Gå til innhold

Sniktitt: Vi kikker på Olympus E-P2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som et flott kamera, men som Simon tydeligvis også mener så er prisen et problem. Jeg synes faktisk GF1 også er for høyt priset i forhold til hva det burde koste i et godt fungerende marked. At noen synes det er verd prisen og mer til på grunn av sine fordeler med størrelse + system er greit, men Olympus har nok særdeles høye marginer på disse kameraene. Hvorfor? På grunn av manglende konkurranse kan de nesten ta hva de vil og det vil fortsatt selge på grunn av sin unike posisjon.

 

Teknisk sett er det ingenting i veien for at andre skal kunne produsere noe lignende. Panasonic gjør det allerede i samarbeid med Olympus og Samsung har lenge jobbet med å utvikle et lignende system (NX). Flere er sikkert i gang med utviklingen av lignende konsepter selv om det ikke har nådd ryktebørsen ennå.

 

Kompakte systemkamera er vesentlig enklere og billigere å produsere enn speilrefleks. I et velfungerende marked burde dermed prisen ligget generelt lavere enn for speilrefleks. Det kommer det nok også til å gjøre når vi får lignende systemer fra 3-4-5 produsenter. Med andre ord spår jeg et heftig prisfall på kompakte systemkamera de nærmeste årene. Beklager om jeg gir noen sorger på forskudd, men GF1 og GF2 kommer nok til å gå for ~1000 kr på bruktmarkedet om 2-3 år. På den lyse siden får dere trolig oppgradert deres GF1/FG2 til et nyere og bedre kamera for under 3000 kr på samme tidspunkt.

 

Personlig velger jeg i likhet med Simon å vente og se an situasjonen. En "bieffekt" av ventingen er at vi "risikerer" forbedringer av autofokus, fokuslampe, videofunksjonen (gele-effekten) og ISO.

Lenke til kommentar

Pokker, Simon. Fikk ikke noe mindre lyst på et slikt kamera nå.

 

Hvis man ikke trenger den elektroniske søkeren, så har jo Olympus tilbud på EP-1 ut januar 2010. Da får man med en blits.

 

Simen; du har sikkert rett. Men Canikon og Co må få ut fingeren først. Jeg mistenker at de ikke har skjønt at dette markedet er det det kommer til å skje de neste årene.

 

Tom

Lenke til kommentar

Interessant artikkel Simon!

 

Tre ting: for det første er jeg uenig i din (og mange andres) vurdering av søkeren til E-P1 som totalt ubrukelig. Med 17mm (og faktisk panacake 20mm) er den suveren til sitt bruk, ikke minst fordi man kan stole på eksponeringene, og i manuell fokus kan man ha satt en fornuftig avstand, i autofokusmodus kan man stort sett stole på at man treffer rett fokuspunkt og man hører at fokus er funnet. Enorm og lys å kikke i, suveren for meg. Min mening :yes:

 

For det andre, -sitter søkeren bedre på E-P2 enn på E-P1? En elektronisk søker som blir sittende der den skal hadde vært fint på andre brennvidder, men 3000 ekstra for en søker som faller like lett av er helt uaktuelt.

 

Sist, -jeg synes det er merkelig at de ikke har gitt kontrollhjulet bedre trykkmotstand enn på E-P1.

Lenke til kommentar

Spørsmålene må jo bli: Hva skal man egentlig med et slik kamera? Blir det noen gang noe annet enn et nisjeprodukt? Og hvis noen mener ja, så hvorfor? Langt de fleste kjøper et kamera pga andre faktorer enn nostalgi.

 

Og den "oppåsatte" falske søkeren ødelegger jo i såfall hele nostalgien og skaper det hele om til et misfoster. Og når man bruker den grimme saken på toppen kan man ikke bruke blits? Nei, noe er helt feil med de grunnleggende tanker hos konstruktørene.

 

Bildemessig - vil en gjennomsnitts familieperson som ikke vil ha et ordinært speilrefleks egentlig se noen praktisk synbar forskjell på bildene fra denne saken og den haugen med kompakte superzoomer eller gode kompaktmodeller? Neppe.

