Gå til innhold

Nvidia letter på sløret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager på forhånd mye parenteser...

Arkitekturen (eller den første og største modellen på 5xx mm^2) (ikke støtter men) har 512 kjerner (eller shadere om du vil) ja, men blir (sansynligvis) kuttet ned til 448 (i første omgang i alle fall) pga yields. Granulariteten er 32 shadere i hvert cluster som minste enhet som kan disables, og om èn av disse 32 shaderne er for ustabile må hele clusteret deaktiveres.

 

Det har vært artikler på andre sider om dette, blandt andre Tom's Hardware, og det ser ut som flagskipet med Fermi arkitektur kan slå 5870 i alle fall i noen titler og situasjoner, men spørsmålet blir hvilken pris? Fermi-baserte GPUer har 5xx mm^2 kjerner mens ATIs 5870 har 344 mm^2, som gjør det betydelig billigere for ATI å produsere, pluss vil gi ATI høyere yields rent statistisk som også vil hjelpe på pris. Sansynligvis blir det mer riktig å sammenligne 5970 med Fermi ut fra produksjonskostnader, og da blir situasjonen en litt annen.

 

I tillegg vil ikke Fermi bli tilgjengelig i mindre versjoner før flere månder etter de blir sluppet på markedet, så der har ATI fritt spillerom foreløpig. Når ATI slipper 53xx og 54xx vil ikke Nvidia ha noe dedikert-GPU marked de kan hente nevneverdige marginer fra om de vil selge kort (med mindre de klarer å komme unna med å bytte navn fra 2xx til 3xx brikker og lure kunder), så det kan bli morsomt å se.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

bad_ip skriver:

"Dette kan bli heftig, gleder meg til å se dette med egne øyne og hvordan disse korta vil gjøre det i 3Dmark"

 

Trolig noe jeg overhodet ikke gleder meg til da de fleste 3dmark er totalt ut-daterte ang oppløsning eyecandy og efekter (inkl vantage). Men gleder meg veldig til å se hvordan det klarer seg i de tyngste spillene med alle settings i taket ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Beklager på forhånd mye parenteser...

Arkitekturen (eller den første og største modellen på 5xx mm^2) (ikke støtter men) har 512 kjerner (eller shadere om du vil) ja, men blir (sansynligvis) kuttet ned til 448 (i første omgang i alle fall) pga yields. Granulariteten er 32 shadere i hvert cluster som minste enhet som kan disables, og om èn av disse 32 shaderne er for ustabile må hele clusteret deaktiveres.

Det kommer til å lanseres kort både med 512 og 448 prosessorer i mars.

Begge modellene kommer til å være tilgjengelig fra lanseringen.

Lenke til kommentar

"Nvidia inkluderer en ny teknologi kjent som DirectCompute i Fermi-klassen. Poenget med DirectCompute er å kunne flytte enda flere oppgaver fra CPU-en over på GPU-en."

 

Jeg trodde jeg har dette allerede (på min GTX 260) for på driver-nedlastingen til nvidia står det:

 

Supports DirectCompute with Windows 7 and GeForce 8-series and later GPUs.

Lenke til kommentar
"Nvidia inkluderer en ny teknologi kjent som DirectCompute i Fermi-klassen. Poenget med DirectCompute er å kunne flytte enda flere oppgaver fra CPU-en over på GPU-en."

 

Jeg trodde jeg har dette allerede (på min GTX 260) for på driver-nedlastingen til nvidia står det:

 

Supports DirectCompute with Windows 7 and GeForce 8-series and later GPUs.

DirectCompute er også tilgjenglig for DirectX 10 hardware.

 

DirectCompute 4.0 = DX10

DirectCompute 4.1 = DX10.1

DirectCompute 5.0 = DX11

 

GF100 kommer med støtte for DirectCompute 5.0, noe som allerede Radeon HD 5xxx har støtte for.

Lenke til kommentar
det ser ut som flagskipet med Fermi arkitektur kan slå 5870 i alle fall i noen titler og situasjoner, men spørsmålet blir hvilken pris?

