Gå til innhold

ARM vs. Atom: spennende fremtid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men du trenger ikke Windows til annet enn spill, og det duger ikke en nett-PC til uansett.

 

Det var da en veldig generaliserende uttalelse. Jeg kan lett komme på hundrevis av spill som går smertefritt på disse maskinene. I tillegg til at det ikke krever noen mastergrad i psykologi for å skjønne at folk gjerne vil ha det de er kjent med, og er lite villige til å omstille seg. Ref: alle tidligere netbooks som har blitt levert med linux.

Lenke til kommentar

Det er jo klart en stor fordel å kunne bruke akkurat samme system på en netbook som man er vant til fra laptop/stasjonær. Jeg vet i allfall at jeg mye heller ville hatt en Windows 7 netbook enn noe linux basert, hvis jeg var interessert PC-er på denne størrelsen (noe jeg ikke er). Det å kunne bruke akkurat samme programmer osv. som man er vant til er jo selvsagt en stor fordel.

Lenke til kommentar

Når Coretex A9 treffer markedet i større mengder og tar av tror jeg ARM vil få betydelig bedre markedsandel. Jeg håper også Google vil hovedsaklig gå for A9 eller eventuelt lage sin egne ASIC basert på A9 kjerne® som basis for Chrome OS. Jeg ser for meg et betydelig marked om de klarer å få kombinert A9 (muligens multicore) med en god SSD (x25-V?) og får støtte for Open Office, eller Google Docs offline. (er ikke fullstendig oppdatert på nøyaktig dette området, men støtter disse MS Office format fullstendig?)

"Instant on" (3-5sek fra strømknapp til skrivebord/nettleser) nett-PCer med lang batteritid og gode kontorprogrammer er midt i blinken for mange studenter og andre som vil ha en reise-maskin. Sleng med et HD 53xx kort med lyd over HDMI og søtte for full HD avspilling av alle normale format så har du en vinner til en hyggelig pris.

Lenke til kommentar
"Instant on" (3-5sek fra strømknapp til skrivebord/nettleser) nett-PCer med lang batteritid og gode kontorprogrammer er midt i blinken for mange studenter og andre som vil ha en reise-maskin. Sleng med et HD 53xx kort med lyd over HDMI og søtte for full HD avspilling av alle normale format så har du en vinner til en hyggelig pris.

 

Disse er nok ikke forenlige da dedikerte skjermkort drar for mye strøm for et slikt system, i tillegg til at ati + linux = trøbbel.

 

Et bedre alternativ er nok det aldrende 9300gs, men hva er galt med intel 4500, mener å huske at det også støtter hd-dekoding.

 

EDIT: misforstå meg rett, jeg har lyst på en netbook med ati grafikkort, og det skal jeg også skaffe meg, i form av en rød Lenovo Thinkpad x100e, med AMD 1.6ghz dual core, og ati 3200 basert grafikkort. Den er ikke perfekt, men drar hd uten problemer, og har over 5 timer batteritid. I tilegg til at det knuser intel sine integrerte grafikkort i ytelse.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg tror og håper ABI research har rett. Intel har et stykke å gå før de kan levere en fullt funksjonell SoC egnet til MID. Mangelen på integrering for Atom løsninger vil gjøre den lite interessant pga større fysisk størrelse, høyere effektforbruk og antagelig dårligere ytelse i mange tilfeller. Videre er x86 et makkverk vi ikke kan bli kvitt fort nok så dette er kjærkomment. Klart ARM er ikke noe perle det heller, men bare det å få et software miljø som er portabelt er et enormt løft og vil åpne for mange muligheter fremover.

 

ARM har også en volum fordel i forhold til x86 og det vil nok spille en viktig rolle. Det er ingen annen arkitektur som har hatt volumfordel i forhold til x86 siden 80-90 tallet. Dette er ekstremt signifikant i volum økonomien rundt elektronikkbransjen.

 

En skal imidlertid ikke undervurdere pengene og fabrikkene til intel. De har klart å kjøre mange i kne med dem, men siden det her til sist er snakk om energieffektivitet så er det begrenset hvor langt en kommer med penger, og CMOS fabrikkene blir mindre signifikant mhp. energieffektivitet for hver generasjon som går ser det ut til. Altså må Intel innovere utenfor CMOS prosessen for å henge med i dette slaget.

Lenke til kommentar
Men du trenger ikke Windows til annet enn spill, og det duger ikke en nett-PC til uansett.

 

Det var da en veldig generaliserende uttalelse. Jeg kan lett komme på hundrevis av spill som går smertefritt på disse maskinene. I tillegg til at det ikke krever noen mastergrad i psykologi for å skjønne at folk gjerne vil ha det de er kjent med, og er lite villige til å omstille seg. Ref: alle tidligere netbooks som har blitt levert med linux.

 

1) Windows 7 er like fremmed for en Windows XP-bruker som Ubuntu er, og disse maskinene kommer uansett med nett-orienterte grensesnitt, beregnet på plattformen.

 

2) De hundrevis av spillene som går smertefritt på disse maskinene må uansett være portet til ARM, og siden Windows ikke fins på ARM, må vi anta at de er Linux-spill.

 

Pointet mitt er at den som vil ha en ARM-netbook ikke trenger Windows.

