Gå til innhold

Intel med programbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig positivt, spesielt hvis dette fører til at flere bruker GNU/Linux. Selv er jeg litt redd at trenden kan gjøre folk for vant med bare programbutikk på nettet og at de kan dermed gjøre det som eneste måte å skaffe programvare. Tror en prototype av denne sorten kan komme til slate-maskinene. Kanskje en long shot at det skjer i det hele tatt, men man skal ikke være naiv nok til å tro at industrilederne ikke ville elsket en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Jeg har store problemer med å se det positive i disse appstorene som alle nå skal lage. Vi har en fin retning bort fra de proprietære OSene (linux inkludert!) med HTML/JS/CSS, men nå er det igjen noen fartsdumper foran oss.

Den må du forklare.

Linux er på ingen måte propritær! Men du mener vi er på vei bort fra windows og linux? Til hva? Nevn ett nytt OS i det siste som ikke er basert på linux. Eller mener du vi er på vei bort fra OS generelt, da blir det ikke lett å bruke maskinene til noe, svart skjerm er lite produktivt.

 

------

 

Disse "software butikkene" er kun lukkede og dårlige varianter av bakkesystemet til de fleste GNU/Linux distribusjoner. Dette gjøres av produsentene kun for å tjene penger, de vil styre mest mulig av markedet og prøver å låse oss inne. Vi ser det nå best med apple/iphone. Også noe tilsvarende det f.eks. MS har gjort med salg av spill til xbox. De har låst markedet fullstendig.

På den annen side er det positivt at noen prover å gjøre noe ala pakkesystemer på windows plattformen.

Lenke til kommentar

Du må jo ikke glemme at det er slik verden fungerer da, det er ikke mye respekt for folkene som kjøper produktet. Eneste som betyr noe er vel egentlig å få penger, selv om man har så mye at man ikke kan bruke dem på noe fornuftig.

 

Dette med pakkesystemer er en genial ide, men det er veldig svakt. Det skal ikke mye til for å hindre repositories til å fungere (Nettverkskrasj, Denial of Service attacks, ISP lager krøll osv). Jeg liker på ingen måte denne "nettskyen" vi beveger oss inn i.

 

Angående TorAtle sitt innlegg tror jeg han mener de Linux distribusjonene som selger, og ikke er gratis, men det gjør fortsatt ikke Linux proprietært.

Lenke til kommentar
Den må du forklare.

Linux er på ingen måte propritær! Men du mener vi er på vei bort fra windows og linux? Til hva? Nevn ett nytt OS i det siste som ikke er basert på linux. Eller mener du vi er på vei bort fra OS generelt, da blir det ikke lett å bruke maskinene til noe, svart skjerm er lite produktivt.

Vi er på vei bort fra OSet som applikasjonsplattform. Apps for Windows fungerer ikke på Linux og motsatt. Linux vil antagelig bli det foretrukne OSet etterhvert, men bare kjernen. Ja, jeg snakker om Chrome OS og tilsvarende nettsentriske OSer.

 

Jeg håper og tror at Android, iPhone og andre appstores er et midlertidig steg i påvente av at nettleseren modnes enda mer. Den trenger blant annet tilgang til hardware som USB og GPS. Hva vi IKKE trenger er et utall nye applikasjonsplattformer hvor appene ikke kan brukes om hverandre!

 

Nettleseren har blitt en plattform i seg selv med alle disse utvidelsene. Her håper jeg de store går sammen og standardiserer så fort som mulig.

 

For at det ikke skal være noen tvil, jeg snakker om klientene og majoriteten av brukerne. Det vil alltid finnes gamere og andre med mer krevende behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...