Gå til innhold

Nett-PC-grafikk fra Broadcom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grafikkbrikke? :no: Jeg pleier ytterst sjeldent å klage over kvaliteten på artiklene, men jeg synes man nå i det minste burde ha terminologien i orden. Dette er aldeles ingen grafikkbrikke, men en brikke for dekoding av video. Til og med kilden har fått med seg det ... Den kan altså ikke vise noe bilde e.l. Dette ville vært totalt unødvendig siden den nye Atom-CPUene har innebygget grafikk fra før. Uansett, brikken støtter dekoding av H.264/AVC, MPEG-2, VC-1, WMV9, MPEG-4, DivX, Xvid, og AVS. Ja, og forøvrig lanserte Broadcom denne brikken for litt over en uke siden.

Lenke til kommentar

ION er et helt brikkesett og vil neppe bli brukt noe særlig sammen med Atom N4xx-serien siden den har brikkesettet integrert i prosessoren.

 

Broadcom sin videoakselerator-brikke er egnet til nettopp videoaksellerasjon. Sannsynligvis blir det mye enklere å integrere denne i maskinene, både teknisk og juridisk/lisensmessig i forhold til Intel. Jeg regner med at Broadcom-brikken vil kunne skilte med veldig lavt effektforbruk og veldig lav pris. To egenskaper som passer utmerket i minibærbar-segmentet. I tillegg til selve videoaksellerasjonen.

 

Jeg blir ikke overrasket om denne brikken vil bli integrert i et utall selvstendige mediespillere (Bluray-spillere, DVD-spillere, HD-opptakere osv)

Lenke til kommentar
ION er et helt brikkesett og vil neppe bli brukt noe særlig sammen med Atom N4xx-serien siden den har brikkesettet integrert i prosessoren.

Atom har ikke DVI/HDMI, kun VGA på latterlige 1400x1050, så alt som ikke har innebygget display (Acer Revo etc.) vil fortsatt trenge noe i tillegg. Men ION er vel overkill for dette ja, ett PCIExpress skjermkort skal vel holde lenge.

 

Jeg regner med at Broadcom-brikken vil kunne skilte med veldig lavt effektforbruk og veldig lav pris.

ca 1 watt ved full hd.

 

Jeg blir ikke overrasket om denne brikken vil bli integrert i et utall selvstendige mediespillere (Bluray-spillere, DVD-spillere, HD-opptakere osv)

Det blir jeg. Disse bruker mer spesialiserte SOC'er som Sigma Designs, Realtek 1073/1283 eller den helt nye Intel Atom CE4100.

Lenke til kommentar

det er allerede atom pc'r med full hd avspilling. gma500+z5xx , eneste jeg har å klage over på den platformen er helt elendig linux støtte. dette er for at gma500 ikke stammer fra eldre chipset, men er no greier intel blandet sammen i en heksegryte.

quote fra wiki

 

edit: denne broadcom brikken + gode gamle gma 950 er muligens en langt bedre løsning en gma500.

GMA 500

 

The Intel System Controller Hub US15W for the Atom processor Z5xx series features a GMA 500 graphic system. Rather than being developed in-house, this core is a PowerVR SGX 535 core licensed from Imagination Technologies.[22] Intel hired a third party (Tungsten Graphics) to develop their own graphics driver for the GMA500 rather than licence a driver from Imagination Technologies, which has resulted in poor Linux support which depends on outdated closed source drivers.[23]

 

Intel describes this as "a flexible, programmable architecture that supports shader-based technology, 2D, 3D and advanced 3D graphics, high-definition video decode, and image processing. Features include screen tiling, internal true color processing, zero overhead anti-aliasing, programmable shader 3D accelerator, and 32-bit floating-point operations."[24]

 

MSI's Wind U115 Hybrid, Sony's VAIO P series, Fujitsu's Lifebook U820, ASUStek's Eee PC 1101HA, Dell's Inspiron Mini 10 and Inspiron Mini 12, Acer's Aspire One 751,[25] , ASUStek's EeePC T91 tablet, Sony Vaio X series, Nokia Booklet 3G, and the OQO 02+ are some examples of netbooks using the GMA 500 US15W.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Ultrabærbare er fullverdige kraftige laptop maskiner i slimformat hvor da også prislappen er mye stivere. Dvs. noen av de dyreste maskinene du får fordi de er små og lette men kraftige i ytelse. Typisk vært for bedrifter. Med kraftig mener man ikke gamingmaskiner men kraftig i den forstand at de har sterke CPUer, mye minne, god oppløsning på små lyssterke skjermer osv. På ultrabærbare er det ikke spart på kronene for å få ting smått men kraftig.

 

Det man mener med den linjen er nok at minibærbare kan ta over for de som har ultrabærbare kun for å ha noe smått og ekstra portabelt, men som ikke trenger ytelsen til de utlrabærbare.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

he he, morsomt.. jeg snublet over denne før nyttår selv og tok kjapt å bestilte en stk fra ebay (med gratis frakt fra Hong Kong).

 

Min er på vei allerede :-) Har den vel om ca. 10 virkedager, tenker jeg. (kom innunder tollgrensen).

 

Planen min er å montere den i en Acer Aspire one, som jeg fra før har modifisert en hel del :-)

Lenke til kommentar
he he, morsomt.. jeg snublet over denne før nyttår selv og tok kjapt å bestilte en stk fra ebay (med gratis frakt fra Hong Kong).

 

Min er på vei allerede :-) Har den vel om ca. 10 virkedager, tenker jeg. (kom innunder tollgrensen).

 

Planen min er å montere den i en Acer Aspire one, som jeg fra før har modifisert en hel del :-)

 

har du en link til produktet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
he he, morsomt.. jeg snublet over denne før nyttår selv og tok kjapt å bestilte en stk fra ebay (med gratis frakt fra Hong Kong).

 

Min er på vei allerede :-) Har den vel om ca. 10 virkedager, tenker jeg. (kom innunder tollgrensen).

 

Planen min er å montere den i en Acer Aspire one, som jeg fra før har modifisert en hel del :-)

 

har du en link til produktet?

hei, jeg bare søkte på www.ebay.com , fant en med gratis frakt og den kostet bare 10$ elns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...