Gå til innhold

Test: Kingston SSDnow V+ 64 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD er ikke en rambrikke brukt som hardisk (ramenn du tenker på mister data når man slår av strømmen, det gjør ikke en ssd). Det er mer korekt å sammenligene det med et minekort til mobiler/digitalkamera, bare efler som du skriver og leser til parralelt (som raid 0).

 

Hvorfor oppgradere? forutsat at du kjøper deg en disk med en bra kontroller vil alt du legger på disken starte opp mye raskere, min erfaring er ca dobelt så fort eller enda raskere.

Lenke til kommentar

Den store fordelen for ssd i forhold til hhd er søketid. Mens vanlig hardisker bruker 8-9 ms på finne ut hvor data ligger, gjør ssd dette på 0.1 samtidig øker du lese/skrive hastighet

 

Oppstart vil være noe raskere, men den beste forskjellen er når du åpner programmer. Du slipper å vente mange sekunder før programmene er klare. Data ligger jo på faste plasser og ikke behov for noe lesehode som mekanisk skal finne fram til disse.

 

Her er en grei sammenligning mellom en x25m og en Raptor disk(meget rask hdd)

 

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

 

Forventer min x25m gen2 80gb ankommer på fredag

Lenke til kommentar

 Det er mye raskere, som å bytte fra gammel men elsket rustholk til gatelovlig racebil. La inn win7 på knappe 15 min, det var fra installasjonen startet opp fra dvd drevet til win7 var klar til bruk inkludert ntfs formatering av ssd harddisken, noe som jeg synes alltid har tatt lang tid i forhold til andre filsystemer (da utført av winxp). Ocz 60gb agility ssd

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det sånn ca å starte opp win7 med en ssd disk?

I denne testen har de tatt med Windows 7 boot time:

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/st...ssdnow_v_64gb/8

 

Jeg ser at kingston sin disk ligger ganske langt etter på IOPS målinger, spesielt i forhold til Intel disken. Mens i PCMark Vantage, som simulerer praktisk ytelse, ligger SSDNow godt over X25-m. Må si jeg er ganske forvirret nå. X25-m koster jo 700 kr mer, men i praksis får man bedre ytelse med SSDNow disken?

 

Hva har IOPS målingene å si for praktisk ytelse og er prisforskjellen mellom SSDNow og X25-m "verdt" det?

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det sånn ca å starte opp win7 med en ssd disk?

Kan ikke snakke for andre, men med et enkelt program som tar tiden fra man trykker restart til PCen er på igjen tok dette 39s for meg. Dette uten noen avanserte tweaks men med et litt moderat antall oppstartsprogrammer. Husk også at dette er med avslutningstid (som btw er rask i w7) og tiden det tar å laste bios. :D

PCen har en intel e8400 CPU @ 3,4GHz og 4gb ram, men altså ikke noe sensasjonelt :)

 

Mener det står noe i en benchmark tråd her på forumet en plass at noen har kommet ned i ca 9 sekunder oppstartstid for w7, da fra bios slutter til skrivebordet er lastet :cool:

 

Edit: fjernet litt quoting

Endret av V3gg3n
Lenke til kommentar
Hva er TRIM egentlig?

 

Gidder ikke å forklare i detalj (det kan du google for), men kort sagt er det en funksjon som motvirker og i stor grad nøytraliserer den ulempen som SSDer har hatt opp til nå hvor man mister en del av maksimum ytelse etterhvert som disken har blitt skrevet til en del.

 

Kort sagt er TRIM dermed meget ønskelig så du kan få holde tilnærmet samme maks hastighet gjennom hele SSDens livstid.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...