Gå til innhold

Windows 7 bruker mer batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varselen dukker vel opp når batteriet går under 50% av originalkapasitet.

De som har oppgradert og får lavere batteri har antageligvis ikke oppdatert sine chipset og/eller strømsparingsdrivere.

 

Her i huset er vista den mest strømkrevende, og xp den minst strømkrevende, 7 legger seg omtrent i midten.

Maks battertid (vi snakker skvising av timer her) var:

xp: 10t og 30 minutter

vista: 5t og 30 minutter

7: 7t og 20 minutter.

 

Pcen er en Lenovo thinkpad R61 14" med 9cell batteri.: 1.8ghz c2d, 4gb ram, intel x3100 grafikkort.

Lenke til kommentar

For det første; Elendig overskrift, win7 bruker _MINDRE_ batteri.

For det andre; Dette er kun et problem hos folk som oppgraderer på gamle pc'er hvorav win7 ikke har korrekte drivere og ikke samarbeider like godt med hardware som det skulle, men de gidder ikke slenge inn chipsetdrivere o.l

 

Personlig fikk jeg nesten en time mer batt på win7

Endret av sindrejl
Lenke til kommentar
Hos meg ble batterikapasiteten vesentlig bedre når jeg oppgraderte til Win7 fra Vista. Gammel bærbar fra 2006 eller noe som ble levert med Win XP orginalt.

 

Opplever det samme her. HP HDX16. Ikke så altfor gammel maskin. Har da også lagt inn chipset-drivere samt. strømprogram fra HP. Og merker at skjermen dimmer lysstyrke når jeg er idle i noen få minutter. Noe Vista ikke gjorde.

Lenke til kommentar
For det første; Elendig overskrift, win7 bruker _MINDRE_ batteri.

For det andre; Dette er kun et problem hos folk som oppgraderer på gamle pc'er hvorav win7 ikke har korrekte drivere og ikke samarbeider like godt med hardware som det skulle, men de gidder ikke slenge inn chipsetdrivere o.l

 

Personlig fikk jeg nesten en time mer batt på win7

Takk! :)

 

Jeg begynte nesten å tro at jeg var den eneste som opplever en økning i batterikapasitet.

Lenke til kommentar

Jeg fikk et varsel om at batteriet i min bærbare bør byttes ut etter at jeg oppgraderte til W7, men nå er batteriet mitt defekt også, så det fungerer jo (dessverre) som det er tiltenkt i mitt tilfelle.

 

Kanskje dette bare viser hvor dårlig kvalitet/levetid det er på batterier og at stikkontakten er vår beste venn...

Lenke til kommentar
Jeg fikk et varsel om at batteriet i min bærbare bør byttes ut etter at jeg oppgraderte til W7, men nå er batteriet mitt defekt også, så det fungerer jo (dessverre) som det er tiltenkt i mitt tilfelle.

 

Kanskje dette bare viser hvor dårlig kvalitet/levetid det er på batterier og at stikkontakten er vår beste venn...

 

Det er i hovedsak fire ting som dreper batterier: Varme, tømming, å være konstant fulle, og tid.

F.eks, batteriet i min laptop, som jeg kommenterte tidligere, hadde en veldig god batteritid det første året (litte over designet kapasitet). Så begynte det sakte å gå nedover, så gikk laderen i stykker, og pcen ble liggende i noen uker, før jeg fikk fikset laderen (Dårlig kontakt). Så gikk laderen i stykker igjen, og pcen ble liggende enda noen uker, og i løpet av den perioden har det fallt fra 75% av original kapasitet, til 40% av original kapasitet.

 

Altså, på to måneder, har det mistet like mye som det tidligere 1.5 året, pga utlading.

 

Det er en stor risiko for at de som klager husker batteritiden fra når de fikk pcen, og sammenligner den med kapasiteten de har etter at de oppgraderte, selv om batteriet nå er to år gammelt.

