Gå til innhold

Nå har du ingen unnskyldning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som en litt risikabel strategi om hardwaren er den samme, kan man ikke bare kjøpe den billigst og hente ned en piratkopi av softwaren for øke funkajsonlitet`?

 

Uansett, til selve saken, Spyder-serien er visstnok ganske OK kalibratorer, om man skal kalibrere en TV koblet til en HTPC, hva mister man kvalitetsmessig med å gå for denne utgaven kontra de andre? Har denne lysstyringen mye for seg? GJør den noe annet enn å dempe lysstyrken på displayet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Når den bare støtter én skjerm, hvor lett er det å kalibrere skjerm nr 2 i forhold til den ferdigkalibrerte nr 1?

 

Jeg ser OS-støtten er begrenset til Windows (XP og nyere) og OSX (10.4 og nyere). Vil den være helt nytteløs i Linux eller får man bare noe begrenset funksjonalitet?

 

Hva er det egentlig denne og programmet justerer på? Fargeinnstillinger på skjermkortet eller selve skjermen?

Lenke til kommentar

Ser det står at den kun kan kalibrere en skjerm per maskin, betyr det at man kan installere programvaren på flere maskiner og kalibrere tilhørende skjerm?

 

Lurer også på hvordan selve kalibreringen foregår, om det er på maskinen det kalibreres eller om jeg må justere selv på skjermen.

Lenke til kommentar
Det er selve skjermen du kalibrerer og gjør innstillinger på .

Hadde vært gull om innstillingene ble gjort i sw på os-nivå.

 

Da hadde hele prosessen kunn blitt automatisert.

 

/Jan

 

Det gir vel dårligere kvalitet å kalibrere i selve softwaren? Ellers, hvordan fungerer dette lyssensor-opplegget? Må man ha måleren liggende til enhver tid?

 

AtW

 

Ser det står at den kun kan kalibrere en skjerm per maskin, betyr det at man kan installere programvaren på flere maskiner og kalibrere tilhørende skjerm?

 

Lurer også på hvordan selve kalibreringen foregår, om det er på maskinen det kalibreres eller om jeg må justere selv på skjermen.

 

jeg skjønner heller ikke helt hvordan det foregår, hvordan vet den hvor mange skjermer du har kalibrert om den bare kobles til en skjerm, og innstillinger gjøres på skjermen? Kan du kalibrere samme skjerm mange ganger?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er såvidt jeg vet i software kalibreringen blir gjort.

 

dvs at det blir laget en fargeprofil som du laster inn i oppstarten. Er vel direkte støtte for det i win7 om jeg ikke tar helt feil. (dvs at man kansje kan bruke denne direkte, uten drivere / software? og kan man da bruke den til å kalibrere så mange skjermen man vil?

 

Spennende :>

 

Jeg har i allefall bestillt en, og skal komme tilbake her med hvordan jeg opplever å bruke den (har brukt spyder2 express før, i XP) ... om jeg husker det :D

Lenke til kommentar
Det er såvidt jeg vet i software kalibreringen blir gjort.

 

dvs at det blir laget en fargeprofil som du laster inn i oppstarten. Er vel direkte støtte for det i win7 om jeg ikke tar helt feil. (dvs at man kansje kan bruke denne direkte, uten drivere / software? og kan man da bruke den til å kalibrere så mange skjermen man vil?

 

Spennende :>

 

Jeg har i allefall bestillt en, og skal komme tilbake her med hvordan jeg opplever å bruke den (har brukt spyder2 express før, i XP) ... om jeg husker det :D

 

Jeg har alltid forstått det som at det er bedre å kalibrere i hardware? Om ikke da skjermen bruker fargeprofilen til å stille inn seg selv. Du kan jo feks ikke stille baklys i software?

 

AtW

Lenke til kommentar

skjermene som ble kalibrert her på jobb ble kalibert av en slik Fujifilm color hunter Eye-one eller noe. Under kalibreringen ba den meg manuelt justere på farve instillingene via menyen til skjermen for å matche spesefike mål som kalibrerings programmet viste dynamisk under prosessen. Den gjorde resten som gamma justering osv i software (virket det som) deretter ble en profil opprettet. Mulig det er noe av det samme med Spyder også. Både hardware og software calibrering må til, noe som makes sense.

Lenke til kommentar
Jeg ser OS-støtten er begrenset til Windows (XP og nyere) og OSX (10.4 og nyere). Vil den være helt nytteløs i Linux eller får man bare noe begrenset funksjonalitet?

Du kan faktisk nyttiggjøre deg av resultatet av denne, om ikke selve programvaren. Har du tilgang til Windows og kan installere programvaren der så gjør du hele kalibreringsjobben der. Sluttproduktet er en ICC-fil som skjermdriveren din konsulterer før den sender signaler fra skjermkortet til skjermen din. Du kan se på ICC-filen som en slags oversikt over avvik i forskjellige deler av spektre som man vha denne kan justere seg bort fra (i mer eller mindre grad).

 

Denne ICC-filen kan du fint bruke i Linux! Du må søke litt selv på hvordan du gjør det, for jeg husker ikke om det er per program eller globalt du gjør endringer.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Synes det var en merkelig formulering. Skal en sitte med den greia hengende foran skjermen (kontinuerlig) mens man arbeider med den for å ta hensyn til varierende lysforhold utover arbeidsdagen.

 

Jeg synes heller ikke dingsen var så billig at mannen i gata kommer til å løpe for å kjøpe. Hallo, hvor nyttig er noe sånn for hvermannsen. Slikt utstyr benyttes typisk innen fotoredigeringsbransje ..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...