for meg dette som noe supert i forbindelse med alt som skal skje på nettskyen. App store er jo her en direkte motvekt på hvor verdenen skal bevege seg. På den positive siden kan du få en mye større lommelykt på denne skjermen enn med en iphone da. Det er vel den eneste oppsiden jeg ser ved produktet.

 

Thinkpad X200s tablet er mye råere, og andre alternativer som er mer i klasse med denne skittboksen her med skjerm dukker nok fort opp om det allerede ikke er på plass i markedet allerede uten at jeg har fått det med meg.

Lenke til kommentar

Glem ikke det at Ipad har en LCD-skjerm med bakgrunnslys som gjør det plagsomt å lese lenge på den. Ingen liker å bli lyst i øynene timer i strekk, så ebook lesere bruker eink (som nevnes her) som refkekterer lys like bra som vanlig papir.

Endret av Ty4on
Lenke til kommentar
Glem ikke det at Ipad har en LCD-skjerm med bakgrunnslys som gjør det plagsomt å lese lenge på den. Ingen liker å bli lyst i øynene timer i strekk, så ebook lesere bruker eink (som nevnes her) som refkekterer lys like bra som vanlig papir.

 

Ja, det er et vesentlig poeng, men jeg tror kanskje mange folk ikke kjenner denne forskjellen, mange har ikke prøvd ordentlige e-bok-lesere, det enste de vet er at de av en eller annen grunn synes det er mer behagelig å lese i bok enn på skjerm.

 

AtW

Lenke til kommentar

@MrAlex: Ja, en ThinkPad X200 "tablet" (les: helt vanlig laptop PC med vridbar touch-skjerm) som koster 4-5 ganger så mye er jo et "kjempe" alternativ hvis 4 tusen kroner er en "vanvittig" pris... :roll:

iPad er ikke en PC, og er på ingen måte ment å erstatte en MacBook (eller laptop-PC) i funksjonsbredde, datakraft eller muligheter. Man bedømmer ikke en lekker liten sportsbil med 2 seter og bagasjeplass til en tannbørste etter samme kriterier som en 7 seters flerbruksbil - alt til sin bruk...

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jarle Kvalheim og andre skribenter som henger seg opp i spesifikasjoner og de tekniske manglene har nok missforstått hovedpoenget. Det er innholdet som skaper magien, ikke hardwaren.

 

Ingen kan overgå Apple på medieoppmerksomhet, det er iPad lanseringen et klart bevis på. Og det er nettopp det som utgjør forskjellen på suksess og fiasko. Ikke bare fordi det trigger salget av antall enheter, men fordi innholdsleverandørene kaster seg på ballen og lager innhold tilpasset til iPad.

 

Det er det som gjorde iPhone til en suksess og det er det som kommer til å gjøre iPad til en suksess. Vent og se!

Lenke til kommentar
Glem ikke det at Ipad har en LCD-skjerm med bakgrunnslys som gjør det plagsomt å lese lenge på den. Ingen liker å bli lyst i øynene timer i strekk, så ebook lesere bruker eink (som nevnes her) som refkekterer lys like bra som vanlig papir.

 

Kjempegodt poeng. Langlesing på bakgrunnsbelyst skjerm er voldsomt anstrengende.

 

Glemt ble det ikke, men jeg utelot det for at ikke lengden skulle gå over stokk og stein. Batteritiden setter uansett en effektiv stopper for de lengste leseøktene.

Lenke til kommentar
Iphone og Ipod var dømt til suksess. Det er ikke Ipad, mener journalist Finn Jarle Kvalheim.

Dette kommer i ingressen, men kommentaren sier vel ingenting om det? Hvorfor var ipod/iphone "dømt til suksess"?

 

Prisen er heller ikke nevnt. Ellers en bra kommentar, som oppsummerer mye av kritikken.

 

En ting jeg har lurt på, er hvorfor den dyreste utgaven bare har 64 GB? Det virker kunstig lavt. Ipod touch har hatt 64 GB siden september, og en skulle tro at det ville ha vært svært enkelt å ha en ekstra flashchip i en så mye større enhet som dette. Jeg tror kanskje Kvalheims beste poeng er nettopp at Apple sparer på kruttet, for å kunne lansere en ny utgave med 128 GB, og muligens også kamera og OS-oppdatering som tillater begrenset multitasking om en stund. Selv om de kunne ha lansert det allerede i dag.