 

For egen del som speilrefleksbruker, skal jeg ha et kompaktkamera med meg så kjøper jeg det som f.eks Canon s90 eller hva det heter. Og ikke et misfoster som dette som er hverken fugl eller fisk..

 

Det er mye som er kjekt å ha, men jeg er redd en slik dings som dette kjapt vil støve ned - og man tar heller med seg speilrefleksen eller et ekte kompaktkamera man kan stappe i lommen og uten løse deler..

 

Tor

Lenke til kommentar
Spørsmålene må jo bli: Hva skal man egentlig med et slik kamera? Blir det noen gang noe annet enn et nisjeprodukt? Og hvis noen mener ja, så hvorfor? Langt de fleste kjøper et kamera pga andre faktorer enn nostalgi.

Poenget med denne kategorien kameraer er alle de brukerene som ønsker seg noe mere avansert enn et typisk lommekamera, men som synes at en speilrefleks er for komplisert. Med andre ord; 90% av de som kjøper entry-level speilrefleks i dag.

 

Tom

Lenke til kommentar
Spørsmålene må jo bli: Hva skal man egentlig med et slik kamera? Blir det noen gang noe annet enn et nisjeprodukt? Og hvis noen mener ja, så hvorfor? Langt de fleste kjøper et kamera pga andre faktorer enn nostalgi.

Poenget med denne kategorien kameraer er alle de brukerene som ønsker seg noe mere avansert enn et typisk lommekamera, men som synes at en speilrefleks er for komplisert. Med andre ord; 90% av de som kjøper entry-level speilrefleks i dag.

 

Tom

 

Klart at fabrikken prøver å skape et behov, men jeg ser ikke hensikten i det store og hele.

 

1. Å drasse med seg hus, objektiver, blits, søker mm, man kan like greit drasse med seg et ordinært speilrefleks.

 

2. Et entrylevel speilrefleks er ikke mer komplisert å bruke enn denne bastarddingsen, det går på samme nivå i brukerforståelse alt etter hvor mye dypt man skal bruke det.

 

3. Prisene er jo helt på jordet, og må være en ærlig selgers mareritt dersom han skal kunne forsvare det mot ordinære speilrefleks, superzoomer og kompaktkameraer i toppskiktet.

 

Hadde en spurt meg om råd om kamera "bedre" enn kompakt/superzoom så hadde jeg kun foreslått ordinært speilrefleks. Å foreslå denne saken over her kan man ikke gjøre med god samvittighet når venner og bekjente spør som ikke har peiling selv. I såfall tenker man ikke på deres beste, men ens egen begeistring for en nostalgisak som ikke vil gi personen noe mer enn et ordinært entrylevel speilrefleks, snarere tvert om. I tillegg koster det omtrent 2 entrylevel speilrefleks, har antagelig og få aktuelle objektiver.

 

Nei sorry, men dette er kun et forsøk på å skape et kompaktkamera med nostalgisk utseende som man kan bytte objektiv på, men som er da lesset ned med dårlige kompromisser. Ingen ærlig selger kan med lett hjerte prakke denne bastarden på en kunde som søker råd om nivå over kompakt/superzoom..

 

Tor

Lenke til kommentar
Spørsmålene må jo bli: Hva skal man egentlig med et slik kamera? Blir det noen gang noe annet enn et nisjeprodukt? Og hvis noen mener ja, så hvorfor? Langt de fleste kjøper et kamera pga andre faktorer enn nostalgi.

Poenget med denne kategorien kameraer er alle de brukerene som ønsker seg noe mere avansert enn et typisk lommekamera, men som synes at en speilrefleks er for komplisert. Med andre ord; 90% av de som kjøper entry-level speilrefleks i dag.

