Gå til innhold

Mye LED i 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Blir definitivt spennende år. Jeg bare lurer på hvor reelt dette argumentet med effektbruk er. Hvis man har råd til å kjøpe en tv på 50 tommer, så har man vel råd til å betale strømregninga også ?

Lenke til kommentar
Blir definitivt spennende år. Jeg bare lurer på hvor reelt dette argumentet med effektbruk er. Hvis man har råd til å kjøpe en tv på 50 tommer, så har man vel råd til å betale strømregninga også ?
Selvsagt blir strømregningen en ubetydelig del av regningen da. Og tar jeg ikke mye feil så vil effektforbruket gå med til oppvarming 3/4 av året, og den tiden koster det eventuelt ikke mer hvis du bruker elektrisk eller annen termostatstyrt oppvarming.
Lenke til kommentar
Blir definitivt spennende år. Jeg bare lurer på hvor reelt dette argumentet med effektbruk er. Hvis man har råd til å kjøpe en tv på 50 tommer, så har man vel råd til å betale strømregninga også ?

 

Når jeg kjøpte TV, så fant jeg vel ut at det tok noen hundre år å spare inn TVens pris med mindre strømforbruk, er jo alltids koselig å ha som argument for å late som man har gjort et fornuftig kjøp, men utover det? Rent økonomisk har det lite å si, måtte evt være fravær av vifter og større plasseringsfleksibilitet i enkelte tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her i Norge har de relativt få watt som en LED-baklyst skjerm sparer liten betydning, i og med at vi trenger oppvarming store deler av året. Globalt har dog løsninger med mindre strømbruk og varme faktisk mye for seg, fordi i mange tilfeller er dette unyttbar overskuddsvarme og i mange tilfeller fjernes ved heftig bruk av energi.

 

Så er det nå slik at også i Norge er det dumt å varme opp med artikler som normalt brukes jevnt uansett utetemperatur. Det er faktisk noen måneder de skaper unyttbar overskuddsvarme.

 

Ellers burde bransjen få en smekk vedrørende "hypinga" av LED.

Lenke til kommentar

problemet med de tynne LED skjermene er at de har sidebelysning, og ikke bakbelysning, noe som er bra for tykkelsen, men altså ikke så bra for bildekvaliteten. Så du får ikke i pose og sekk.

 

Skjønt jeg synes skjermene ble tynne nok da de ble tynnere enn 10 cm.. men det er bare meg da.,.

Lenke til kommentar
Det jeg liker med LED er tynnere og letter skjermer samt bedre lysstyrke(om dette ikke er en myte) og sortnivå. Hvilke andre fordeler har LED? Ellers bør jo egenskapene bli bedre overall eller er det flere streker igjen i regninga her nå?

 

 

LED har en del fordeler over CCFL. Som flere har vert inne på bruker de mindre effekt, noe som kan senke energiforbruket i enkelte land. Det er også andre miljøfordeler: Tykkelse og vekt gir mer effektiv transport, og LEDene er resirkulerbare, mens CCFL inneholder noe kvikksølv og skal dermed behandles som spesialavfall.

 

Bildemessig har også LED noen fordeler, uavhengig av plassering (kant/bak). Hver LED gir relativt lik lysstyrke, som holdes gjevn hele levetiden, mens CCFL taper lysstyrke gjennom levetiden. Dessuten har også LED lengre levetid. Autodimming er noe stort sett alle LCD-baserte skjermer benytter seg av i dag, og LEDene kan dimmes mer kontrollert, og vesentlig lenger ned (mørkere).

Lenke til kommentar
Takk til deg!

 

LED er skjermer med LED-baklys, OLED er skjermer av LED. Tror det lå skjult i artikkelen.

 

Du er i alle fall langt ute på kornåkeren, en LED skjerm er en skjerm hvor hver enkelt pixel er en LED-diode. Du finner det som regel i store skjermer på reklameskilt eller på sportsstadiumer.

 

En LCD med LED bakgrunnsbelysning er fortsatt en LCD-skjerm, det er bare reklametriks fra skjermprodusentene som selger de som LED-skjermer.

 

En OLED-skjerm er en organisk membran som lager lys uten bakgrunnsbelysning.

 

 

LCD med LED bakgrunns belysning er først interessant når man har dioder bak hele skjermbilde og ikke bare i kant. Mente jeg leste at Toshiba eller Philips hadde en modell på markedet, men denne er hinsides dyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
LCD med LED bakgrunns belysning er først interessant når man har dioder bak hele skjermbilde og ikke bare i kant. Mente jeg leste at Toshiba eller Philips hadde en modell på markedet, men denne er hinsides dyr.

Du har jo noen kvasi-løsninger med dioder som dekker del-områder av skjermflaten. Uten at jeg har sett dette vil jeg tro at det kan gi delvis bedre sortnivå og kontraster, men fortsatt ikke optimalt

Lenke til kommentar

Det har vert skjermer på markedet en stund med lokalt dimmende LEDs bak panelet. Første skjermen med slik teknologi var Samsung's F96, som vel er 3 år gammel nå. Deretter kom A796 og A9xx fra samme produsent, og Sony's X4000-serie.

 

Av det som er aktuelt på markedet nå har faktisk både Philips og Toshiba slike skjermer:

-Philips PFL9704

-Toshiba SV685

-Samsung har også en B8500-serie på vei, den er allerede lansert i USA, og er svært nært å komme på markedet her.

-LG LH9000 (også rett rundt hjørnet)

-Sharp har LE600 og LE700 med LED baklys uten lokal dimming, og noen dyrere modeller med lokal dimming på vei.

 

 

Ellers er jeg enig at det er skjermene med lokal dimming som er mest interresante.

 

Lagt til:

Forrige generasjon lokal LED hadde 1152 LEDs oppdelt i 128 soner á 9 LED. Årets skjermer her jeg hørt skal ha dobbelt så mange LEDs og individuelle soner, men har ikke sett noen tall på dette.

 

Edit 2: La til noen flere LED baklyste modeller.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Jeg har forstått forskjellen på sideLED og bakLED, men når det er bakLED - hvorfor bare noen punkter? Vil det si at en LED lyser opp flere punkter rundt seg?

 

Og ellers selv med bakbelyst LED skal de være tynnere og lettere enn LCD utfra de første skriveriene en stund tilbake.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...