Gå til innhold

Seagate lanserer SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svedge: SLC er og forblir svindyrt. Jeg tipper 10 000 kr for toppmodellen på 200 GB. Det er med andre ord ikke noe forbrukerprodukt som vil utfordre Intel.

 

Men det er jo lov å håpe at det ikke er så veldig lenge til de kommer med forbrukermodeller (MLC) med god ytelse også.

 

Det største spenningsmomentet er hvilken kontroller de får (og dermed hvor godt den yter). Særlig hvis Seagate har en egenutviklet kontroller.

Lenke til kommentar

Her har du noen punkter til grafen for ganske nøyaktig ett år siden:

Enhetene i den nye Vertex-serien kommer i kapasiteter på 30, 60, 120 og 250 GB. Prisene vil være på henholdsvis rundt 900, 1750, 3300 og 6100 kr.

Kilde

Dagens priser på Vertex er ikke særlig relevante lengre fordi prisene ikke henger med konkurrentene. Derimot er det mer relevant å trekke fram dagens priser på de billigste SSDene med tilsvarende størrelser:

40 GB fra 702 kr

64 GB fra 982 kr

80 GB fra 1701 kr

128 GB fra 1710 kr

160 GB fra 3390 kr

192 GB fra 3689 kr

250 GB fra 4390 kr

 

Med andre ord har prisen per GB halvert seg på ett år. Jeg gjetter på at det du er ute etter er en SSD med 120 GB til under tusenlappen. Det tror jeg vil dukke opp om litt mindre enn ett år: 3. kvartal 2010.

 

Selv syntes jeg prisen ble overkommelig tidligere i høst. Da kjøpte jeg Intels 80 GB gen2. Hadde jeg ventet litt lengre ville jeg trolig kjøpt Kingston(Intel) 40 GB i stedet for. Mine to OS, alle programmene og spillene tar under 20 GB til sammen så det var ikke størrelsen, men ytelsen som fikk meg til å velge Intels 80 GB.

Lenke til kommentar
Kunne vært interessant å se en graf over snittpriser på SSD/størrelse over tid. Da kunne jeg fått en viss ide om når de vil bli billige nok til at jeg kan få meg en OS/Prog/Spill disk som er stor nok uten å ruinere meg.

Etter 2 års daglig bruk klarte jeg å komme opp i ca. 30 GB på mappene Docs & settings, program files og windows. Da har jeg office, bilderedigeringsprogrammer, noen spill, masse innstallasjoner av forskjellige programmer (jeg er ikke så kjapp til å fjerne de jeg sjeldent bruker). Da har jeg My Documents på en annen partisjon.

 

Burde være mulig å klare seg med 64 eller 80GB en stund i de aller fleste tilfeller hvertfall :) Som Simen sier, så tar ikke en vanlig OS-innstallasjon og programvare store plassen.

Endret av bertie
Lenke til kommentar
Håper disse Seagate ssd'ene kommer med SAS interface og kan erstatte mine gode gamle Seagate 15k.5 sas disker :)

 

Sas skalerer mye bedre enn sata på en sas kontroller. Derfor vil jeg ha sasinterface.

 

satt med samme tanken om utbytte av disk. har en 15k5k disk, dog med SCSI. er strålende fornøyd med ytelsen på denne, men man får vel aldrig nok ytelse, hehe.

håper dog at den kommer i sata versjon også, ikke bare sas og fiber, som er det enesre de har på server-produktene nå. mye pga jeg gjerne vil dytte en i laptoppen også. men er vel lite trolig at den kommer med sata i og med at den er rettet mot servere, så blir spennende å se hva de har planer om å komme med for "vanlige forbrukere".

 

i værste fall må jeg da kjøpe en sas kontroller, som da vil dra opp prisen noe totaltsett.

Lenke til kommentar
.. men er vel lite trolig at den kommer med sata i og med at den er rettet mot servere, så blir spennende å se hva de har planer om å komme med for "vanlige forbrukere".

 

Hvis en kan stole på artikkelen, så nevner artikkelen da SATA. Kommer enhetene altså med SATA?

 

 

Seagate Pulsar er strengt tatt beregnet for bedriftsmarkedet, da til bladservere og andre servere. Pulsar benytter SLC-teknologi (single-level cell), kommer med kapasiteter på opptil 200 GB og er bygget på en 2,5-tommers SATA-plattform.
Endret av G
Lenke til kommentar
.. men er vel lite trolig at den kommer med sata i og med at den er rettet mot servere, så blir spennende å se hva de har planer om å komme med for "vanlige forbrukere".

Hvis en kan stole på artikkelen, så nevner artikkelen da SATA. Kommer enhetene altså med SATA?

Joda, du har nok rett i det. Var nok litt vel trøtt når jeg skrev det innlegget. ^_^;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...