Eller dem som for sin del ikke helt ser verdien av selve speilet lenger, men som vil ha bildekvaliteten og fleksibiliteten som man hittil har måttet kjøpe speilrefleks for å få, og som ønsker et mindre kamera. Stor lys søker på et kamera så lite som E-P1 er fabelaktig. Jeg kjøpte med kun 17mm (og søker) og kommer til å bytte til 20mm på nyåret, for bedre skarphet og lysstyrke. Jeg har og suplert med et 42mm manuellfokus, og det fungerer greit med skjermen, selv om det ikke er helt optimalt. Smått og godt, det er det. Det er og temmelig tydelig at for mange er det et mindre truende kamera å få rettet mot seg enn selv D40, jeg synes i hvertfall det har blitt mye enklere å få lov til å ta portretter.

 

Økt produksjonsvolum og konkurranse vil opplagt bringe prisene på disse ned etter hvert, det er fint.

Lenke til kommentar
Spørsmålene må jo bli: Hva skal man egentlig med et slik kamera? Blir det noen gang noe annet enn et nisjeprodukt? Og hvis noen mener ja, så hvorfor? Langt de fleste kjøper et kamera pga andre faktorer enn nostalgi.

Poenget med denne kategorien kameraer er alle de brukerene som ønsker seg noe mere avansert enn et typisk lommekamera, men som synes at en speilrefleks er for komplisert. Med andre ord; 90% av de som kjøper entry-level speilrefleks i dag.

Eller dem som for sin del ikke helt ser verdien av selve speilet lenger, men som vil ha bildekvaliteten og fleksibiliteten som man hittil har måttet kjøpe speilrefleks for å få, og som ønsker et mindre kamera. Stor lys søker på et kamera så lite som E-P1 er fabelaktig. Jeg kjøpte med kun 17mm (og søker) og kommer til å bytte til 20mm på nyåret, for bedre skarphet og lysstyrke. Jeg har og suplert med et 42mm manuellfokus, og det fungerer greit med skjermen, selv om det ikke er helt optimalt. Smått og godt, det er det. Det er og temmelig tydelig at for mange er det et mindre truende kamera å få rettet mot seg enn selv D40, jeg synes i hvertfall det har blitt mye enklere å få lov til å ta portretter.

 

Økt produksjonsvolum og konkurranse vil opplagt bringe prisene på disse ned etter hvert, det er fint.

 

Speilplass? Den ugly søkeren som du putter på og som stjeler plassen til blitsen er jo like stor som den plassen et speilsystem tar. Det argumentet holder ikke.

 

Nei, først må de implentere den elektroniske søkeren i huset, i tillegg til en nødblits, så får heller størrelsen øke etpar cm. Så må prisen under entrylevel speilrefleks der det hører hjemme. Nå prøver man å skape et eksklusivt inntrykk ved å jekke prisen opp til latternivå. Årsaken er jo logisk: Å sette det opp mot et entrylevel speilrefleks skaper en hyllevarmer av saken.

 

Da har jeg mer tro på ekte, men kompakte og lette ordinære speilrefleks. Og de finnes det vel allerede flere av på entrynivå til en billig pris, og som selger godt, med rette.

 

Tiden vil vise, men at ikke de 2 store allerede er høyt på banen sier vel mye og. Men jeg vil gjerne være en flue på veggen når en ærlig og seriøs selger skal prøve å selge saken opp mot ordinære speilrefleks til en førstegangskjøper..

 

Inntil det motsatte er vist så er og blir dette kun en "kul" nisjesak for enkelte mener jeg bestemt..

 

Tor

Lenke til kommentar
Speilplass? Den ugly søkeren som du putter på og som stjeler plassen til blitsen er jo like stor som den plassen et speilsystem tar. Det argumentet holder ikke.

For det første kan søkeren tas av når man ønsker det. For det andre halverer fraværet av speilet tykkelsen av kroppen. De argumentene holder ganske langt for dem som verdsetter det.

 

Inntil det motsatte er vist så er og blir dette kun en "kul" nisjesak for enkelte mener jeg bestemt..

Det skal du få mene helt til du anser det motsatte bevist. Nokså mange har kommet til den konklusjonen allerede, men det betyr jo ikke at vi har rett.

Lenke til kommentar

Flott artikkel, Simon!

