Gå til innhold

Bedriftene liker Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vil de oppgradere systemene sine ja, men er det smarteste å kjøpe nye maskiner?

Smarteste oppgradering IMO for kanskje 70-80% av alle kontor-PCer der ute (2ghz dualcore med 2GB RAM og over) vil være backup av alle dokumenter, formatere harddisken(e), stappe i en Intel x25-V / x25-M, installere W7 og programmer på den, og legge dokumenter inn igjen. Harddisken som var der fra før kan fjernes eller brukes til backup eller masselagring.

Totalkost: 1000-2000kr for hardware + W7 lisens + 0,5-1 time for Admin å oppgradere der det er fler maskiner.

 

Jeg har selv oppgradert 3 maskiner til W7 her hjemme i juleferien og puttet SSD i samtlige, og de flyr avgårde på en sky av alvestøv :p

Lenke til kommentar

En kontor-PC i en større organisasjon skal ikke inneholde dokumenter, de skal lagres sentralt.

 

Ellers må nok MS ta en god del av skylda for IE6 webapplikasjoner, det er uten tvil MS som pushet meget hardt på bruken av ActiveX og bruk av ikke standard funksjonalitet. Når MS da i tillegg grunnet egne store sikkerhetsmessige blundere faktisk har laget en meget kludrete oppgraderingsvei så fortjener de sin del av "hatkampanjen".

 

IT avdelinger er nok ikke late, men de skal tross alt forsvare eventuelle oppgraderinger økonomisk.

Lenke til kommentar
En kontor-PC i en større organisasjon skal ikke inneholde dokumenter, de skal lagres sentralt.

 

Ellers må nok MS ta en god del av skylda for IE6 webapplikasjoner, det er uten tvil MS som pushet meget hardt på bruken av ActiveX og bruk av ikke standard funksjonalitet. Når MS da i tillegg grunnet egne store sikkerhetsmessige blundere faktisk har laget en meget kludrete oppgraderingsvei så fortjener de sin del av "hatkampanjen".

 

IT avdelinger er nok ikke late, men de skal tross alt forsvare eventuelle oppgraderinger økonomisk.

 

Sant nok.

 

Vi sliter med:

Utviklere( av software vi kjøper)

Test av operativ system.

Programvare som vi ikke BURDE kjøre i XP mode, og som ikke funker i win7, igjen utviklere.

Vi har ingen valg, linux og mac igjen utviklere utenfra.

brukere som har data lokalt, like it or not, man kan ikke kontrollere 16000 ansatte...

hva sparer man på det?

Er det kompabilitets problemer så er det ikke noe tess å ha 100 maskiner med XP som man pakker oppdateringer, tester oppdateringene.

Det vil si dobbelt opp av test, pakking, og lage brukergrupper etter hva slags OS de har for info om store oppdateringer.

 

er ikke bare bare, for å si det sånn, MS har gjort en rimelig dårlig jobb egentlig(upgrade path), og mye er også tredjeparts programmer sin skyld(support, IE7,IE8,FF,etc, og win vista/w7 support).

 

og til sist.

Med store firmaer følger store sikkerhets risikoer.

Win7 er betraktlig større enn XP.

Utviklere er late, 64 bit er noe som vi ikke trenger tydligvis.

Lenke til kommentar

Synes nå personlig at Vista problematikken var sterkt overdrevet. Hørte virkelig ikke til i samme kategori som Windows ME, som mange har for vane å plassere det sammen med. Har selv hatt flere problemer med win7 pro på 2mnd enn jeg hadde på et år med Vista. Mye mer problemer med kompatibilitet osv.

Virket til tider som om det foregikk en ren anti-vista kampanje, uten at det var noen spesielt sterke argumenter som lå til grunn.

 

Win7 er jo når alt kommer til alt en slags utvidet SP3 av Vista i forkledning. Det meste som var gjenganger når folk klaget på Vista er fortsatt tilstede i win7 (UAC mas, "unødvendige" effekter, begrenset administrator tilgang osv), men win7 er lettere for systemer med lite RAM, det skal det ha.

På desktopen vurderer jeg nå faktisk å gå tilbake til Vista igjen, da jeg er lei kompatibilitets tull med flere av mine programmer i win7.

Lenke til kommentar
At bedrifter fortsatt kjører IE6 kan man ikke bare skylde på MS alene, MS har kjørt flere kampanjer for å få bedriftene til å bytte over men når it-avdelingene er så late så får de bare skylde på seg selv.

ja helt soleklart, er kun latskap!

at oppdatere fra ie6 vil gi kjedelige bi-effekter som at "nisjeprogrammer" fra mindre utviklere ikke lenger vil funkere som den skal er bare unnskyldninger for og slippe unna med latskapen.

it-avdelingene utvikler som kjent alt av programvare selv så er bare latskap at de ikke har laget oppdateringer til programmene så det ikke lenger er noe behov for ie6.

