Gå til innhold

Microsoft tapte ankesak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det dreier seg om en XML-funksjon i Word som gjør det mulig å åpne filer av typen .XML, .DOCX eller DOCM (XML filer).

Dette er jo bare sprøyt. Å åpne en XML fil har ikke noe med saken å gjøre.

Patentet til i4i ser ut til å være noe spesiell håndtering av XML:

"Method and System for Manipulating the Architecture and the Content of a Document Separately from Each Other."

http://www.pcworld.com/article/170148/micr...tml?tk=rel_news

 

Disse artiklene til Arsæll blir bare dårligere og dårligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Disse artiklene til Arsæll blir bare dårligere og dårligere.

Det kan du i og for seg ha rett i, men patentbruddet i akkurat denne saken er såpass vanskelig å forklare at jeg godtar Arsæll's forenkling her.

Lenke til kommentar

wait, waitwaitwait...

 

529 millioner norske kroner i saksomkostninger og gebyrer for å tape en patentsak?

 

Jeg har hevdet før og jeg hevder det igjen at patentsystemet favoritiserer de store selskapene. Hvordan i alle dager skal småselskapene kunne hevde seg i disse sakene?

 

Hvis et større selskap anklager deg for å bryte en patent, må du enten legge ned bedriften eller sette inn alt av tilgjengelige ressurser for å forsvare deg mot et sinnsykt apparat. Uansett er det bare å glemme å fortsette normal drift.

Lenke til kommentar
wait, waitwaitwait...

 

529 millioner norske kroner i saksomkostninger og gebyrer for å tape en patentsak?

 

Jeg har hevdet før og jeg hevder det igjen at patentsystemet favoritiserer de store selskapene. Hvordan i alle dager skal småselskapene kunne hevde seg i disse sakene?

 

Hvis et større selskap anklager deg for å bryte en patent, må du enten legge ned bedriften eller sette inn alt av tilgjengelige ressurser for å forsvare deg mot et sinnsykt apparat. Uansett er det bare å glemme å fortsette normal drift.

Beløpet blir merst sannsynlig satt i forhold til inntjeningen på det berørte produkt, som i office sitt tilfelle er veldig stort, noe som tilsier en stor sum. Et lite selskap med et lite produkt vil derfor ikke kunne få slike vanvittige summer i bot.

Lenke til kommentar
wait, waitwaitwait...

 

529 millioner norske kroner i saksomkostninger og gebyrer for å tape en patentsak?

 

Jeg har hevdet før og jeg hevder det igjen at patentsystemet favoritiserer de store selskapene. Hvordan i alle dager skal småselskapene kunne hevde seg i disse sakene?

 

Hvis et større selskap anklager deg for å bryte en patent, må du enten legge ned bedriften eller sette inn alt av tilgjengelige ressurser for å forsvare deg mot et sinnsykt apparat. Uansett er det bare å glemme å fortsette normal drift.

Beløpet blir merst sannsynlig satt i forhold til inntjeningen på det berørte produkt, som i office sitt tilfelle er veldig stort, noe som tilsier en stor sum. Et lite selskap med et lite produkt vil derfor ikke kunne få slike vanvittige summer i bot.

 

NÅ tror jeg du misforstår. Det var _SAKSOMKOSTNINGER_ som var på 529 Millioner NOK. (Eller 90 millioner USD). Det er jo bare helt sinnsykt latterlig.

 

En straff burde stå i stil med forbrytelsen. Det å ha implementert en løsning som kan minne om noe noen andre har tatt patent på, burde ikke under noen omstendighet kunne bøtelegges med 290 millioner. For det første har ikke firmaet som saksøker tapt noe på dette, da MS hadde implementert dette annerledes om de var klar over patentet, og for det andre burde en evt. straff stått i stil med evt. gevinst den ene parten har hatt på å bruke det aktuelle patentet. Jeg har vondt for å tro den er mye mer enn 10 millioner NOK. Maks.

 

Patentsystemet slik vi kjenner det i dag burde dø!

Lenke til kommentar
Men er det bare jeg som syntes det hoper seg opp med søksmål rundt jule tider? virker som det har vært veldig mye i det siste :hmm:

 

Det er lenge siden denne saken ble brakt for retten (søksmålet kom). Det reises nok ikke flere søksmål ved juletider enn ellers i året, husk at dette søksmålet ble reist for ca 2 1/2 år siden. 2 - 3 år er helt normal tid i rettsintstansene på denne type saker.

 

Microsoft kunne faktisk ha løst saken nesten før de lanserte Office 2007, da søksmålet faktisk ble innlevert i mars 2007. I og med at Microsoft nå sier at de enkelt unngår patentet, lurer jeg faktisk på hva de surret med i 2007.

 

At FTC sin sak mot Intel er kommet opp akkurat nå, er også helt tilfeldig. Den inneholder heller ikke noe vedrørende økonomi/bøter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Aporopå Microsoft som føyer seg; hva skjedde egentlig med Windows-7 som skulle komme uten Internet Explorer i Norge/EU, og med valg av nettleser under installasjonen?

 

hardware.no/artikler/windows_7 uten IE

Det betyr at alle versjoner av Windows 7 som selges, vil leveres uten Internet Explorer. Forbrukerne vil få et enkelt alternativ ved første oppstart der de må velge hvilken nettleser de vil installere. OEM-leverandører vil kunne installere IE8 gjennom en nettleser-pakke levert av Microsoft, dersom de ønsker det.

 

Alt er som før på de installasjoner jeg har gjort med norsk 7, og ingen alternative nettlesere å se.

Har de bare ignorert det, eller hva skjedde..?

Lenke til kommentar
Kanskje du skulle følge bedre med? Saken er løst til alle sin tilfredshet.

Jeg klarer dessverre ikke følge med på alle detaljer av alt i hardware/software-verden, min venn. ;)

Dere får ha meg unnskyldt at jeg har vært forledet til å tro dette hadde en sammenheng med utgivelsen av Windows-7, og tusen takk for linkene Tiltman.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...