 

Med andre ord spår jeg et heftig prisfall på kompakte systemkamera de nærmeste årene. Beklager om jeg gir noen sorger på forskudd, men GF1 og GF2 kommer nok til å gå for ~1000 kr på bruktmarkedet om 2-3 år. På den lyse siden får dere trolig oppgradert deres GF1/FG2 til et nyere og bedre kamera for under 3000 kr på samme tidspunkt.

Det kan meget godt hende at du har rett - man hva så? For meg betyr det at jeg har hatt det moro med et kamera i flere år, og deretter kan oppgradere billig, og det er jo bare flott? Spesielt siden populariteten til µ4/3 tyder på at all investering i optikk har en fremtid også etter oppgraderingen. Selvsagt kan man vente, men jeg betaler altså litt ekstra for å ha det moro istedet (nå skal det sies at jeg kun hadde kompakte digitale og en haug analoge rangefindere - så E-P1 er for meg mitt hovedkamera nå, ikke en slags DSLR-assistent som mange betrakter det som).

 

Og den "oppåsatte" falske søkeren ødelegger jo i såfall hele nostalgien og skaper det hele om til et misfoster.

For meg er ikke en søker essensielt - men faktisk bidrar en optisk søker til nostalgien. Hvis man mener at en optisk søker plassert i tilbehørs-skoen (det var opprinnelig ikke en blits-sko) gjør et kamera til et misfoster, har man samtidig avskrevet en haug med klassiske rangefinderkamera (Leica, Zeiss Contax mfl) som misfostre. :ermm: Den innebygde søkeren (nåja, Leica Ic hadde faktisk ingen innebygd søker) på disse var tilpasset 50mm, satte man på andre brennvidder, kunne man også sette på andre søkere. (Du finner dem på eBay i dag også, Voigländer har faktisk akkurat lansert en ny...)

 

Og når man bruker den grimme saken på toppen kan man ikke bruke blits? Nei, noe er helt feil med de grunnleggende tanker hos konstruktørene.

Neida. Vil du ha blits, bruker du skjermen, ikke vanskeligere enn det. :) Samtidig hadde jeg ønsket at de hadde trådløs kommunikasjon med blits direkte fra kameraet - det tror jeg ikke er på plass? (Har enda ikke brukt blits på min E-P1...)

 

Bildemessig - vil en gjennomsnitts familieperson som ikke vil ha et ordinært speilrefleks egentlig se noen praktisk synbar forskjell på bildene fra denne saken og den haugen med kompakte superzoomer eller gode kompaktmodeller? Neppe.

Da vil han heller ikke se forskjell på bildene fra en entry-level DSLR og kompaktmodeller. Det betyr at han er happy med kompakte kamera. Da bør han vel kjøpe kompaktmodeller, og er egentlig uaktuell i både DSLR- og MILC-markedene?

 

1. Å drasse med seg hus, objektiver, blits, søker mm, man kan like greit drasse med seg et ordinært speilrefleks.

Vel, uansett hvordan man snur og vender på det, så er komponentene i µ4/3 mindre enn DSLR-komponenter. Huset er vel 2 cm tynnere, optikken er mindre (mest pga cropfaktor 2), og hvis man ikke vil drasse med seg en haug objektiver, blits, søker mm, så lar man ganske enkelt være. E-P1 er liten nok til at jeg kan ha det i en stor jakkelomme eller frakklomme uten problem når jeg setter på en pancake og ellers holder det strippet - men jeg kan også gjøre den temmelig uhånderlig med å sette på et halvmeters teleobjektiv, HoodLoupe og stativ. Det er opp til meg å velge om E-P1 skal konfigureres lommevennlig eller ikke - men man er faktisk avskåret fra å konfigurere en DSLR for lommevennlighet, komponentene er rett og slet for store.

Lenke til kommentar

Takk for fine ord. :)

 

Interessant artikkel Simon!

 

Tre ting: for det første er jeg uenig i din (og mange andres) vurdering av søkeren til E-P1 som totalt ubrukelig. Med 17mm (og faktisk panacake 20mm) er den suveren til sitt bruk, ikke minst fordi man kan stole på eksponeringene, og i manuell fokus kan man ha satt en fornuftig avstand, i autofokusmodus kan man stort sett stole på at man treffer rett fokuspunkt og man hører at fokus er funnet. Enorm og lys å kikke i, suveren for meg. Min mening :yes:

Mjo, det er jo så, men poenget mitt er jo at søkeren gir deg lite informasjon, spesielt om du skulle finne på å bruke 50-200 med en adapter, da blir den optiske løs-søkeren litt upraktisk, det samme blir den strengt tatt om du vil bruke 14-42..

