Gå til innhold

Enermax blir grønnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo høyere virkningsgrad, jo mindre varmeutvikling.

Det stemmer.

 

Et par eksempler:

500 Watt til komponentene / 0,93 virkningsgrad = 537,6 Watt fra stikkontakten. Altså 36,7 Watt varmeutvikling i PSU.

500 Watt til komponentene / 0,80 virkningsgrad = 600 Watt fra stikkontakten. Altså 100 Watt varmeutvikling i PSU.

 

Hvis virkningsgraden senkes fra 93 % til 80 % må PSU ha ca 3 ganger kraftigere vifte for å kjøle seg selv ned. (Da forutsetter jeg at kabinettvifter kjøler resten av PCen helt separat). Dersom vi antar at PSU-vifta er den eneste vifta som skifter ut lufta i kabinettet så må den være mye kraftigere igjen for å klare å pumpe ut mellom 537,6 og 600 Watt i stedet for mellom 37,6 og 100 Watt. Temperatur-regulerte vifter finner selv ut hvor raskt de må rotere for å kjøle tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Hvem produserer den? Hvor mye luft flytter viften?

 

Enermax er en av de produsentene som designer sine egne strømforsyninger fra bunnen. De er dessverre sjelden vare her i landet.

 

Dessverre med flere utropstegn bak. Synes jeg faktisk ser en tiltagende tendens fra norsk nettbutikker til ikke å ha en lang rekke topprodukter i sine sortimenter. Det gjelder Enermax (med noen særdeles få unntak), en lang rekke av Seasonic sine produkter (ikke minst X-serien) og til og med enkelte av Corsair sine (HX 450 og HX 520).

 

Jeg ønsker virkelige kvalitetsprodukter også til servere og andre maskiner som klarer seg med 400 - 550 Watt PSU-er, noe utrolig mye klarer seg med, gjerne også modulære løsninger.

Lenke til kommentar

Noe jeg legger merke til er at desto høyere virkningsgrad, jo mindre blir kjøleribbene. hadde det ikke vært gøy om de hadde brukt de "store" kjøleribbene som blir brukt i en "80%virkningsgrad" strømforsyning oppi en slik 80+GOLD strømforsyning?

 

Da hadde den vel nesten kunne gått passivt....

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...