Nvidia vil begå kommersielt selvmord om de lanserer en toppmodell som er både dårligere og dyrere enn AMDs toppmodell. Jeg tror vi kan være rimelig sikre på at toppmodellen (med 1 GPU) slår AMDs motstykke med god margin i det fleste spill. Men det som blir virkelig spennende er hvordan Fermi takler mer generell ikke-grafisk kode. Jeg gjetter på at Nvidia har et veldig godt kort på hånden der.

 

Fermi blir etter all sannsynlighet bedre enn AMDs toppmodeller, men også dyrere. Det som gjenstår nå er å finne ut hvor mye bedre og hvor mye dyrere.

Lenke til kommentar
Fermi blir etter all sannsynlighet bedre enn AMDs toppmodeller, men også dyrere. Det som gjenstår nå er å finne ut hvor mye bedre og hvor mye dyrere.

Jeg kan si så mye som at i de testene jeg har sett så slår en 448 prosessor versjon av GF100 5870 med en god margin...

Mer detaljer om de to kortene som blir lansert i mars kommer i neste måned... :)

 

Mainstream og low-end versjoner basert på GF100 er ventet i mai/juni er hva vi har blitt fortalt.

Lenke til kommentar

Det som er kult med nye kortene er teknologien som gir AA for skygger (Accelerated Jittered Sampling), noe jeg har lengtet etter i evigheter. Ifølge Unigine under Tesselering er GF100 1.5 til 1.8 ganger raskere en ATi HD5870. Og seff driver oppdateringene som gir oss 3 monitor gaming (2D Vision Surround og 3D Vision Surround) support, også for gt200 kortene. Så langt som ytelse kommer tho, er vel alt bare spekulering før noen skikkelige benches kommer, som burde være rett rundt hjørnet nå..

Lenke til kommentar
Ifølge Unigine under Tesselering er GF100 1.5 til 1.8 ganger raskere en ATi HD5870

Jepp...

 

Tesselering er veldig raskt på GF100, arkitekturen har en ganske innovativ måte å gjøre tesselering på...

 

Ja, ja... GF100 har hardware tesselering, og ytelsen er ikke elendig... Der er det bekreftet at enda en av Charlie Demerjian påstander er løgn!

Lenke til kommentar
Fermi blir etter all sannsynlighet bedre enn AMDs toppmodeller, men også dyrere. Det som gjenstår nå er å finne ut hvor mye bedre og hvor mye dyrere.

Jeg kan si så mye som at i de testene jeg har sett så slår en 448 prosessor versjon av GF100 5870 med en god margin...

Om GF100 slår 5870 med god margin hjelper det ikke alt for mye om det koster like mye som 5970 (5870x2). GF100 blir nokk det kraftigste enkeltkjerne-kortet på markedet når det blir lansert, men det er ikke sikkert det kan slå ATIs 5970, og jeg antar det er der kampen vil forekomme med grovt samme prisklasse og ytelsesklasse.

5970 har 2 tesselatorer, så om GF100 faktisk slår 5870 med 1,5-1,8x på tesselering (Nvidias tall?) så blir det spennende å se om 5870 skalerer med mer enn det til 5970.

Watt-messig havner GF100 også i samme klasse som 5970, om hva jeg har sett stemmer.

 

Hexus har tatt en liten sammenligning

 

far-cry - 1,920x1,200 at the ultra-high-quality preset and with 4x AA

 

Gtx 285 - 50,32 avg fps

Fermi - 84,05 avg fps

5870 - 65,84 avg fps

 

Litt surt for 3 skjermers (eyefinety) spill at det vil kreve sli og at det ikke holder med 1 kort.

FPS for 5970 plz!

 

Det er da gyselig så mye tall folk slenger frem og tilbake her, selv om kortene egentlig ikke har blitt testet av en 3djepart enda. Alle de tallene jeg har sett, på guru3d, tomshardware og anandtech er Nvidia sine...

Med det som forbehold må de ansees som best case scenario, med tanke på hvordan Nvidia vanligvis oppgir tallene sine når de sammenligner med ATI for spilltitler.

 

 

Jeg er også spent på å se hvordan GF100 gjør seg til compute-oppgaver. Det er mulig vi får et nytt folding-monster f.eks.

