Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 5670


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I en filmavspillingspc vil jeg påstå at en 785g(og snart 8xxg), 9400(m) og 4500 HD vil være mye bedre egnet, enn et kort med 400 stream prosessorer i tilleg til UVD.

 

GT240 koster det samme.

Støtter 2 skjerm.

Ca samme strømforbruk

Bare DX10.1

Har nesten samme ytelse, litt lavere overall.

 

Så hvorfor anbefale det over ?

Lenke til kommentar
I en filmavspillingspc vil jeg påstå at en 785g(og snart 8xxg), 9400(m) og 4500 HD vil være mye bedre egnet, enn et kort med 400 stream prosessorer i tilleg til UVD.

 

Støtter den.

 

Ellers er jeg faktisk imponert over at et kort til 650 kr faktisk ligger så nært opp til gamle storheter i ytelse.

Lenke til kommentar

Imsochobo: Fordi det O:M:A foreslår til filmspilling koster ~700 kr mindre og gjør en like god jobb med filmspilling. Med andre ord er de ~700 kronene penger ut av vinduet dersom man tror man skal få noe bedre filmspilling med HD5670 eller GT240. O:M:A er altså uenig med hardkjernes påstand om at dette kortet er en god investering for de som skal se film.

Lenke til kommentar
For litt under 650 kroner blir det ditt. Selv om dette er lavt og fint i seg selv, kunne vi godt ha sett en litt lavere prislapp, da ville vi ha gitt full pott på ytelse satt opp mot kostnaden. Radeon HD 4770 koster 100 kroner mer, alternativt GT240. Vi mener disse kortene vil gi deg mer for pengene.

Jeg ville heller sammenlignet slik;

 

Radeon 5670 (61W) - Radeon 4670 (59W)

 

Radeon 5750 (86W) - Radeon 4770 (80W) (1x6-pin power)

 

Med tanke på at 5670 kort sannsynligvis snart kommer som heatpipe/passiv-cooling alternativ (og iflg. tester scorer rundt 10-15% høyere enn 4670), kan det være ideelt valg for mainstream brukere som prioriterer fravær av støy.

Lenke til kommentar

For ordens skyld innskyte at det selvsagt finnes støysvake eller nærmest lydløse varianter av 5670 med vifte også da, f.eks. HIS Radeon 5670 IceQ

 

"The HIS HD 5670 IceQ is the quietest graphics card with an active fan that I ever held in my hands. To give you a perspective how quiet it is: imagine a completely quiet room without any PC or other noise sources. If the card is running on an open bench you have to put your ear right next to the fan to be able to hear it at all."

 

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/Rad...70_IceQ/27.html

Lenke til kommentar
Når kommer 54xx serien? Dette vil vel være det mest interessante for HTPC ol.

 

Eks. et HD5450 eller HD5430.

Iflg. wiki er 54xx scheduled til februar, men jeg ville ikke veddet på det. Legg forøvrig merke til at med 54xx beveger vi oss ned på "lusne" 64-bit buswidth.

 

Spørs om ikke 5570 (128-bit) i stedet blir aktuellt "sweet spot" for HTPC? Mener å huske fra annet sted at de vil bli tilgjenglig som low-profile card

Lenke til kommentar

Om 54x0 kommer med GDDR5, vil ikke 64 bit båndbredde være noe særlig flaskehals, tror jeg da. Forstår egentlig ikke helt vitsen med disse 5470 og 5450 kortene. Ytelsen kommer da ikke til å være så voldsomt mye bedre enn 790gx(for ikke å snakke om 8xx serien, som AMD har lovet å bli kraftigere). I bærbare skjønner jeg, for der kan man veksle mellom dedikert og integrert skjermkort for best mulig ytelse/strømforbruk, og på en 12-14" kan et 5470 gi det lille ekstra til å kunne spille dagens spill på skikkelig fps. Men i desktop pcer, hvofor ikke betale 200 kr mer for mye høyere ytelse.

 

Ifølge Wikipedia.org:

5450 kommer med Gddr 3 minne, og med en båndbredde på 12,8 GB/s. Men det er likevel mye høyere båndbredde per stream prosessor i forhold til 5770 for eksempel.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Iflg. wiki er 54xx scheduled til februar, men jeg ville ikke veddet på det. Legg forøvrig merke til at med 54xx beveger vi oss ned på "lusne" 64-bit buswidth.

 

Spørs om ikke 5570 (128-bit) i stedet blir aktuellt "sweet spot" for HTPC? Mener å huske fra annet sted at de vil bli tilgjenglig som low-profile card

Spiller ganske liten rolle for en HTPC. Skal ikke spilles spill der... Da er et lavt strømforbruk og passiv kjøling mye viktigere. 128-bit kontroller i low-profile høres veldig optimistisk ut...

Lenke til kommentar
Imsochobo: Fordi det O:M:A foreslår til filmspilling koster ~700 kr mindre og gjør en like god jobb med filmspilling. Med andre ord er de ~700 kronene penger ut av vinduet dersom man tror man skal få noe bedre filmspilling med HD5670 eller GT240. O:M:A er altså uenig med hardkjernes påstand om at dette kortet er en god investering for de som skal se film.

 

woops, var ikke meninga med quoting, av OMA, selvfølgelig forstår jeg det.

 

Men skal jeg se film skal jeg ha HD5xxx pga Bitstream.

 

Men i artikkelen anbefaler de GT240 over 5670....

Jeg tar heller nyere arkitektur DX11 OpenCL og alt det der, + Bitstream lyd support, 3 skjermutganger, bedre ytelse og samme strømforbruk for samme pris.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...