 

For det andre, -sitter søkeren bedre på E-P2 enn på E-P1? En elektronisk søker som blir sittende der den skal hadde vært fint på andre brennvidder, men 3000 ekstra for en søker som faller like lett av er helt uaktuelt.

Jeg kan ikk uttale meg om EP-1s minisøker, men den elektroniske søkeren faller ikke av, nei. Den sitter fast som en flått i en våt ulvehund.

 

Sist, -jeg synes det er merkelig at de ikke har gitt kontrollhjulet bedre trykkmotstand enn på E-P1.

Det er irriterende, men slik er livet.

 

Spørsmålene må jo bli: Hva skal man egentlig med et slik kamera? Blir det noen gang noe annet enn et nisjeprodukt? Og hvis noen mener ja, så hvorfor? Langt de fleste kjøper et kamera pga andre faktorer enn nostalgi.

Jeg skal fatte meg i korthet, ja, det blir noe annet enn et nisjeprodukt. Det er et kamera på størrelse med et G11 som gir den samme tekniske bildekvaliteten som det Canon 5D gjorde for fire år siden.

 

 

Klart at fabrikken prøver å skape et behov, men jeg ser ikke hensikten i det store og hele.

 

1. Å drasse med seg hus, objektiver, blits, søker mm, man kan like greit drasse med seg et ordinært speilrefleks.

Subsidiært kan du montere 17/2.8 el. 20/1.7, ta av søkeren, og legge det i lommen. Noe som kanskje er like relevant. Det du sier er at vi ikke trenger små speilreflekskameraer, siden vi kommer til å drasse med oss alle de lyssterke teleobjektivene våre om vi kjøper oss en D40. Men vi gjør ikke det, vi putter et 35/1.8 på det, og slenger det i ryggsekken.

 

2. Et entrylevel speilrefleks er ikke mer komplisert å bruke enn denne bastarddingsen, det går på samme nivå i brukerforståelse alt etter hvor mye dypt man skal bruke det.

Det varierer. Å lære seg manuell eksponering og forståelse for hvitbalanse, men utover det er ikke mer brukrevennlig.

 

3. Prisene er jo helt på jordet, og må være en ærlig selgers mareritt dersom han skal kunne forsvare det mot ordinære speilrefleks, superzoomer og kompaktkameraer i toppskiktet.

Nåja, de klarte å selge speilreflekskameraer som kostet flesk selv om man kunne kjøpe billige kompaktkameraer av plast...

 

Jeg har jo oppfattet at du ikke liker denne 'dingsen', men jeg tror du bør prøve det litt før du gjør deg opp en mening.

 

For sitt bruksområde er dette (og EP-1 + GF1) de beste kameraene verden kan fremskaffe akkurat nå. For sportsfoto er saken noe annet.

 

Strengt tatt jeg husker en venn av meg som lo ganske hardt når han hørte noen spørre en fyr på Canon-standen i Perpignan om "nye 5D hadde fått en mer støysvak lukker- og speilmekanisme?".

 

Han fortsto ikke hva man skal med et speilrefleks som ikke lager mye lyd. Du forstår ikke hva man skal med bildekvaliteten fra et 5D1 i et hus på størrelse med et G11, men jeg forstår det. Vi er rett og slett forskjellige, på samme måte som min venn som primært jobber med blitslamper ikke har det samme behovet for et kamera som ikke bråker som jeg som jobber primært med naturlig lys og reportasje..

 

:)

 

Jeg kan vel også linke til en omtale av GF1. Mye av det som er gjort der hadde du slitt med å gjøre med et kompaktkamera.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Spørsmålene må jo bli: Hva skal man egentlig med et slik kamera? Blir det noen gang noe annet enn et nisjeprodukt? Og hvis noen mener ja, så hvorfor? Langt de fleste kjøper et kamera pga andre faktorer enn nostalgi.

