Gå til innhold

Mange velger Linux på nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt pes å få lagt inn XP når man kun har en OEM-lisens for en annen maskin fra før av da? Jeg fikk iallefall ikke aktivert når jeg prøvde meg på noe sånt, og tviler ærlig talt litt på at det er så mange retail-lisenser ute og går.

 

Kjøpte XP-maskin selv, kjører Ubuntu på den nå. Valget gikk primært på 1 GB RAM og harddisk fremfor billig SSD, ikke OS.

Lenke til kommentar
Fersk undersøkelse viser at rundt 32 prosent av nett-PC-er leveres med Linux forhåndsinstallert.

I artikkelen står det:

"Nearly one-third of the 35 million netbooks on track to ship this year will come with some variant of the free, open-source operating system, ABI Research said."

 

Det dreier seg om en prediksjon - en spådom, om du vil - og er ikke basert på salgstall.

(Det samme gjelder vel forøvrig MS' tall, bare så det er nevnt.)

Lenke til kommentar
Tror jeg ville gjort det omvendt for å ende opp med mer ram. Har ikke sett på hvor vanskelig og\eller dyrt det er å installere mer ram på netbooks i dag.

i dag får du ikke noen netbook uten 1GB ram, med mindre en kjøper gammelt lager på salg.

 

grunnen til det er at microsoft har satt en øvre grense for winxp lisenser for disse maskinene på det punket, og vil trolig videreføre det med win7 starter.

 

utover det så kan jeg godt forstå at tallene er fra usa, for det er eneste stedet en får kjøpt linux maskiner fra større merker snart. her til lands er dem omtrent ikke å oppdrive lengre (en dell latitude og noen gamle acer er vel omtrent det jeg har observert siste tiden).

 

ikke det, prisforskjellen er begrenset...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
OrjanP

 

Dette er nok forskjellig fra maskin til maskin. Mener å husker at folk sutra over hvor vanskelig det var å bytte ram på AA1 nårjeg sjekket dette. Solgte min før jeg gadd å gjøre noe mer med det.

Det kan ikke ha vært vanskelig når jeg fikk det til :wee:

 

Jeg solgte min aspire one 110L på grunn av den ssd-en som trolig var en forkortelse for syrup slow drive og kjøpte en med harddisk.

Det var selvsagt ikke noen fornuftige valg uten vinduer, så da måtte jeg ta til takke med å kjøpe en med windows og brenne cd-en.

Endret av Cannibal Helsekost
Lenke til kommentar
En fersk undersøkelse gjennomført av selskapet ABI Research viser at rundt 32 prosent velger mini-PC-er med Linux forhåndsinstallert, mens 68 prosent velger Windows.

Det synes jeg er ganske oppsiktsvekkende med tanke på hvor vanskelig det er å få tak i minibærbare uten Windows. Mange ser seg jo nødt til å betale Windows-skatt for å få tak i den maskina de skal bruke Linux på.

 

Det som ikke overrasker er at Windows har en vesentlig større markedsandel på minibærbare i USA enn på verdensbasis.

Lenke til kommentar
Det dreier seg om en prediksjon - en spådom, om du vil - og er ikke basert på salgstall. (Det samme gjelder vel forøvrig MS' tall, bare så det er nevnt.)

Microsofts tall gjelder USA. Tallene fra ABI Research gjelder verdensmarkedet. Verdensmarkedet er vesentlig større enn det amerikanske markedet så de amerikanske tallene har ikke så veldig mye å si for fordelingen på verdensbasis.

 

Apropos Microsoft sine tall for USA så tar jeg de med en klype salt etter denne avsløringen.

 

Siden 2009 ikke er slutt helt ennå så de kan selvsagt ikke gi ut salgstall for hele 2009. Spådommen fra januar var 39 millioner for 2009. Etter at de har sett hvordan salget har gått unna hittil i år så har de altså måttet justere ned til 35 millioner. Spådommen er altså rimelig sikker og basert på de salgstall de har samlet inn så langt i år. Jeg er ikke sikker på hvilke måneder som er registrert, men regner med det er til og med november. Julesalget kan riktignok påvirke årssalget merkbart. Vi får se hvordan det går når ABI Research antagelig kommer med en oppsummering og en spådom for 2010, over nyttår.

 

Jeg anbefaler forresten å lese originalartikkelen. Den er vesentlig mer detaljert.

Lenke til kommentar

Avsløring uten anførselstegn ja. Microsoft drev med bevisst FUD for å stille seg selv i et bedre lys.

 

Det handler ikke om å lete med lykter etter ett eller annet halmstrå som støtter opp om ens personlige mening, men om å filtrere bort FUD i søken etter en sannhet. I det tilfellet sannheten om tilbakeleveringsandelen. Jeg sier ikke at det er funnet noen eksakt sannhet, men det er i hvert fall avslørt og filtrert bort usannheter og misledinger fra Microsoft. I en søken etter en sannhet er det selvsagt like viktig å filtrere bort usannheter og misledinger som drar i motsatt retning.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...