Gå til innhold

Kommentar: En moderne tids heksejakt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt med måte gjelder vel egentlig i alle sammenhenger.

Har selv drevet med ganske "tung" spilling (bl.a. WoW) i 15-20års alderen og jeg merket i ettertid økt aggressivitet ovenfor foreldre og andre jeg ikke hadde noe sterkt ønske om å prate med. Noen ganger opp til halvparten av samtalene endte i krangling.

 

Nå er jeg 22år og hvis jeg har spilt litt i overkant mye en dag eller to så merker jeg tydelig at jeg blir lettere irritert over "småting" enn jeg ville blitt vanligvis. Forskjellen er at jeg merker det med en gang nå enn da jeg var yngre. Spiller fortsatt WoW nå, men i en mye mindre grad enn før.

 

Kan egentlig godt se for meg at folk kan bli påvirket av dataspill/TVspill/Filmer osv. Når en såpass oppegående person som meg selv (sier ikke at andre ikke er oppegående) blir gretten og sur ved overdreven spilling, ser jeg ikke bort fra at andre kan gå enda lenger.

Lenke til kommentar

Korrelasjon impliserer ikke kausalitet.

 

Jeg er veldig enig med Arthur Benjamin i hans forslag om å bytte ut den obligatoriske calculus-matten med statistikk. Det er veldig mange områder i samfunnet som hadde hatt godt av å lære litt grunnleggende statistikk. Da kunne man kanskje fått folk som klarer å være litt ordentlig kritiske til både kildene man får informasjon fra og informasjonen selv.

Lenke til kommentar

Veldig enig i denne artikkelen.

Det skjer mange drap i verden hver dag, men føler at hver gang noen klarer å koble et drap mot gaming, så blir det store overskrifter i avisene.

Ønsker gjerne at flere av disse sakene blir bedre researchet, enn å bare trekke en rask konklusjon.

 

Ble plassert forran en Commodore 64 da jeg var 2 år, og spiller så og si daglig, opptil flere timer. Men har aldri hatt noen følelse at eg blir fortere sinna.

Har en god jobb, mange venner og verdens beste kjæreste.

For meg så blir spilling en liten avkobling fra jobben som jeg tilbringer mesteparten av en dag på.

Ofte så spiller jeg gjerne med min kjære, og det er bare kos.

Lenke til kommentar

Jeg har, som mange mange andre, tilbringt livet mitt forran PC-skjermen. Det har gått utallige timer på PCspillenes massakre av uskyldige pixelliv. Jeg har nok utslettet jordens befolkning et par ganger med mine antall timer spilt.

 

Men i det virkelige liv? Der er jeg en kaldblodig morder, og ikke et eneste levende insekt unnspiller min vrede. Dyr og mennesker derimot, lever i beste velgående.

 

Jeg finnes ikke voldelig og jeg er aldri stresset. Ikke krangler jeg noe særlig heller (Du vet, storesøsken og bedrevitere. Tsk tsk).

 

Så å skylde på dataspill, nei takk. Det er nok andre årsaker til at de hente frem maskingevær og skyter sine medkolleger/klassekamerater. Det er godt mulig man får inspirasjonen fra spill, filmer, bøker, drømmer, samtaler, TV-serier, etc., men det er ikke det som gjør at man ignorerer alt som heter sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Herregud, å skylde på spill er så dumt at det er ikke mulig å sette ord på det. Vi mennesker må slutte å hele tiden lete etter noe å skylde på for å forklare våre handlinger. Kan vi ikke bare innse at en del mennesker er mentalt syke og onde tvers igjennom? Den dagen man som menneske klarer å overbevise seg selv om at det er rett å drepe andre fordi man har gjort det i et spill, ja da bør en sterk trang til selvransakelse være neste ting på lista. Da er det ikke spillet som er problemet, men personen som spiller.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Jeg vil bare gjenta mitt poeng om statistikk, for som vanlig kommer det mange utsagn av typen "pappa slo meg når jeg var liten, men jeg har da blitt et helt velbalansert individ allikevel."

