Gå til innhold

Firefox 3.5 går forbi IE7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Obs: kan skape noe furore.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Legger også merke til at Opera har gått noe ned. Personlig synes jeg Opera tapte seg etter 9.2, så der er blant noen av grunnene til at jeg gikk over til firefox. Også mulighetene for extensions og enkelte toolbars (rettere sagt kun stumbleupon), var avgjørende faktorer for mitt bytte.... og en vesentlig bedre synkroniseringsmulighet med tanke på xmark.
Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Legger også merke til at Opera har gått noe ned. Personlig synes jeg Opera tapte seg etter 9.2, så der er blant noen av grunnene til at jeg gikk over til firefox. Også mulighetene for extensions og enkelte toolbars (rettere sagt kun stumbleupon), var avgjørende faktorer for mitt bytte.... og en vesentlig bedre synkroniseringsmulighet med tanke på xmark.

Og der startet vi en 30 sider lang tråd. :p

Lenke til kommentar
Det blir veldig kunstig å dele opp IE-versjoner på den måten, det som er interessant er jo om Firefox øker sin andel totalt.

Det som er interessant for min del (aspirerende webdesigner/webutvikler) er å se hvor mange brukere som bruker IE 6 og 7 i forhold til 8. Om en bruker IE8, Safari, Firefox, Opera, Chrome eller Conqueror er irrelevant for min del, da IE8 har mange færre problemer enn sine forløpere. Fremdeles langt i fra perfekt, men mye bedre.

Lenke til kommentar

IE ble det slutt på da Microsoft på død og liv skulle frede linjen for navigasjonsknapper, webadresse og søkerute. I disse tider med widescreen ønsker jeg mest mulig vertikal plass. Firefox med compact skins og modifisert topplinje gir mest ledig plass.

 

Det var akkurat det samme som gjorde at jeg ikke oppgraderte til Office 2007. Vil ha mest mulig plass til tekst og tall og ikke unødig sløse vekk plass til band (ribbon).

Lenke til kommentar

Må si meg enig saccosekk, faktisk er det langt viktigere å vite andelen som bruker IE6 og IE7 enn f.eks fordelinga mellom Firefox, Safari, Chrome og Opera. Det er også her statistikken faktisk har verdi.

 

Hadde nettleseren vært på samme nivå når det gjaldt implementering av standarder etc, hadde det faktisk vært av liten interesse med denne type statistikk.

Lenke til kommentar

Ellers så synes jeg det er svakt av hw.no (føyer seg inn i rekken av klipp, oversett og lim inn jounalistikk), å ikke sjekke dataene på statcounter mer nøye. Man vil enkelt få ut data for Europa og Norge, og kan sålede skrive en langt mer grundig artikkel.

 

Men da får jeg hjelpe litt til

 

Data for Europa, nettleser, nettleserversjon:

 

post-26625-1261485462_thumb.jpg

post-26625-1261485471_thumb.jpg

 

 

I Europa totalt har Firefox (alle versjoner) snart tatt igjen IE. Det er særlig Tyskland som løfter disse tallene. Noe som er min private erfaring også, da jeg er mye i Tyskland.

 

 

post-26625-1261485850_thumb.jpg

 

 

Data for Norge, dessverre er vi fremdeles i for stor grad i lomma til Microsoft:

 

post-26625-1261485480_thumb.jpg

post-26625-1261485492_thumb.jpg

 

 

Vi ligger også markant lavere på IE6.

 

Ellers er det nok korrekt at bruken av Opera har gått ned den siste tida. Stabilt i forhold til bruken for et og et halvt år siden, men det i Europa har Opera hatt en topp som trolig skyldes EU-saken og ikke minst lanseringen av Unite (over 10 %). At de faller etter reell lansering av versjon 10, forteller dessverre at brukerne ikke er 100 % fornøyd med Opera.

 

For de som lurer på det, det er ingen markante forskjeller i OS-andeler.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke krangle med det som er skjult i spoilere her: jeg er selv en mangeårig Operabruker men føler ikke at Opera er like stabilt bra som tidligere generasjoner.

 

Kommer likevel ikke til å begynne å bruke Firefox mest, da Firefox føles tregt og "klumpete" for meg personlig. Ser likevel mange gode grunner til at mange andre skal kunne foretrekke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...