Lenke til kommentar

Jeg har dette problemet nå på min Thinkpad X60.

Batteriet er vel under 1 år gammelt. Etter å ha hatt windows 7 installert i noen uker, så fikke jeg plutselig denne meldinger. Batteriet er defekt og må byttes.

 

Batteriet virker jo som før og tar ladning. Varer bare ikke like lenge.

Men merkelig at batteriet døde så fort.

 

Sist et annet batteri døde i samme maskin, så nektet batteriet å ta ladning og jeg fikk samme type melding.

 

Nyere batterier er også "intelligente" som betyr at de har en eller annen chip i seg.

Denne kommuniserer med bios. Når f.eks en celle i batteriet dør, så får bios beskjed og melder dette videre fra til OS.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Jeg har dette problemet nå på min Thinkpad X60.

Batteriet er vel under 1 år gammelt. Etter å ha hatt windows 7 installert i noen uker, så fikke jeg plutselig denne meldinger. Batteriet er defekt og må byttes.

 

Batteriet virker jo som før og tar ladning. Varer bare ikke like lenge.

Men merkelig at batteriet døde så fort.

 

Sist et annet batteri døde i samme maskin, så nektet batteriet å ta ladning og jeg fikk samme type melding.

 

Nyere batterier er også "intelligente" som betyr at de har en eller annen chip i seg.

Denne kommuniserer med bios. Når f.eks en celle i batteriet dør, så får bios beskjed og melder dette videre fra til OS.

Nyere som i litium ion som i de siste 15 årene?

"nyvinningen" er at nå har windows fått bedre integrerte drivere som håndterer denne informasjonen.

 

Og siden du har thinkpad kan du bare laste ned lenovo power manager fra lenovo, og så får du opp all informasjon om batter, prod-dato, cycles, kapasitet i wh, osv

Dette fungerer på alle thinkpads jeg har vært borti (den eldste er vel fra 97)

Lenke til kommentar
Hva med nyere PC'er som leveres med ferdiginstallet Windows 7? De er vel ikke rammet av dette batteriproblemet?

Det er nok i 99% av tilfellene et ikkeproblem fra folk som ikke har kunnskaper nok til å gjennomføre en windows upgrade og installere drivere, eller eldgamle pcer som ikke har strømsparingsdrivere som fungerer i windows 7.

Lenke til kommentar
Flere brukere av bærbare PC-er, som har oppgradert fra Windows XP og Vista til Windows 7, melder om at oppgraderingen har ført til dramatisk reduksjon i batterikapasiteten.

 

Helt på jordet, ett OS kan ikke påvirke ett batteri på den måten. Enten er det som artikkelen sier, falsk alarm eller så bruker OSet mye mer strøm enn andre Windows.

Lenke til kommentar
Flere brukere av bærbare PC-er, som har oppgradert fra Windows XP og Vista til Windows 7, melder om at oppgraderingen har ført til dramatisk reduksjon i batterikapasiteten.

 

Helt på jordet, ett OS kan ikke påvirke ett batteri på den måten. Enten er det som artikkelen sier, falsk alarm eller så bruker OSet mye mer strøm enn andre Windows.

 

Selvfølgelig kan et os påvirke batteritiden, er da helt latterlig å påstå noe annet.

Alt fra nedclocking av cpu, skjermkort, skjerm, skru av diverse strømkrevende funksjoner, hvor mange prosesser som krever aktivitet litt nå og da (og hvor mye). Listen er "endeløs" med ting som påvirker batteritiden i et os.

 

EDIT: For å sammenligne videre med min pc, som har batteritid skrevet opp tidligere i tråden: Ubuntu ga meg ca 3 timer batteri. Sammenlignet med 10 timer i xp... Men et os påvirker vel ikke batteritiden? ;)

 

Hvis du er intresert i hvorfor, så er tre nøkkelord: Nedclocking, throttling, idle prosseser.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...