Gå til innhold

3D-Blu-ray klar i 2. halvdel av 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir vel noe a la Sony minidisc. Mye hype, få offisielle utgivelser på formatet, dårlig kompatibilitet med eksisterende utstyr, betydelig ekstrapris for støtte i nye produkter og relativt kortlivet teknologi.

 

Her er de nye teknologier jeg ser for meg kan friste meg nok til at jeg kjøper ny TV (TVen min er ett år gammel):

- OLED eller lokalt dimmet LED-LCD

- God online-funksjonalitet (kobling til routeren, filmleie via nettet, godt støtte for nett-TV, god formatstøtte for videoer som ligger på filserveren osv)

 

3D står ikke på denne lista.

Lenke til kommentar
Her er de nye teknologier jeg ser for meg kan friste meg nok til at jeg kjøper ny TV (TVen min er ett år gammel):

- OLED eller lokalt dimmet LED-LCD

- God online-funksjonalitet (kobling til routeren, filmleie via nettet, godt støtte for nett-TV, god formatstøtte for videoer som ligger på filserveren osv)

 

3D står ikke på denne lista.

 

Da er det bare å handle TV nå det, for lokal dimmet LED-TV får du allerede og det andre punktet ditt er bare tull ettersom mediacenter PCen din gjør den jobben uansett. ;)

Lenke til kommentar

Synes 3D er gøyalt, men er nok redd vi må vente til man slipper brillene før det blir noen revolusjon. Personlig er jeg deltids brilleslange og ikke sånn særlig interessert i å legge om vanene mine der for å kunne se litt på tv. I tillegg føler jeg tanken om at folk skal sitte i stuen med de teite brillene dagen lang er ganske søkt.

 

På en annen side hadde jeg sikkert ikke trodd det om noen fortalte meg for fem år siden at vi i dag ville ha stuen full av plastikkinstrumenter...

Lenke til kommentar
Her er de nye teknologier jeg ser for meg kan friste meg nok til at jeg kjøper ny TV (TVen min er ett år gammel):

- OLED eller lokalt dimmet LED-LCD

- God online-funksjonalitet (kobling til routeren, filmleie via nettet, godt støtte for nett-TV, god formatstøtte for videoer som ligger på filserveren osv)

 

3D står ikke på denne lista.

Da er det bare å handle TV nå det, for lokal dimmet LED-TV får du allerede og det andre punktet ditt er bare tull ettersom mediacenter PCen din gjør den jobben uansett. ;)

Ikke helt ennå. Jeg synes det koster mer enn det smaker foreløbig og jeg skulle gjerne hatt fjernet mediasenteret til fordel for alt integrert i TVen, lydløst.

Lenke til kommentar

Selv om samtlige på denne tråden har vært negative til Sonys storsatsning, så er jeg faktisk nødt til å være en pessimist-nisse jeg også.

 

Med en gang Sony får dominans på HD-plate-markedet (Blu-Ray vs. HD-DVD) så kommer 3D

 

Hadde det vært HVEM SOM HELST andre enn Sony, hadde jeg vært så utrolig godt fornøyd som det går an å være, og gledet meg til produktslipp. MEN når store, onde, "gjør som jeg sier"-Sony skal finne opp noe, er det dessverre få grunner til å heve hodet.

 

Jeg lister Sonys kamp om dominans gjennom tidene (fra hva jeg kan huske):

-VHS vs Betamax (Sony tapte)

-Video8/hi8/digital8 vs VHS-C/mini-DV (uavgjort - formatene levde lenge side om side)

-SACD vs CD/audio-DVD (Sony tapte)

-Laserdisc vs VHS/DVD (Sony tapte)

-Minidisc vs CD (uavgjort)

-Blu-Ray vs HD-DVD (Sony VANT)

 

Så med så mange tap på formatkrig-fronten, HVORFOR fortsetter Sony denne taktikken? JO! De tjener penger.

 

Jeg gjentar: de tjener penger på å splitte og ødelegge markedet for forbrukerne. Siden Sony er en av markedets største aktører, betyr det at konsumenten er nødt til å forholde seg til hva Sony gjør. DET er mitt problem med dem.

 

Sony er som en sleip fyr som aldri gjør noe med mindre det er for personlig vinning. En som sitter i godstolen og feitgjør seg inntil noen andre jogger forbi. Da er det plutselig opp av stolen og bole seg i løpet av et par uker til en superatlet, slipper et produkt, og rett ned i stolen igjen.

 

Legg merke til at Sony KUN slipper gode produkter når det er for å befeste et nytt format. For eksempel videokameraet PMW-EX1 når det ble klart at Sony måtte knuse Panasonics P2-kort-system med sitt eget system. Etter dette kameraet har det vært dørgende stille, med (tilnærmet) ingen nyvinning.

 

Dersom Sony kan motbevise alt jeg har sagt, er det RETT INN I VARMEN igjen. Jeg er ikke langsint :) og har veldig lyst til å oppleve Blu-Ray i 3D på min Microsoft PC med min LG Blu-Ray-spiller på min Samsung TV.

 

Værsågod flame i vei

Lenke til kommentar
Værsågod flame i vei

Jeg er enig i mye av karakterstikken din av Sony. Likevel, de driver på slik du gjør, som du sier, for å tjene penger. Noe annet er ikke drivbart. Sony har i de siste to årene hatt røde tall og mange ansatte har mistet jobben. At de ved å lansere nye formater og produkter ønsker å tjene penger er helt logisk, men som konsument bestemmer man selv hva man vil ha og hvem man vil støtte. Jeg for min del synes dette høre kjempeinteressant ut, men er redd det kommer til å koste mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Det er mange måter å tjene penger på. Sony velger gang på gang de mest forbrukerfiendtlige måtene å tjene penger på. Jeg bare slenger ut noen stikkord: DRM og root-kit.

 

Forøvrig: Enig med efikkan at Minidisk over hodet ikke kan kalles uavgjort i forhold til CD. Hvor mange CD-spillere og minidisk-spillere har du sett den siste uka? Jeg kan ikke huske sist jeg så en minidisk-spiller. Det må uansett ha vært mange år siden. CD-spillere ser jeg mange av hver dag. Jeg vet faktisk bare om en eneste person som noen gang har eid en minidisk-spiller.

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt før, synes jeg ikke teknologien er bra nok i dag, polarisering fungerer tålelig greit, men det er slitsomt i lengden, man må ha briller, og kvaliteten er dårlig mot sidene og når ting skal stikke mye ut og inn i skjermen. Men det blir jo interessant å se hvordan dette utspiller seg. Det er mange som tilsynelatende er interessert i at 3D skal slå igjennom.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...