 

evnt de firma/it-avdelinger som ikke lager alt inhouse antar jeg kan kontakte blåbær så spanderer han lønnen til de ekstra 15mann for og utvikle og oppdatere programvaren selv.

 

Kult at HW.no greide å dytte inn litt ekstra Microsoft-reklame helt på tampen av året!

tar heller en ekstra microsoft reklame ekstra for uken enn bannerene fra ekle pixmania som jeg fikk her i sted.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Kult at HW.no greide å dytte inn litt ekstra Microsoft-reklame helt på tampen av året!

Kult at du klarte å dytte inn litt ekstra anti-MS reklame helt på tampen av året

 

 

Og apropo IE6 og låste internprogrammer. På jobben bruker jeg firefox mot et intertprogram, hvor det så fint kommer opp en melding: "Din nettleser er ikke kompatibel, vennligst oppgrader til IE 5.0 eller 5.5" Snakk om å ligge langt bak ^_^

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Forstår jo at 1 av fem bedrifter må oppgradere hardware'en, windows generelt spiser hardware til frokost og gorper treghet på de fleste platformer.

 

Windows er harware produsenters beste venn, gjennom denne vennen, tvinges menigman til å skifte ut hardware som fungerer helt fint på linux.... et lite tanke kors fra en linux newbee

 

Godt nyttår

Lenke til kommentar

Ja windows 7 funker OK...OK, i am not happy with it

 

Min liste over beste OS er

 

Ubuntu 9.10

Win 98 SE (ja faktisk..)

Win 7

 

Windows 95, ME, 2000, XP og Vista har så utrolig dårlig task manager at jeg byttet til Linux, også Windows 7 har en grusomt dårlig task manager. Win7 bærer også mange mengder irriterende ting fra de gamle Windows versjonene

 

At bedrifter på verdensbasis bruker ett operativsystem fokusert på grafiske ting som DirectX og spill er litt merkelig i seg selv, da OpenOffice funker helt fint til hva enn jeg kaster på det, OpenGL er bedre enn DirectX også.. ligger ganske mye likt men OpenGl er litt kjappere

Lenke til kommentar
At bedrifter fortsatt kjører IE6 kan man ikke bare skylde på MS alene, MS har kjørt flere kampanjer for å få bedriftene til å bytte over men når it-avdelingene er så late så får de bare skylde på seg selv.

Enkelte bedrifter er avhengig av nettbasert programvare som rett og slett ikke fungerer i IE7 eller høyere. Det er ikke itavdelingene som kan gjøre noe med det annet enn å purre på leverandører av slik programvare og det er ofte _her_ ballen stopper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
At bedrifter på verdensbasis bruker ett operativsystem fokusert på grafiske ting som DirectX og spill er litt merkelig i seg selv, da OpenOffice funker helt fint til hva enn jeg kaster på det, OpenGL er bedre enn DirectX også.. ligger ganske mye likt men OpenGl er litt kjappere

Beklager, men det der viser total mangel på innsikt. At du i de aller minste bedriftene som ikke er avhengig av annet enn å skrive noen rapporter og sende email, så har du et poeng (Selv om jeg ikke helt kan se de store besparelsene uansett..)

 

Litt større bedrifter er typisk avhengig av alt annet enn spill og DirectX som du kaller det. Det aller største hinderet er nok spesialutviklet programvare som i stor grad setter begrensninger på hvilke OS man kan bruke, eller for den saks skyld nettleser. Og om du måtte tro at dette er en enkel sak å konverte eller emulere så tro om igjen. En god del programmer er så spesifikt programmert at man måtte skrevet om hele programmet for en ny plattform for å få det til å virke. Kompleksiteten i datautveksling, kommunikasjon mellom ulike flattformer, utrulling av programvare/oppdateringer, og ikke minst krav gjør det lite enkelt. For ikke å ta med aspektet med opplæring og dårligere effektivitet (i en periode) som gjerne ikke er ønsket i det hele tatt.

Så kan du fundere på hvor mye noe sånt ville koste.. antakelig en smule mer enn sparte lisenskroner.

 

Har eksempler fra jobben min der jeg bruker et utviklerverktøy for PLS'er som kun fungerer mot Win98 SE i tillegg til dongel beskyttelse som kun fugerer i Win98. Hvis jeg mot all formodning skulle klart å emulere både dongel og programvare som er tilnærmet umulig, så ville jeg brutt alle lisensregler for programvaren så det hadde vært ulovlig.

 

Prøv gjerne også i en håndvending å portere SAP..

 

Vil bare poengtere at bedrifters bruk av datasystemer gjerne ikke er det samme som hjemme pcen din, så svart/hvitt er det ikke..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Dette føyer seg i en lang rekke kjøpte "nyheter".

for vi husker alle liknende "nyhetene" om vista, om hvor flott den solgte, og hvor mange bedrifter jublet for den ?

 

virkeligheten er: at stadig flere bedrifter trenger i prinsippet en browser/citrix-client, de våknere av disse kutter ut windows til fordel for Linux. - eller kjører fortsatt på gammel XP ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...