Gå til innhold

FotoKnudsen Pro stenger dørene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er vel eit resultat av at folk går i butikken for å prøva, men på nettet for å kjøpa. :(

 

Det har nok også sammenheng med flytting fra stor butikk på Karl Johan til lite bortgjemt lokale. Foto&Video som på mange måter har overtatt rollen til Oslo Kameraservice lever jo videre (til tross for en konkurs). Muligens fordi de kombinerer med web-butikk.

 

Unasett, trist sak for Foto&Video trenger litt konkurranse.

Lenke til kommentar
Dette er vel eit resultat av at folk går i butikken for å prøva, men på nettet for å kjøpa. :(

 

Jepp,vi hadde en fotobutikk her som har drevet i genrasjoner, men etter at internettsalget tok av måtte de stenge dørene, folk kom innom og prøvde kamera og sa at de skulle tenke på det, men de kom aldrig tilbake. Dermed er det nok temmelig klart hvor de handlet :hmm:

Lenke til kommentar
Dette er vel eit resultat av at folk går i butikken for å prøva, men på nettet for å kjøpa. :(

 

Jepp,vi hadde en fotobutikk her som har drevet i genrasjoner, men etter at internettsalget tok av måtte de stenge dørene, folk kom innom og prøvde kamera og sa at de skulle tenke på det, men de kom aldrig tilbake. Dermed er det nok temmelig klart hvor de handlet :hmm:

Å? Pako? :p

Lenke til kommentar
Dette er vel eit resultat av at folk går i butikken for å prøva, men på nettet for å kjøpa. :(

Evt. dropper det å reise land og strand for å prøve først. Selv synes jeg halve morroa er å lese mye om produktene først. Når jeg er rimelig sikker på at jeg har funnet det produktet som passer meg best og til den beste prisen trykker jeg bestill-knappen.

 

Unasett, trist sak for Foto&Video trenger litt konkurranse.

Nå er vel dette et resultat av konkurranse og hvordan kunder velger sine kjøpssteder. Det er vel ingen overraskelse at noen fysiske butikker må legge ned når handelen er på full fart over til sofakroken. At de gjenværende får det romsligere i kjølvannet av nedleggelsen kan vise seg å bare være positivt.

 

Jeg håper de oppsagte(?) finner relevante og interessante jobber andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er vel eit resultat av at folk går i butikken for å prøva, men på nettet for å kjøpa. :(

 

Jepp,vi hadde en fotobutikk her som har drevet i genrasjoner, men etter at internettsalget tok av måtte de stenge dørene, folk kom innom og prøvde kamera og sa at de skulle tenke på det, men de kom aldrig tilbake. Dermed er det nok temmelig klart hvor de handlet :hmm:

Å? Pako? :p

 

Nei E.N . Ediasen på sortland, en annerkjent fotoforretning gjennom mange år

Lenke til kommentar
Dette er vel eit resultat av at folk går i butikken for å prøva, men på nettet for å kjøpa. :(

 

Jepp,vi hadde en fotobutikk her som har drevet i genrasjoner, men etter at internettsalget tok av måtte de stenge dørene, folk kom innom og prøvde kamera og sa at de skulle tenke på det, men de kom aldrig tilbake. Dermed er det nok temmelig klart hvor de handlet :hmm:

Å? Pako? :p

 

Nei E.N . Ediasen på sortland, en annerkjent fotoforretning gjennom mange år

Ja, begynte å lure. ;)

 

Trist når folk bare bruker butikkene som showroom. Ingenting slår opplevelsen av å gå i butikk, slå av en prat med folk som har peiling, for så å kunne få gode tilbud på det en kjøper. På min lokale el-forretning (Larsen Elcom ;)) fikk noen venner av meg for en stund siden låne fire videokameraer fra utstillingen for å lage en gullbryllupsvideo. Skulle like å se samme servicen hos nettbutikkene.

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
Nei E.N . Ediasen på sortland, en annerkjent fotoforretning gjennom mange år

Nå er vel ikke Sortland større enn at det ikke hadde gitt mening å ha noe særlig til utstilling.