Lenke til kommentar
Jarle Kvalheim og andre skribenter som henger seg opp i spesifikasjoner og de tekniske manglene har nok missforstått hovedpoenget. Det er innholdet som skaper magien, ikke hardwaren.

 

Ingen kan overgå Apple på medieoppmerksomhet, det er iPad lanseringen et klart bevis på. Og det er nettopp det som utgjør forskjellen på suksess og fiasko. Ikke bare fordi det trigger salget av antall enheter, men fordi innholdsleverandørene kaster seg på ballen og lager innhold tilpasset til iPad.

 

Det er det som gjorde iPhone til en suksess og det er det som kommer til å gjøre iPad til en suksess. Vent og se!

 

Det er jo forsåvidt delvis enig i, og hovedprobleemt med enheten er OSet som begrenser innholdet kraftig.

 

AtW

 

@MrAlex: Ja, en ThinkPad X200 "tablet" (les: helt vanlig laptop PC med vridbar touch-skjerm) som koster 4-5 ganger så mye er jo et "kjempe" alternativ hvis 4 tusen kroner er en "vanvittig" pris... :roll:

iPad er ikke en PC, og er på ingen måte ment å erstatte en MacBook (eller laptop-PC) i funksjonsbredde, datakraft eller muligheter. Man bedømmer ikke en lekker liten sportsbil med 2 seter og bagasjeplass til en tannbørste etter samme kriterier som en 7 seters flerbruksbil - alt til sin bruk...

 

Like fullt så sammenlikner man sportsbilen opp imot andre bilmuligheter, "jeg har et begrenset antall penger, orker jeg å kjøpe en bil som har færre muligheter på alle vis, men som ser bedre ut?" Det er det samme hva den er ment til eller ikek ment til, en PC kan gjøre alt den kan, og mer, og når folk bestememr hvor de skal bruke pengene sine, så vil uunngåelig det faktumet komme opp i vurderingen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Siden dere nevner eboklesere, må jeg bare nevne at den ultimate epostleser har landet.

 

Mens Apple lanserer en jævla tablet-"pc" som ikke en gang lar deg høre på musikk mens du gjør andre ting, er det godt at det faktisk blir lansert nye utgaver av eksisterende produkter som faktisk tilfører noe nytt, og satser på å gjøre brukeropplevelsen bedre og mer versatil. :)

Greit at du har lyst på Alex, men det er ingen grunn til å finne på rent oppspinn om iPad. Selvsagt kan du høre på musikk samtidig som du gjør andre ting med den - det kan jeg da også med iPhone.

 

(Tror ikke du ønsker å gå inn på alt man kan gjøre med iPad som man ikke kan med din kjære Alex, så jeg lar det ligge...)

Lenke til kommentar

Aha, unnnksyld, jeg glemte å spesifisere at jeg ville kunne gjøre det med valgt program, som f.eks. spotify eller et tilfeldig nedlastet podcastprogram, og ikke bli tvunget til å bruke ett spesielt program jeg ikke liker, eller har forkrøplet funksjonalitet, men som er det eneste alternativet fordi Steve Jobs sier at sånn skal det være. For de fleste som ikke er fanget av et Apple-produkt ville nok det vært en selvfølge, men jeg ser at jeg burde spesifisert det. :)

 

For the record: Jeg har selv hatt en iPhine 3g (har delene enda, men den er ødelagt, dessverre :p), og det er på visse områder en fantastisk telefon.

 

Dessverre har Apple merkelige, rent idiotiske begrensninger og mangler i flere av produktene sine, som er så elementære at det begynner å bli pinlig. Så selv om jeg fortsatt vurderer en iPod Touch når jeg lurer på å kjøpe meg ny mp3-spiller, så har jeg begynt å få store motforestillinger mot nok et Apple-produkt som KUNNE vært fantastisk, men som ikke er det. Og akkurat det kommer til å irritere meg, når grunnen til at den går fra fantastisk til just another device, er at de (overlagt) har forkrøplet hele brukeropplevelsen. Apple har vært *veldig* gode på brukeropplevelse, men med stadige irritasjonsmomenter er de nå, dessverre, bare nok en produsent - og i tillegg har de den forhandlerkjeden (eplehuset) som er desidert mest kundefiendtlig så fort noe slutter å fungere etter et år. ("Forbrukerkjøpslov? Hæ?")