 

Å slutte fra én til mange er ikke veldig produktivt. Derfor er anekdotiske bevis irrelevante, også når de forsøkes brukt i forsvar av noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Man burde få folk til å ta en IQ test før man får lov til å kjøpe ett voldelig spill. Ettersom spill lett påvirker dumme.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
Intelligente mennesker kan ikke være lettpåvirkelige?

 

Vil jo mene at de kloke er mindre korttenkte.

 

De som spiller voldelige spill burde ikke være altfor dumme. Slik som å tro at det som er i spill går ann i virkeligheten uten konsekvenser.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Alt med måte gjelder vel egentlig i alle sammenhenger.

Har selv drevet med ganske "tung" spilling (bl.a. WoW) i 15-20års alderen og jeg merket i ettertid økt aggressivitet ovenfor foreldre og andre jeg ikke hadde noe sterkt ønske om å prate med. Noen ganger opp til halvparten av samtalene endte i krangling.

 

I den aldersgruppen (15 - 20) vil de aller, aller fleste krangle ganske mye med foreldrene og andre folk. Det kalles å vokse opp og bli selvstendig og er en naturlig del av livet. Du ville høyst sannsynlig opplevd omtrent det samme om du ikke hadde spilt dataspill.

 

Og selvsagt, alt med måte. Hadde du drevet med idrett i stedet for data i like stor grad ville du nok likevel blitt trøtt og irritert til stadighet.

 

 

Man burde få folk til å ta en IQ test før man får lov til å kjøpe ett voldelig spill. Ettersom spill lett påvirker dumme.

 

Leste om han fjotten i VG i dag. Han hadde planlagt drapet ganske lenge, skrevet "huskeliste" og gjort nøye forberedelser før han endelig gjennomførte drapet. Direkte idiot var han nok ikke. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Etter at VG i jula viet en hel side til at en morder spilte WoW ble jeg eitrende forbanna og bestemte meg for aldri å vie en krone til VG lengre. Det er selvfølgelig likegyldig at 10000 andre tapere i verden ser "days of our lives" eller "ugly betty" eller noe annen dritt når de bestemmer seg for å begå et mord.

 

Jeg hadde nesten gitt opp håpet på generasjonen over oss, inntil jeg forsto at det kanskje er media som i grådighetens navn har gjort dem slik.

 

Dersom jeg hadde vært en gjennomsnittlig skeptisk 60-åring, ville jeg nok kjøpt en overskrift som sa: "dataspill fører til mordere" heller enn "mord begått på *insert plass her*".

 

Jeg gjorde noe positivt ut av deti hvert fall. Jeg klippet ut de aller mest patetiske kommentarene, og hang det opp på korktavla mi, sammen med sitatet som fikk meg til å boikotte Dagbladet i sin tid:

 

"De to fingrene som peker opp, symboliserer hornene til geita ... Tegnet er et symbol som ofte brukes av satanister" (Om rockesymbolet alle gjør på konserter)

 

Så det avisene gjør for å loppe penger fra våre stakkars foreldre er det de bestandig har gjort: skrem de nok til at de kjøper driten vår.

 

Papiravisene kan ikke dø ut fort nok i mine øyne.

Lenke til kommentar

@espen88:

Var du aggresiv og kranglete i alderen 15-20...overraskende...Tror ikke WoW alene kan forklare dette.

 

@Leftie:

enig i at statestikk er nyttig, men å si at man skal bytte ut calculus med stat er idiotisk for de aller fleste siv. ing og MSc of Science studenter. At det burde blitt obligatorisk i langt større grad for ALLE er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Fantastisk å legge skylda på spill eller musikk. Gikk mindre enn 24 timer etter Columbine High så tikka Rammstein og Marilyn Manson fram og tilbake på amerikanske nyhetssendinger, så begge gikk ut med melding på hjemmesidene at de aldri har oppfordret til skole massakrer.

 

Ble ikke folk drept for 20-30 år siden ? Eller for 100 år siden ?

 

Var vel MTV og spillbransjen som fikk skylda når norske vikinger rodde over til england på raid på 900 tallet også...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...