Forresten, hvordan yter 5870 mht f@h?

Lenke til kommentar
Om GF100 slår 5870 med god margin hjelper det ikke alt for mye om det koster like mye som 5970 (5870x2). GF100 blir nokk det kraftigste enkeltkjerne-kortet på markedet når det blir lansert, men det er ikke sikkert det kan slå ATIs 5970, og jeg antar det er der kampen vil forekomme med grovt samme prisklasse og ytelsesklasse.

Kommer også dual-versjon av GF100.

 

5970 har 2 tesselatorer, så om GF100 faktisk slår 5870 med 1,5-1,8x på tesselering (Nvidias tall?) så blir det spennende å se om 5870 skalerer med mer enn det til 5970.

Watt-messig havner GF100 også i samme klasse som 5970, om hva jeg har sett stemmer.

En full GF100 brikke har 16 enheter. Dual GF100 får 32 enheter.

Single-kortene med GF100 kommer til å havne under 5970. Dessuten tror jeg det er få gamere som bryr seg om hva maks TPD er på et kort, så lenge forbruket i idle er lavt.

Lenke til kommentar

Greit å lese igjennom denne artikklen også.

 

http://www.semiaccurate.com/2010/01/17/nvi...manufacturable/

 

Den gir litt mer info en det nvidia går ut med selv.

Hvis noe av det som står der stemmer, så kan GF100 bli et vanselig produkt for nvidia å selge.

 

De testene som er gjort av GF100 hvor GF100 faktisk slår 5870 er det få av.

Virker som det er kun publisert tester hvor GF100 kommer ut med mer fps.

 

Er heller ikke gjort noen tester mot 5970 som blir konkurenten til GF100 mtp på prisklasse.

 

[GDI]Raptor: Hvis det i artikklen jeg postet over her stemmer mtp på 280w under last, så blir det vanskelig å produsere et dual-gpu kort uten å gå helt vekk fra PCIe spessifikasjonene.

 

Ifølge artikklen så har heller ikke GF100 dedikert hardware tesselering. GF100 bruker istede SM til dette, noe som vil gå utover ytelse på andre måter.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

ATI kortene fungerer bra til spill, det som er et pluss med Nvidia er at de er knusende gode også på andre områder. Jeg har selv kjøpt 2x5870 men det er med tanke på spill.

 

Fermi vil ytterligere øke distansen til ATI på andre områder. Selv med OpenCL og Streams for ATI.

 

ATI er den slanke lille og spesialiserte (shaderproc messig) som er optimalisert mot spill mens Nvidia bruker de tunge kanonene som tygger unna alt og er enerådende inne GPGPU.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Greit å lese igjennom denne artikklen også.

 

http://www.semiaccurate.com/2010/01/17/nvi...manufacturable/

Vel, den er skrevet av nettets største nVIDIA-hater, og inneholder mange løgner.

 

Den gir litt mer info en det nvidia går ut med selv.

Hvis noe av det som står der stemmer, så kan GF100 bli et vanselig produkt for nvidia å selge.

Gjetting og spekulasjoner vil jeg si...

 

De testene som er gjort av GF100 hvor GF100 faktisk slår 5870 er det få av.

Virker som det er kun publisert tester hvor GF100 kommer ut med mer fps.

Det er ikke publisert noen tester av GF100 mot 5870 i spill i det hele tatt. De Far Cry 2 resultatene ble lekket ut fra CES, hvor en nVIDIA annsatt demonstrerte forskjellen mellom GF100 og GTX285.

 

 

Ifølge artikklen så har heller ikke GF100 dedikert hardware tesselering. GF100 bruker istede SM til dette, noe som vil gå utover ytelse på andre måter.

Det er ikke annet enn en stor løgn. GF100 har en dedikert hardware tesselator i hver SM. Det er 16 SM'er i en full GF100-brikke.

 

ATI er den slanke lille og spesialiserte (shaderproc messig) som er optimalisert mot spill mens Nvidia bruker de tunge kanonene som tygger unna alt og er enerådende inne GPGPU.

Kan bekrefte at GF100 kommer til å bli rå på GPGPU og folding... :)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...