Gå til innhold

- Android blir nest størst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selskapet mener at Linux- og Palms Web-OS-enheter vil slite. Dette begrunnes av at Android vil suge mesteparten av livet ut av Linux-plattformene, og Web-OS vil begrenses blant annet av at det ikke tilbys av et flertall produsenter.
Linux and webOS shipments will struggle throughout the forecast period. Shipments of Linux-powered devices will trend down due to greater emphasis on the Android platform but will not disappear entirely as some vendors will continue to support it. Palm's webOS, despite growing steadily, will capture limited market share due to limited deployment and availability of devices across multiple carriers.

Jeg trodde virkelig IDC hadde mer peiling enn dette! Android er Linux.

 

Mulig dem sikter til Maemo eller andre Linux baserte OS utover Android, men isåfall så skriv det! :nei:

Lenke til kommentar
Jeg trodde virkelig IDC hadde mer peiling enn dette! Android er Linux.
o rly?

 

http://arstechnica.com/open-source/reviews...-developers.ars

http://static.arstechnica.com/android-dev/...d_not_linux.png

Jaja, pirk. Android er ikke Linux, men Adnroid benytter Linux som kjerne. Du skjønner jo poenget. Tilsvarende som at Ubuntu ikke er Linux, men bygger på GNU og Linux.

Android og f.eks. Maemo er likestilte på det området. Begge benytter Linux kjernen. De er dog ganske forskjellige lenger opp i lagene.

 

Poenget var at vi ikke kan kan sette disse likestilt: Symbian, IphoneOS, Android, WindowsMobile, Linux, WebOS, Maemo osv..

Linux skal ikke ha en egen plass her, flere bygger på Linux. På samme måte som Win bygger på NT og IphoneOS bygger på darwin/unix.

Lenke til kommentar
Virker som om du ikke leste artikkelen jeg lenket til i det hele tatt Smif.

Jeg vet utmerket godt hva Android er, og forskjeller og likheter med andre systemer. Jeg sa f.eks.

Begge benytter Linux kjernen. De er dog ganske forskjellige lenger opp i lagene.

Men jeg står fast på at det er galt å si Android vs. Linux.

 

Navnet Linux blir brukt feil overalt. F.eks. på dektop markedet er ikke Linux en konkurrent til Windows 7, men Ubuntu er (Linux er konkurrenten til NT). Men det har blitt "godtatt" å kalle det Linux. Jeg mener derimot det ikke er bra at en profesjonell analyse blander disse begrepene.

Lenke til kommentar
Hvis jeg følger ditt resonnement så er det heller ingen vesensforskjell mellom min WRT54GL ruter og android som begge benytter linux kjerne :mrgreen:

Jo, det er store forskjeller. Men ikke på kernel-nivå. Nok en gang:

Begge benytter Linux kjernen. De er dog ganske forskjellige lenger opp i lagene.

 

I ditt router tilfelle blir analysen noe slikt: "Vi tror 3com-OS og WRT54GL-OS vil vinne, mens Linux og cnet-os vil slite."

(Jeg bare fant opp noen navn på OS'er)

 

Dette blir også feil siden WRT54GL-OS baserer seg på nettopp Linux.

 

Nå er vi dog ganske langt off topic.

Lenke til kommentar

Nei, det blir ikke det. Som artikkelen jeg lenket til påpeker:

 

The problem with Google's approach is that it makes Android an island. The highly insular nature of the platform prevents Android users and developers from taking advantage of the rich ecosystem of existing third-party Linux applications. Android doesn't officially support native C programs at all, so it won't be possible to port your favorite GTK+ or Qt applications to Android. It's also not possible to run existing MIDP applications on Android because it uses an incompatible virtual machine.
Lenke til kommentar

Lattis.. liten tvil om at det i 2013 er følgende rekkefølge:

 

1) iPhone

2) Android

3) Symbian

 

Android kommer til å knive med iPhone om 1. plassen, mens Symbian i beste fall har 3. plassen, men den er jammen ikke sikker. Windows Mobile er vel oppi der også... rundt 4. plass eller noe.

Lenke til kommentar
@voluz: Hvor får du dette ifra? Jeg tror ikke Iphone komme til å gjøre det så bra. Det er en for dyr plattform for vanlige folk.

Fra mitt indre hode. ;) Ingen annen plass nei...

 

Tja.. iPhone og Apple generelt er overprisa, men ser ut som folk gir katta. Pantsetter kona og kjøper et Apple-produkt. ;) Men, men..

 

PS. Skal sies at jeg har hatt Symbian i en årrekke gjennom S60'ene til Nokia. Gikk under sterk tvil over til iPhone nå i sommer med 3G S. Og for en opplevelse! Lurer på hvorfor jeg har dassa rundt i sirup-Symbian de siste par åra når iPhone har vært på markedet.

 

PS 2. Skal også sies at jeg ble jævli skuffa over at det ikke ble nevnt noe nytt om iPhone på pressekonferansen i kveld. Jeg forventet nesten multitasking i det minste. Men njet. Ble så skuffa at jeg vurderer sterkt en Google Nexus isteden. Pent brukt iPhone, anyone? ;)

Lenke til kommentar
Lattis.. liten tvil om at det i 2013 er følgende rekkefølge:

 

1) iPhone

2) Android

3) Symbian

 

Android kommer til å knive med iPhone om 1. plassen, mens Symbian i beste fall har 3. plassen, men den er jammen ikke sikker. Windows Mobile er vel oppi der også... rundt 4. plass eller noe.

Hoho. Yeah right! Jeg siterer deg på dette i 2013.

 

Snakkes!

Lenke til kommentar
Det har ingenting med Symbian å gjøre. I 2013 kommer Android til å være dobbelt så stort som iPhone OS :grin:

Tilbøyelig til å være enig. Ergo åpnet jeg da også for at Android kunne ha førsteplassen.

 

Kommer an på hvordan Android kjører løpet. Om de spyr ut telefoner i 1-2000 kroners-klassen (som Symbian delvis gjør i dag), så blir det selvsagt hardt for iPhone å konkurrere som ligger på 5-6000 kroner.

 

Når det er sagt - om du hadde skrudd opp prisen på alle telefoner til 5-6000 kroner - altså at alle stilte med like vilkår hva pris angår - så er jeg rimelig sikker på at iPhone hadde vært en vinner. (Tett fulgt av Android etterhvert.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...