 

Selv her i Tromsø, med over 10 ganger flere innbyggere, har vi bare én fotobutikk og der har de ~15 objektiver og ~5 kamerahus på utstilling. Elektrokjedene har også litt på utstilling, men stort sett kit-optikk og lignende. Så vidt jeg vet er det ikke denne delen av vareutvalget som holder de gående heller. Skal man ha noe litt utenom det vanlige, f.eks en Pentax 55-200 billigzoom, så har de ikke det, kun de aller mest lettsolgte varene.

 

Ingenting slår opplevelsen av å gå i butikk, slå av en prat med folk som har peiling, for så å kunne få gode tilbud på det en kjøper.

Ingenting slår opplevelsen av å gå på Internett, slå av en prat med mange folk som har peiling uten å ha penger som motiv for anbefalingene, for så å kunne få ennå bedre fastpriser på det en kjøper.

 

20% rabatt på et kamera til 10 000 kr er ikke et godt tilbud hvis man kan kjøpe det andre steder for 6000 kr.

 

En selger vil alltid være farget av hva han har på lager, kan skaffe, og hvor store marginer han får på salget. Anbefalinger kan (og blir nok ofte) annerledes fra en selger enn en utenforstående ville gitt.

 

Hva får man egentlig testet i en butikk? Jo, det er ergonomi. Man får ikke testet optisk kvalitet, holdbarhet og en rekke andre ting. På nettet finner man gode tester av optikk som er langt grundigere enn du får testet i en butikk, råd om ting som ikke er på lager hos X butikk, nye produkter som er på vei, erfaringer fra andre brukere, dybdekunnskap fra entusiaster osv. Entusiaster som kan utfordre hverandre på kunnskap og meninger. På den måten får man dannet seg et godt bilde av hvilket produkt som passer best. I en butikk får man en stikkprøve av meninger og kunnskap fra én person, som på toppen av det hele har økonomiske interesser i hva du kjøper.

 

Prisene på nettet er lavere av flere grunner:

- Du kan velge å kjøpe produkter der er billigst av 100 forskjellige nettbutikker. I fysisk butikk får du ikke den muligheten. Kun opplyst 1 pris, fra 1 plass og valget om du vil kjøpe eller ikke.

- Nettbutikker betydelig har lavere driftskostnader. Fysiske butikker må leie lokale for X tusen i måneden, ha utstillingsvarer for hundretusner, flere ansatte osv. Noen synes det er verd å betale 4000 kr mer for personlig service og partiske råd i 10-30 minutter og det får de selvsagt synes. Smak og behag.

Lenke til kommentar

En annen fordel med fysisk butikk (i tillegg til at man kan sammenligne ergonomi) er at man får testet akkurat det eksemplaret man skal kjøpe. Dermed kan man unngå dårlig kalibrerte objektiver/kameraer osv. En tredje fordel er at det ofte er langt mer praktisk å ha en fysisk butikk å henvende seg til dersom man skal reklamere.

Lenke til kommentar

Man opplever dårlig kundeservice like ofte i butikk som på nett. Faktisk opplever jeg det oftere i butikk selv om jeg handler mest på nett :) Det er også årsaken til at jeg for flere år siden gikk over til å kjøpe alt jeg kan på nett. Man blir lei av å reise rundt og kaste bort tid og frustrasjon på dårlige selgere og kundebehandlere, rett og slett.

 

Så det er en gammel seiglivet og feilaktig myte at butikk er så mye bedre. Noen få "diamanter" finnes nok, men tid er penger og fritid er gull verdt samt å spare seg for frustrasjon på folk. I tillegg er det ofte slik at disse "ekstremt annerkjente" butikkene er folk som har ting som hobby selv og startet butikk av egen interesse men har glemt eller ungått å lære seg resten som er viktig for å drive god butikk og dette går til slutt utover kunden.

 

De eneste stedene man snart har igjen å oppleve god kundeservice er hos manuellterapeuter som har kunden i fokus. Et unntak er matbutikker og personalet der :hmm:.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
En tredje fordel er at det ofte er langt mer praktisk å ha en fysisk butikk å henvende seg til dersom man skal reklamere.

