Gå til innhold

Dell oppdaterer Mini 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dell har en fin liten tradisjon på vifteløse bærbare. Latitude X1 og de fleste Mini.

(jeg har to stykker X1, man kan si jeg er en stor fan…)

Merkelig nok har Dell aldri gjort noesomhelst ut av dette fortrinnet. I tillegg til at det gjør maskinene praktisk talt lydløse, er det mindre som kan gå i stykker og det er ingen støvproblematikk! Jeg ringte således til Dell tidligere i år da jeg hørte om en ny modell (11z) og spurte om den var vifteløs. Han hadde ikke peiling og var heller ikke istand til å finne det ut!

 

Windows7 starter skal forøvrig være temmelig primitivt, man kan visstnok ikke engang bytte bakgrunnsbilde, eller spille DVD med ekstern stasjon. (Kanskje HW kunne lage en liten test av Starter, det er flere og flere netbooks som kommer med det?)

Lenke til kommentar
Oi, nå begynner netbooks virkelig å bli noe å vurdere!

Jeg må si meg uenig. Kjipe begrensninger har blitt ennå kjipere enn før:

 

- Maks 2 GB minne (+ Win7..)

- Ingen digital skjermutgang

- maks 1400x1050 oppløsning på analog skjermutgang

- Ingen HD-aksellerasjon

 

Dette er rett og slett for kjipt. Det ser ikke ut til at jeg finner noen bra nok minibærbare før AMD "bobcat" kommer i 2011 om ikke AMD kommer med noen gode ekstra laveffekts Sempron/Turion-løsninger i 2010. Nvidia ION kunne hjulpet på mange av disse punktene, men minnemengden står fortsatt og stanger i 2 GB på grunn av at minnekontrolleren sitter i N450-prosessoren. Synd for Intel, de får ikke mine penger med så kjipe produkter.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg uenig. Kjipe begrensninger har blitt ennå kjipere enn før:

- Maks 2 GB minne (+ Win7..)

- Ingen digital skjermutgang

- maks 1400x1050 oppløsning på analog skjermutgang

- Ingen HD-aksellerasjon

Enig at det kan anses som kjipe begrensninger, men jeg tviler sterkt at det store flertallet av potensielle kjøpere bryr seg om disse begrensningene. For min del er kun 2gb minne (dersom dette faktisk stemmer også for pineview) den begrensningen som er relevant.
Lenke til kommentar
Synd for Intel, de får ikke mine penger med så kjipe produkter.

 

enig.

 

Tror nok man må opp i 6000kr maskiner om man skal vurdere noe som helst.

 

Men når amd ikke gidder å ta tak i <= 3000kr segmentet så er det vel fordi de ikke har sjangs til å tjene penger, og at volum er for lite. Ergo får intel fint liten konkurranse og kan diktere reglene.

 

win7 starter... stakkar de som ikke skjønner den skjulte kostnaden med å oppgradere...

Lenke til kommentar
Synd for Intel, de får ikke mine penger med så kjipe produkter.

 

enig.

 

Tror nok man må opp i 6000kr maskiner om man skal vurdere noe som helst.

 

Men når amd ikke gidder å ta tak i <= 3000kr segmentet så er det vel fordi de ikke har sjangs til å tjene penger, og at volum er for lite. Ergo får intel fint liten konkurranse og kan diktere reglene.

 

win7 starter... stakkar de som ikke skjønner den skjulte kostnaden med å oppgradere...

 

Det finnes noen greie alternativer med celly dualcore CULV-CPUer de har bedre ytelse og noe høyere pris.

 

AtW

Lenke til kommentar
Oi, nå begynner netbooks virkelig å bli noe å vurdere!

Jeg må si meg uenig. Kjipe begrensninger har blitt ennå kjipere enn før:

 

- Maks 2 GB minne (+ Win7..)

- Ingen digital skjermutgang

- maks 1400x1050 oppløsning på analog skjermutgang

- Ingen HD-aksellerasjon

 

Dette er rett og slett for kjipt. Det ser ikke ut til at jeg finner noen bra nok minibærbare før AMD "bobcat" kommer i 2011 om ikke AMD kommer med noen gode ekstra laveffekts Sempron/Turion-løsninger i 2010. Nvidia ION kunne hjulpet på mange av disse punktene, men minnemengden står fortsatt og stanger i 2 GB på grunn av at minnekontrolleren sitter i N450-prosessoren. Synd for Intel, de får ikke mine penger med så kjipe produkter.

