Gå til innhold

Bluetooth 4.0 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forsinkelsen skal etter den nye spesifikasjonen ikke være mer enn 3 millisekunder, og dermed kan data overføres i løpet av meget kort tid.

I motsetning til Bluetooth ver. 2, hvor du må vente et par uker ? :D

 

Spør jo hvor i kjeden det er snakk om, jeg vet ihvertfall at i praksis så har feks bluetoothmus som ikke har blitt brukt på en liten stund litt høy forsinkelse for å sende første musebevegelse, jeg vet ikke om dette er standarden eller ikke dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne artikkelen (jeg har sett andre media har presentert stoffet på cirka samme måten, så det er vel relatert til at man kopierer nyheter av hverandre, osv) er litt misvisende. Det er ikke en ny protokoll som heter "Bluetooth 4.0". Det kom en ny versjon av en diger blekke av en spesifikasjon (versjon 4.0 av spek'en), som beskriver en ny "lettvekts"-protokoll kalt "Bluetooth Low Energy" (BLE).

 

Dette kan ses på en som Bluetooth "Light" i forhold til "dagens" klassiske Bluetooth (v2.x eller 3.0). Den gir lavere overføringskapasitet, men til gjengjeld gjør den at devicer kan bli mye mer strømgjerrige, slik at man kan ha små duppedingser med BLE-tilkobling som kan operere i lang tid (f.eks. år) på et lite knappecellebatteri før det må byttes.

 

Man venter at det vil dukke opp såkalte dual-mode Bluetooth-chiper som støtte både klassisk Bluetooth og den nye Bluetooth Low Energy. Disse vil typisk forkomme i gatewayer (loggesentraler) som f.eks en mobiltelefon eller en PC. Den kan så "snakke" eller motta korte datapakker med f.eks. kort statusinfo fra en hel rekke små duppedinger med BLE-radioer. Man venter at dette skal kunne integreres i svært mange dingser (alt fra intelligent sportsutstyr, medisinske sensorer, osv -- sikkert flere bruksområder enn jeg klarer å begripe) rundt oss.

 

I enkelte bruksområder vil det trolig kunne koste mer i vedlikeholdsarbeid i form av å bytte batteri i BLE-dingsen, enn det blir å bare kaste den og erstatte den med en ny. Så billig håper man at denne BLE-teknologien vil bli.

 

Man finner bl.a. en sammenligning av klassisk Bluetooth og Bluetooth Low Energy på wikipedia. Det gjør det litt mer forståelig enn kun "Wow! Bluetooth 4.0 kommer snart. Får mye lenger rekkevidde!"

 

PS: Bluetooth Low Energy er det endelige resultatet av den protokollen som Nokia for en gang lang tid tilbake foreslo for mobiltelefonene sine, som de da kalte Wibree (hvis det gjør at det ringer noen flere bjeller?). Protokollen har siden endret navn et par ganger og blitt adoptert av Bluetooth SIG.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...