Det er langt flere postkontorer her i landet, mye bedre spredt utover enn fotobutikker. Siden man må to turer (levering og henting av produkt) så er det generelt sett enklere og kortere å dra til posten enn til en fysisk fotobutikk for de aller fleste.

 

Man slipper også å stå ansikt til ansikt med en som tydelig viser at han misliker ansvaret sitt i en reklamasjonssak.

 

I tillegg mister man den lovfestede angreretten dersom man handler i fysisk butikk.

 

Skulle man være så uheldig å finne ut at et objektiv er dårlig kalibrert i forhold til kameraet så benytter man seg enkelt av angreretten. Å teste kalibreringen i et butikklokale før man drar kortet er ofte både kronglete, uegnet med tanke på lysforhold, det kan danne seg kø så man blir presset til å få opp tempoet, samt at mulighetene for å sjekke resultatet er begrenset til skjermen på kameraet.

Lenke til kommentar
Nei E.N . Ediasen på sortland, en annerkjent fotoforretning gjennom mange år

Nå er vel ikke Sortland større enn at det ikke hadde gitt mening å ha noe særlig til utstilling.

 

Selv her i Tromsø, med over 10 ganger flere innbyggere, har vi bare én fotobutikk og der har de ~15 objektiver og ~5 kamerahus på utstilling. Elektrokjedene har også litt på utstilling, men stort sett kit-optikk og lignende. Så vidt jeg vet er det ikke denne delen av vareutvalget som holder de gående heller. Skal man ha noe litt utenom det vanlige, f.eks en Pentax 55-200 billigzoom, så har de ikke det, kun de aller mest lettsolgte varene.

 

Ingenting slår opplevelsen av å gå i butikk, slå av en prat med folk som har peiling, for så å kunne få gode tilbud på det en kjøper.

Ingenting slår opplevelsen av å gå på Internett, slå av en prat med mange folk som har peiling uten å ha penger som motiv for anbefalingene, for så å kunne få ennå bedre fastpriser på det en kjøper.

 

20% rabatt på et kamera til 10 000 kr er ikke et godt tilbud hvis man kan kjøpe det andre steder for 6000 kr.

 

En selger vil alltid være farget av hva han har på lager, kan skaffe, og hvor store marginer han får på salget. Anbefalinger kan (og blir nok ofte) annerledes fra en selger enn en utenforstående ville gitt.

 

Hva får man egentlig testet i en butikk? Jo, det er ergonomi. Man får ikke testet optisk kvalitet, holdbarhet og en rekke andre ting. På nettet finner man gode tester av optikk som er langt grundigere enn du får testet i en butikk, råd om ting som ikke er på lager hos X butikk, nye produkter som er på vei, erfaringer fra andre brukere, dybdekunnskap fra entusiaster osv. Entusiaster som kan utfordre hverandre på kunnskap og meninger. På den måten får man dannet seg et godt bilde av hvilket produkt som passer best. I en butikk får man en stikkprøve av meninger og kunnskap fra én person, som på toppen av det hele har økonomiske interesser i hva du kjøper.

 

Prisene på nettet er lavere av flere grunner:

- Du kan velge å kjøpe produkter der er billigst av 100 forskjellige nettbutikker. I fysisk butikk får du ikke den muligheten. Kun opplyst 1 pris, fra 1 plass og valget om du vil kjøpe eller ikke.

- Nettbutikker betydelig har lavere driftskostnader. Fysiske butikker må leie lokale for X tusen i måneden, ha utstillingsvarer for hundretusner, flere ansatte osv. Noen synes det er verd å betale 4000 kr mer for personlig service og partiske råd i 10-30 minutter og det får de selvsagt synes. Smak og behag.

 

 

Husk at Sortland vistnok faktisk er 3dje størst i Nord når det gjelder omsetning fra varehandelen, er vistnok bare Tromsø og Bødø som er større. Harstad feks blir glatt slått i støvlene, dette har vel med at Sortland er blitt et senter for hele Vesterålen og mesteparten av handelen foregår her.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...