 

Problemet er vel heller at du og mange andre med forventer for mange / for gode funksjoner på en netbook som er mer eller mindre gratis. Om du vil ha alle disse funksjonene/spesifikasjonene er det vel bare å bla opp noen tusen til så kan du få mer eller mindre hva du vil.

 

Jeg tror man forventer litt mye når man vil at disse pcene skal ha like god ytelse / spesifikasjoner som en vanlig bærbar samt at man vil at de skal koste en brøkdel. Det finnes også små bærbare pcer som har "alt" men disse har også en pris som de fleste ikke er villig til å betale. (opp mot 20k kanskje?)

 

At 1400x1050 er for lite på en netbook er da også bare tull. "Standard" for en 15" bærbar ligger da på mellom 1280x800 - 1680x1050, mens de fleste ligger rundt 1366x768 og som oftest er det bare dyrere 15 tommere som har 1680x1050. Du mener altså at en netbook på mellom 10-12" skal ha bedre oppløsning enn en bærbar med 15" skjerm? Nei jeg tror det er best å komme ned på jorda igjen og finne ut hva en netbook er ment å brukes til.

 

Selv ser jeg ikke poenget med netbooks da de er generelt treige, og dårligere enn vanlige bærbare. Man får en 13.3" til ca dobbel pris av en netbook som kan gjøre det meste du trenger, problemet er vel kanskje at man er for gjerrig til å gi så mye for en pc så man sitter her å klager over netbooks specs isteden.

 

Personlig har jeg vedig sansen for Intels kraftigere dualcore CULV-CPUer som ATWindsor nevner her. De er kraftige nok til alle oppgaver jeg trenger å gjøre uten å bli frustrert over tregheten som på en netbook, men som sagt de biter også en del hardere i lommeboka.

 

Kanskje dette er hva du trenger Simen1? :

HP dm1-1030

Om ikke penger er et issue:

HP Envy 13-1099

 

Envyen har nesten 9 timer batteri tid, men her betaler du også for design, 16999kr.

dm1-1030 har ca halvparten av batteritiden og koster mindre enn halvparten så mye, 5999kr.

Lenke til kommentar
"klokkefrekvens på 1,66 MHz"

Vil ikke kalt det en avløser... selv min kalkulator er kraftigere

 

 

Nå må du ikke se deg blind på frekvensen. Det blir som å se på motorturtall. Enkelte tanks er ustyrt med turbinmotor som gjerne har et turtall på 15000 per minutt. Men den går langt tregere enn en vanlig bil på 4000. Det er trist at vi nok en gang får fokus på frekvensen, og ikke hvor mye kraft det er i prosessoren. Men sånn er det når folk er sauer og ikke evner å se forbi de tydelige tallene.

Lenke til kommentar
Problemet er vel heller at du og mange andre med forventer for mange / for gode funksjoner på en netbook som er mer eller mindre gratis. Om du vil ha alle disse funksjonene/spesifikasjonene er det vel bare å bla opp noen tusen til så kan du få mer eller mindre hva du vil.

Vær varsom med ordet gratis. Enten er noe gratis eller så er det ikke det. Definisjonen er rimelig klar. Ingenting er "mer eller mindre gratis".

 

Problemet er ikke at man forventer for mye i forhold til prisen. Prøv f.eks å sammenlign de rimeligste bærbare med Celeron, Sempron eller lignende med en av de "bedre" Atom-bærbare. Atom gir rett og slett lite for pengene og gir i tillegg store skjulte kostnader på grunn av teite kunstige begrensninger som f.eks Windows Starter og elendige oppgraderingsmuligheter. Legg merke til at begrensningene er kunstige. Minnekontrolleren i brikkesettene og den nye Atom N4xx-serien er i utgangspunktet mer kapable, men har blitt strategisk kastrert for å unngå at folk oppgraderer maskinene sine. De vil heller at folk skal kjøpe helt nye maskiner etter kortere tid. Slike forbrukerfiendtlige begrensninger er et resultat av dårlig konkurranse og sleip taktikk. Folk flest bryr seg neppe der og da, men de som ønsker å oppgradere etter hvert vil få seg en kjip overraskelse eller påminnelse. Det samme gjelder tvangstrøya Windows starter. Vil man ha Windows så vil man ha en Windows som oppfyller visse minstekrav. Windows starter vil nok skuffe mange og erstattes av en annen Windows. En betydelig ekstrakostnad dersom man ikke har en ledig lisens fra før. Med ekstrakostnaden passerer man med god margin Celeron/Sempron-maskinene i pris uten at kvalitet og funksjonalitet henger med. Kort og kontant: Atom-maskiner er dårlige kjøp, også i forhold til den lave prisen.

