Gå til innhold

Kindle DX også i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kindle blir ikke interessant før ebok-standarden er åpen, man kan kjøpe ebøker fra hvilken som helst nettbutikk for denslags. I tillegg bør Amazoon åpne for at de kjøpte ebøkene skal kunne leses også på andre enheter man eier, som f.eks TVen, PC-skjermen etc, dersom man vil det. Sikkerhetskopier bør også være mulig og Amazoon bør endre de urimelige bruksvilkårene. Amazoon får ikke en krone av meg før alt dette er på plass.

 

Hardware.no: Forbrukerrådet kritiske til Kindle

 

"Amazon forbeholder seg en rett til å gjøre endringer i avtalen på et hvilket som helst tidspunkt, uten at kunden blir varslet eller får anledning til å samtykke."

Lenke til kommentar
Kindle blir ikke interessant før ebok-standarden er åpen, man kan kjøpe ebøker fra hvilken som helst nettbutikk for denslags.

Det kommer sikkert til å ta litt tid. En bransje kan jo tydeligvis ikke lære av en annen bransje...

 

Selv har jeg hoppet på Kindle-bølgen og digger den. :)

Men ser gjerne at det kom en mulighet for å kjøpe bøker andre steder.

Lenke til kommentar
Meh...foretrekker fortsatt å ha en pocketbok enn en tynn plate med 2500 bøker lagret på. Kan bare lese en i slengen uansett.

 

Håpet mitt var at jeg kunne ha oppslagsbøker (P&P RPG bøker) i PDF format med meg på DX istedet for i sekken. Det blir fort tungt med fysiske. Men når du ikke kan utvide med minnekort blir det hele fåfengt, ettersom de fleste av bøkene er iallefall 150++MB store... 3GB kommer fort til kort da..

Lenke til kommentar

En liten oppklaring :-) Jeg har lest en del om Kindle og har oppsumert ting under, tror informasjonen er ganske korrekt, men kan ikke garantere det.

 

Pris - Kindle DX koster 500$ på amazone så jeg tipper utsalgspris i norge er rundt 3000 - 3500 kr.

 

Wikipedia har en fin side som oppgir specs og andre ting om Kindle DX international (http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Kindle#Kindle_DX_International).

 

Kindle støtter en rekke formater blandt annet pdf. Dokumenter i formater som kindle ikke støtter kan som regel konverteres i til ett som kindle kan bruke.

 

Amazone lager også kindle-klienter til mange andre typer hardware, den finnes per idag til PC og Iphone og jeg tror det har vært snakk om å lage noe til TV.

 

Når man har kjøpt en ebok og lastet den ned til for eksempel Kindle DX så kan man etterpå uten ekstrakostnadd også laste ned en kopi til kindle klienten på PC'en i for eksempel pdf format.

 

Jeg tror ikke det er ikke noe fare for at Kindle forsvinner med det første, i desember solgte amazone for første gang flere ebøker enn papirøker. Kindle ebokleser er også en av de "dingsene" amazone selger mest av.

 

Til sist vil jeg nevne den kuleste featuren; "whisper net". Kindle ebokleser er utstyrt med 3G fra AT&T, slik at man kan laste ned en ny bok nesten uansett hvor man er og det beste er att nedlastningskostnadden allerede er inkludert i prisen slik at man ikke trenger å ha ett eget abonnement for ebokleseren.Er ikke det kult?

 

Personlig synes jeg Kindle DX er en überkul dings, men jeg må innrømme at jeg synes den er i dyreste laget. Dessuten så lurer jeg også på om for eksempel de nye tablet PCene og Microsoft sin "Courier" som er like om hjørnet, gjør ebokleseren overflødig.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er ikke noe fare for at Kindle forsvinner med det første, i desember solgte amazone for første gang flere ebøker enn papirøker. Kindle ebokleser er også en av de "dingsene" amazone selger mest av.

Vel, at kindle er den mest solgte dingsen og at e-boksalget overgikk salget av vanlige bøker henger nok sammen. Desember inneholder julaften og på julaften var det nok rekordmange som fikk seg et lesebrett til jul. De fleste av disse testet nok funksjonene relativt kort tid etter og dermed gikk også e-boksalget til rekordhøyder. Så om Amazon offentliggjør salgstallene(noe de nok ikke gjør) så vil man sikkert kunne se at den 24.12.2009 så ble det solgt mest vanlige bøker og at salget av e-bøker toppet seg fra den 25.12.2009 og utover.

 

Til sist vil jeg nevne den kuleste featuren; "whisper net". Kindle ebokleser er utstyrt med 3G fra AT&T, slik at man kan laste ned en ny bok nesten uansett hvor man er og det beste er att nedlastningskostnadden allerede er inkludert i prisen slik at man ikke trenger å ha ett eget abonnement for ebokleseren.Er ikke det kult?