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
@MrAlex: Ja, en ThinkPad X200 "tablet" (les: helt vanlig laptop PC med vridbar touch-skjerm) som koster 4-5 ganger så mye er jo et "kjempe" alternativ hvis 4 tusen kroner er en "vanvittig" pris... :roll:

iPad er ikke en PC, og er på ingen måte ment å erstatte en MacBook (eller laptop-PC) i funksjonsbredde, datakraft eller muligheter. Man bedømmer ikke en lekker liten sportsbil med 2 seter og bagasjeplass til en tannbørste etter samme kriterier som en 7 seters flerbruksbil - alt til sin bruk...

 

Like fullt så sammenlikner man sportsbilen opp imot andre bilmuligheter, "jeg har et begrenset antall penger, orker jeg å kjøpe en bil som har færre muligheter på alle vis, men som ser bedre ut?" Det er det samme hva den er ment til eller ikek ment til, en PC kan gjøre alt den kan, og mer, og når folk bestememr hvor de skal bruke pengene sine, så vil uunngåelig det faktumet komme opp i vurderingen.

 

AtW

Vi snakker behov kontra muligheter. Har du 5 unger, så er 2-seteren uaktuell. Har du bare deg selv å tenke på, så er 2-seteren overlegent bedre og morsommere på veien, og du har langt større frihet til å disponere dine midler slik at du kan ha råd til den...jeg kjenner ikke én eneste singel person som ville valgt en 7-seter... ;)

 

Det burde være åpenbart for alle og enhver at iPad ikke er ment å erstatte tradisjonelle datamaskiner - altså bærbare eller stasjonære som kjører fullversjoner av OS X/Linux og/eller Windows. iPads funksjon er enten som et supplement (mange familier har mer enn én bil), eller for de med begrensede behov (for noen er en 2-seters roadster den perfekte bilen).

Lenke til kommentar

ser fancy og fin ut, men jeg sliter med å se hvor man kan bruke den.

den er stor nok til at man ikke kan dra den med over alt, der jeg kan ta med ipad kan jeg ta med laptoppen min.

der jeg ikke kan ta med laptoppen bruker jeg mobilen, ser ikke det store markedet for en slik mellomting som er for stor til å dra med seg rundt over alt og for dårlig til å sammenlignes med en laptop.

Lenke til kommentar
Det burde være åpenbart for alle og enhver at iPad ikke er ment å erstatte tradisjonelle datamaskiner - altså bærbare eller stasjonære som kjører fullversjoner av OS X/Linux og/eller Windows. iPads funksjon er enten som et supplement (mange familier har mer enn én bil), eller for de med begrensede behov (for noen er en 2-seters roadster den perfekte bilen).

 

Det er bare det at den er for primitiv både som supplment og for de med begrensede behov (lanskje med unntak av de med sterkt begrenset behov), den er utrolig snever. Selv om du har en sportsbil er det greit å ha et tak du kan slå opp, og plass til bitte litt bagasje. Veldig mye av det en slate kunne gjort bedre enn en bærbar finnes ikke på Ipad. Jeg kan tenke meg flere grunner til å ha en slate, nesten alle er uaktuelle på Apple sin utgave pga store begrensinger. Når du da kan få en annen sportsbil med adskillig mer funksjonalitet, og fordelen med sportsbilen uten tak begynner å bli farlig få, så blir fort vurderingen at man heller bruker pengene på noe annet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Aha, unnnksyld, jeg glemte å spesifisere at jeg ville kunne gjøre det med valgt program, som f.eks. spotify eller et tilfeldig nedlastet podcastprogram, og ikke bli tvunget til å bruke ett spesielt program jeg ikke liker, eller har forkrøplet funksjonalitet, men som er det eneste alternativet fordi Steve Jobs sier at sånn skal det være. For de fleste som ikke er fanget av et Apple-produkt ville nok det vært en selvfølge, men jeg ser at jeg burde spesifisert det. :)

Bare et par tilleggsspørsmål da:

- hvordan fungere Spotify eller "tilfeldige podcastprogram" på denne Alex-greia som du reklamerer for?

- kan vi vente oss tilsvarende rants fra deg om Alex, lederen av firmaet som produserer Alex og brukerne av Alex, dersom det skulle være slik at Alex ikke gir deg flere eller bedre alternativ for musikkavspilling?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...