 

Og den "oppåsatte" falske Søkeren ødelegger jo i såfall hele Nostalgien og skaper det hele om til et misfoster. Og når man bruker den grimme saken på toppen kan man ikke Bruke Blits? Nei, noe er helt feil med de grunnleggende tanker hos konstruktørene.

 

Bildemessig - vil en gjennomsnitts familieperson som ikke vil ha et ordinært speilrefleks egentlig se noen praktisk synbar forskjell på bildene fra denne saken og den haugen med kompakte superzoomer eller gode kompaktmodeller? Neppe.

 

For egen del som speilrefleksbruker, med skal jeg ha et kompaktkamera meg så kjøper jeg det som f.eks Canon S90 eller hva det heter. Og ikke et misfoster som dette som er hverken fugl eller fisk ..

 

Det er mye som er kjekt å ha, men jeg er redd en slik dings som dette kjapt vil Støve ned - og man tar heller med seg speilrefleksen eller et ekte kompaktkamera man kan stappe i lommen og uten løse deler ..

 

Tor

[/ Quote]

 

Må si meg enig med Tor. Det blir så mye utsyr og ta med seg på en liten tur på mann som gått kan ta med seg speilrefleksen. Kamerahus, standarzoom, Blits, søker og telezoom.

Da er det bedre å gå for et G11 f.eks hvis man skal bære lett. Da får man Båter Blits og bra zoom, samt søker og vridbar skjerm. Og ingen blir å se forskjell på bildekvaliteten,

så lenge bilde ikke forstørres unatulig mye eller ved ISO er stillt høy.

Endret av rumattso
Lenke til kommentar

For noe tull, man må jo ikke ha med seg alt utstyret til enhver anledning. Jeg kunne virkelig tenkt meg en sånn her som kamera nr.2 når jeg ikke orker å dra med meg speilrefleksen. Som faktisk er alt for ofte..

 

Det virker jo helt genialt å bare kunne kaste i jakkelomma med en 20mm F/1.7 pancake påmontert.

 

Det eneste som hindrer meg til å løpe ned på japanphoto og handle akkurat nå er prisen. Fornuften i meg sier at jeg får vente til teknologien modnes litt og prisene faller. Ufornuften sier derimot at jeg bare skal gå ned og kjøpe, så slipper jeg dra med speilrefleksen hjem til jul..

Endret av phax
Lenke til kommentar
For noe tull, man må jo ikke ha med seg alt utstyret til enhver anledning. Jeg kunne virkelig tenkt meg en sånn her som kamera nr.2 når jeg ikke orker å dra med meg speilrefleksen. Som faktisk er alt for ofte..

 

Det virker jo helt genialt å bare kunne kaste i jakkelomma med en 20mm F/1.7 pancake påmontert.

 

Det eneste som hindrer meg til å løpe ned på japanphoto og handle akkurat nå er prisen. Fornuften i meg sier at jeg får vente til teknologien modnes litt og prisene faller. Ufornuften sier derimot at jeg bare skal gå ned og kjøpe, så slipper jeg dra med speilrefleksen hjem til jul..

 

Ikke glem å putte en blits i andre lomma :innocent: - og kun en 20mm? Kommer lenger han over da som har alt med seg i en dings - som atpåtil er mye billigere og. Begge må dere ha de store lommene uansett..

 

Nei bare innrøm det, dette er en nisjesak som noen synes er kul til å ha i bokhylla til pynt :p

 

(som da luftes en sjelden gang i en kul bag med alt tilbehøret i)

 

Tor

Lenke til kommentar
Nei bare innrøm det, dette er en nisjesak som noen synes er kul til å ha i bokhylla til pynt :p

Okei, du har rett! Jeg kjøpte den fordi den ville ta seg så godt ut i hylla. Kan du gå vekk nå?

 

Er det så innmari vanskelig å innse at andre kan ha andre prioriteringer enn deg, og at det kan passe dem like bra som dine prioriteringer passer deg? Eller bare kjeder du deg?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...