Ja, dette er kult. Men fungerer AT&T i Norge? Eller er funksjonen byttet ut med en annen løsning?

 

Personlig synes jeg Kindle DX er en überkul dings, men jeg må innrømme at jeg synes den er i dyreste laget. Dessuten så lurer jeg også på om for eksempel de nye tablet PCene og Microsoft sin "Courier" som er like om hjørnet, gjør ebokleseren overflødig.

En e-bokleser, eller lesebrett, er mest av alt aktuelt pga skjermen. Så med mindre det kommer en tablet med samme type skjerm så vil nok ikke et lesebrett bli overflødig.

Lenke til kommentar
Pris - Kindle DX koster 500$ på amazone så jeg tipper utsalgspris i norge er rundt 3000 - 3500 kr.

Prisen på DX kommer nok til å være nærmere 4500 kr da man må legge på frakt, moms og toll.

 

 

Til sist vil jeg nevne den kuleste featuren; "whisper net". Kindle ebokleser er utstyrt med 3G fra AT&T, slik at man kan laste ned en ny bok nesten uansett hvor man er og det beste er att nedlastningskostnadden allerede er inkludert i prisen slik at man ikke trenger å ha ett eget abonnement for ebokleseren.Er ikke det kult?

Ja, dette er kult. Men fungerer AT&T i Norge? Eller er funksjonen byttet ut med en annen løsning?

AT&T roamer i Telenor sitt nett. Og det fungerer ypperlig i Norge. :)

Lenke til kommentar

Tablet PC eller courier vil ikke kunne erstatte e-ink om nomore nevner.

 

Det dumme med dx for min del er mangelen på minnekort, men det hadde vel gjort det litt for lett for brukere å piratkopiere bøker.

 

Jeg ser at den tette integreringen mot amazon's egne butikk kan bli ett problem for mange også, med tanke på at norsk bokbransje vil prøve seg med sitt eget format. Noe jeg ser på som helt hodestups idiotisk. Norge er ett for lite marked til å klare å brøfø ett eget format. Spesiellt når forlagene tror de kan ta omtrent samme pris for ebøker som de gjør nå(er allefall det inntrykket jeg har fått). Det blir plate/filmbransjens tabber om igjen for dem...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det dumme med dx for min del er mangelen på minnekort, men det hadde vel gjort det litt for lett for brukere å piratkopiere bøker.

Det er ikke så mye vanskeligere å koble Kindle'n til PCen med en micro-USB kabel (kabel følger forøvrig med) og overføre alle de filer og bøker du vil... ;)

Når du kobler den til PCen fungerer den som hvilken som helst minnepenn.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe en del har ytret seg om før; det finnes barebone PC, hendig liten ekstern mus og tastatur, webkamera, og alt annet. Men hendig bærbar skjerm, det har vi ikke sett mye til. Mulighet for dette på de forskjellige e-bokleserne ville definitivt vært et pluss.

Lenke til kommentar
Det dumme med dx for min del er mangelen på minnekort, men det hadde vel gjort det litt for lett for brukere å piratkopiere bøker.

Det er ikke så mye vanskeligere å koble Kindle'n til PCen med en micro-USB kabel (kabel følger forøvrig med) og overføre alle de filer og bøker du vil... ;)

Når du kobler den til PCen fungerer den som hvilken som helst minnepenn.

 

Åja såpass. Akkurat den detaljen har visst gått meg hus forbi.

Men den interne lagringsplassen er uansett en buzzkill for meg :/

Lenke til kommentar

4 GB (på DX) er ikke nok?

Jeg forstår ikke hvordan man klarer å lage bøker på 150 MB, det høres ut som om det er scannede bøker i JPG-format uten noe særlig komprimering. Men selv da får man plass til 20 bøker. :)

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å fylle min Kindle (2GB) med det første, selv ved bruk av PDFer.

Lenke til kommentar
Pris - Kindle DX koster 500$ på amazone så jeg tipper utsalgspris i norge er rundt 3000 - 3500 kr.

Prisen på DX kommer nok til å være nærmere 4500 kr da man må legge på frakt, moms og toll.

- Kindle er tollfrie varer, men du tenker kanskje på fortollingsgebyr? Dette er langt lavere per enhet for bedrifter som fortoller store partier av gangen, enn det er for oss forbrukere når vi skal importere ett eksemplar.

- Frakt er omtrent like dyrt/billig til USA som til Norge. Dette vil ikke utgjøre noen forskjell.

- Moms må man som du sier legge til. I tillegg må man ta høyde for at norske forhandlere som regel beregner seg høyere avanse enn amerikanske.

 

Så totalt sett tror jeg 500$ i USA vil tilsvare rundt 4000 kr. Da har jeg tatt høyde for at amerikanske beregner 10% avanse av innkjøpsprisen og norske forhandlere tar det dobbelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...