Gå til innhold

AMD presser videre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sies at 5670 slippes 14 jannuar, altså i morgen. det virker som et veldig spennede kort

 

fra se og hør

 

http://www.fudzilla.com/content/view/17214/1/

 

 

Simen :

 

e were also glad that despite its mainstream and budget billing, the Radeon HD 5670 gets useful features such as Eyefinity and support for multi-GPU via CrossFireX

 

:)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Takk leifeinar. :) Da virker det interessant, så fremt kjøleren har et passe lavt støynivå. Prisen har jeg funnet i mellomtida: 99 US$ veiledende. Med andre ord trolig fra rundt 650 kr inkludert mva her i landet. TDP blir visstnok under 62 Watt, men akkurat hvor langt under fant jeg ikke ut. Idle effekt har jeg ikke sett noen tall eller indikasjoner på, men ut i fra transistortallet vil jeg anslå rundt 8 Watt idle.

Lenke til kommentar

Ser at Amd fortsetter med å stålsette seg i de største segmentene , dvs økonomi, mainstream og mid-end.

 

Antar at GF100 kommer til å ta ytelsetronen men at det blir beskjeden tilgjengelighet og veldig høy pris. Akkurat nok for å tilfredstille e-peen gjengen og som kommer til å gi veldig mye publistet.

 

Den virkelige kampen blir nok økonomi og mid-stream segmentet, om Amd kortene yter bedre og har lavere pris en nvidia sine kort så kan dette bli veldig spennende.

Lenke til kommentar
Hadde jo vært fint om de klarte å levere 5970 i norske nettbutikker snart også! Skal ha et slikt, og vil helst slippe å vente til the year two thousand and late! Bu-hu.

 

Jeg finner 10+ stk. på lager i norske nettbutikker, så vil du ha HD5970, så er det mulig å kjøpe....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

5830 lanseres 25. januar.

 

Jeg tok en kjapp beregning på spesifikasjonene til 5770, 5830 og 5850 og fant ut at 5830 legger seg ganske midt i mellom de to andre. Normaliserte tall med 5830 som utgangspunkt (=100%):

 

5770: 82% texture fillrate, 87% pixel fillrate, 75% minnebåndbredde, gj.snitt: 81%

5830: 100% texture fillrate, 100% pixel fillrate, 100% minnebåndbredde, gj.snitt: 100%

5850: 125% texture fillrate, 149% pixel fillrate, 125% minnebåndbredde, gj.snitt: 133%

 

5830 blir nok laget av samme brikke som 5850, 5870 og 5970. Jeg gjetter på at TDP blir rundt 120 Watt.

____________________________________

 

Redigert:

Her er også en beregning for 5670 vs 5750, med 5750 som normalisert utgangspunkt (=100%)

 

5670: 62% texture fillrate, 57% pixel fillrate, 87% minnebåndbredde, gj.snitt: 69%

5750: 100% texture fillrate, 100% pixel fillrate, 100% minnebåndbredde, gj.snitt: 100%

 

_______________

 

En "rar" sammenligning mellom 5670 og 5970 viser at sistnevnte har ca 7-8 ganger raskere GPU(er) og 4 ganger raskere minne. Det sier meg at AMD sparer mer penger på å redusere GPU-størrelsen enn på å redusere minnet. Derfor har de spandert nesten dobbelt så høy minnebåndbredde per fillrate på 5670 enn på 5970.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...