Lenke til kommentar

Jeg ser at flere er entusiastisk i forhold til ARM Cortex A9, blant annet denne karen (SoC med ARM-kjerner og litt annet snacks). Men når jeg leser artikkelen får jeg et inntrykk av at det hovedsaklig er ment på mobiler og tablets (eller krysning av de to). Men duger de også til vanlig og enkel desktop-aktivitet på en større maskin? Er GNU/Linux for ARM kommet så langt at det går greit å sette opp et system med noe sånt på en 9/10-tommer?

Lenke til kommentar

Windows er nok et argument for en viss andel av potensielle kjøpere til å holde seg unna ARM. Men så har også ARM (Cortex A9/Snapdragon DC ++) så store fordeler over x86-prosessorer at de lett kan kapre en solid porsjon av markedet likevel. Se for dere to klasser av minibærbare:

 

Atom + Windows 7: 3-10 timer batteritid, ca 2500 kr

ARM + Linux: 5-15 timer batteritid, ca 1500 kr

 

Ellers har de stort sett de samme egenskapene. Jeg tror et slikt klasseskille er realistisk på grunn av energieffektiviteten til ARM, samt lavere priser på både prosessor og OS. Når maskinene oppleves ganske like både med tanke på ytelse og funksjonalitet så tror jeg mange ikke gidder å bruke 1000 kr ekstra og få dårligere batteritid med på kjøpet, bare for å få Windows.

 

Jeg tror derfor at ABI reasearch treffer spikeren på hodet når de spår at ARM får en betydelig markedsandel på minibærbare i år. Jeg ser ikke bort i fra at det kan bety 50%. Brukerne her i tråden kommer garantert til å fordele seg på hver side av skillelinjen.

Lenke til kommentar
Men du trenger ikke Windows til annet enn spill, og det duger ikke en nett-PC til uansett.

 

Det var da en veldig generaliserende uttalelse. Jeg kan lett komme på hundrevis av spill som går smertefritt på disse maskinene. I tillegg til at det ikke krever noen mastergrad i psykologi for å skjønne at folk gjerne vil ha det de er kjent med, og er lite villige til å omstille seg. Ref: alle tidligere netbooks som har blitt levert med linux.

 

1) Windows 7 er like fremmed for en Windows XP-bruker som Ubuntu er, og disse maskinene kommer uansett med nett-orienterte grensesnitt, beregnet på plattformen.

 

2) De hundrevis av spillene som går smertefritt på disse maskinene må uansett være portet til ARM, og siden Windows ikke fins på ARM, må vi anta at de er Linux-spill.

 

Pointet mitt er at den som vil ha en ARM-netbook ikke trenger Windows.

 

At de ikke trenger windows er vel en noe voldsom generalisering, det er objektive grunner til å foretrekke windows. (stort softwarebibliotek feks). Og det er mange som vil foretrekke windows selv på ikke-objektivt grunnlag. Jeg tror windows -kompabilitet er en vesentlig fordel for X86-baserte CPUen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men du trenger ikke Windows til annet enn spill, og det duger ikke en nett-PC til uansett.

 

Det var da en veldig generaliserende uttalelse. Jeg kan lett komme på hundrevis av spill som går smertefritt på disse maskinene. I tillegg til at det ikke krever noen mastergrad i psykologi for å skjønne at folk gjerne vil ha det de er kjent med, og er lite villige til å omstille seg. Ref: alle tidligere netbooks som har blitt levert med linux.

 

1) Windows 7 er like fremmed for en Windows XP-bruker som Ubuntu er, og disse maskinene kommer uansett med nett-orienterte grensesnitt, beregnet på plattformen.

 

2) De hundrevis av spillene som går smertefritt på disse maskinene må uansett være portet til ARM, og siden Windows ikke fins på ARM, må vi anta at de er Linux-spill.

 

Pointet mitt er at den som vil ha en ARM-netbook ikke trenger Windows.

 

At de ikke trenger windows er vel en noe voldsom generalisering, det er objektive grunner til å foretrekke windows. (stort softwarebibliotek feks). Og det er mange som vil foretrekke windows selv på ikke-objektivt grunnlag. Jeg tror windows -kompabilitet er en vesentlig fordel for X86-baserte CPUen.

 

AtW

 

Siden du åpenbart ikke leste svaret mitt, så skal jeg utheve noe for deg så du ser det tydeligere.

Lenke til kommentar

...

Sleng med et HD 53xx kort med lyd over HDMI og søtte for full HD avspilling av alle normale format så har du en vinner til en hyggelig pris.

 

Disse er nok ikke forenlige da dedikerte skjermkort drar for mye strøm for et slikt system, i tillegg til at ati + linux = trøbbel.

 

Et bedre alternativ er nok det aldrende 9300gs, men hva er galt med intel 4500, mener å huske at det også støtter hd-dekoding.

...

Er det noen grunn for å bruke et grafikkkort/grafikkprosessor fra de store i x86-markedet ? ARM utvikler da sine egne.

Endret av Harkonnen
Lenke til kommentar

...

Sleng med et HD 53xx kort med lyd over HDMI og søtte for full HD avspilling av alle normale format så har du en vinner til en hyggelig pris.

 

Disse er nok ikke forenlige da dedikerte skjermkort drar for mye strøm for et slikt system, i tillegg til at ati + linux = trøbbel.

 

Et bedre alternativ er nok det aldrende 9300gs, men hva er galt med intel 4500, mener å huske at det også støtter hd-dekoding.

...

Er det noen grunn for å bruke et grafikkkort/grafikkprosessor fra de store i x86-markedet ? ARM utvikler da sine egne.

 

Har de noen som drar fullhd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...