 

Jeg tror man forventer litt mye når man vil at disse pcene skal ha like god ytelse / spesifikasjoner som en vanlig bærbar samt at man vil at de skal koste en brøkdel. Det finnes også små bærbare pcer som har "alt" men disse har også en pris som de fleste ikke er villig til å betale. (opp mot 20k kanskje?)

Verden har gått videre siden 2005. I dag får man små bærbare med god funksjonalitet til godt under 8 000 kr og man får litt større Celeron/Sempron-maskiner med mye bedre spesifikasjoner til 4000 kr. Altså samme prisområde som mange Atom-bærbare. Det er altså ikke snakk om "har alt" og "20 000 kr", men "har forventede basisfunksjoner" og "4 000 kr".

 

At 1400x1050 er for lite på en netbook er da også bare tull. "Standard" for en 15" bærbar ligger da på mellom 1280x800 - 1680x1050, mens de fleste ligger rundt 1366x768 og som oftest er det bare dyrere 15 tommere som har 1680x1050. Du mener altså at en netbook på mellom 10-12" skal ha bedre oppløsning enn en bærbar med 15" skjerm? Nei jeg tror det er best å komme ned på jorda igjen og finne ut hva en netbook er ment å brukes til.

Les hva jeg skriver for her skyter du på feil blink. 1400x1050 er begrensningen på ekstern skjermutgang. F.eks hvis du kobler den til TVen med full HD så får du ikke brukt full oppløsning. En OK hjemme-PC-skjerm på 20" og opp kan du også glemme å få full oppløsning på.

 

Og hva er i veien for å kunne tilby en HDMI-port i stedet for den analoge D-SUB-utgangen?

- Det er ennå en av de kunstige begrensningene som er plantet her.

 

Selv ser jeg ikke poenget med netbooks da de er generelt treige, og dårligere enn vanlige bærbare. Man får en 13.3" til ca dobbel pris av en netbook som kan gjøre det meste du trenger, problemet er vel kanskje at man er for gjerrig til å gi så mye for en pc så man sitter her å klager over netbooks specs isteden.

Det er lett å slenge ut en påstand om at andre er gjerrige, men jeg mener at dette ikke handler om gjerrighet men om rederlighet. Kunstige begrensninger er en uting. Apropos gjerrighet, hvorfor kan ikke produsentene bytte ut d-sub med HDMI og tilby mulighetene for å oppgradere minne til over 2 GB osv?

 

Personlig har jeg vedig sansen for Intels kraftigere dualcore CULV-CPUer som ATWindsor nevner her. De er kraftige nok til alle oppgaver jeg trenger å gjøre uten å bli frustrert over tregheten som på en netbook, men som sagt de biter også en del hardere i lommeboka.

Jeg liker også de prosessorene og ser man på prislistene så hadde det ikke kostet mye ekstra å bytte ut en Atom med en CULV. Likevel koster de fort det dobbelte. Hvorfor?

 

Kanskje dette er hva du trenger Simen1? :

HP dm1-1030

Om ikke penger er et issue:

HP Envy 13-1099

 

Envyen har nesten 9 timer batteri tid, men her betaler du også for design, 16999kr.

dm1-1030 har ca halvparten av batteritiden og koster mindre enn halvparten så mye, 5999kr.

Takk for forslag! :)

 

Jeg har sett på begge før, men surfet videre. Begge har feil skjermoppløsning og Windows-skatt, mens sistnevnte i tillegg er svært overpriset og den førstnevne har kjip GMA-grafikk.

 

Jeg er bare glad for forslag. Jeg synes ikke jeg krever særlig mye (ingen kostbare løsninger), men vil jo heller ikke kjøpe noe som vil irritere meg fra første dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...