Gå til innhold

Guide: Kjøpe mobil i julegave?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
* Mobiltelefonen blir reelt billigere, fordi deler sponses av operatøren.

Litt flisespikking men jeg ville kalt det tilsynelatende billigere.

 

Det er ikke operatøren som "sponser", men som du skriver et annet sted i artikkelen er det den som betaler abbonementet som "sponser" kjøpesummen.

 

Ordet sponset er positivt ladet og etter min mening villedende. Det burde vært erstattet med avbetaling via abbonementet eller forbrukslån. For det er i praksis det som skjer.

 

Å gi et produkt som er delvis betalt + forbrukslån på resten i julegave til noen liker jeg ikke. Jeg synes det grenser mot frekkhet.

 

Da synes jeg det er mye bedre å gi en sum penger med et kort som forteller at det er meningen det skal brukes til kjøp av mobiltelefon. Da kan brukeren velge både telefon og abbonement selv. F.eks kan kjøperen legge i litt penger selv og få en dyrere telefon enn giveren tar seg råd til å gi.

 

NB. Ikke fall i fella med å kjøpe gavekort. Det har skjedd flere ganger at selskapet som har utstedt gavekortet går konkurs før mottageren får brukt det. Da går alle pengene tapt. Et annet problem er at gavekort hindrer mottageren å velge butikk selv. Et irriterende eksempel er når mottageren finner drømmetelefonen til 3000 kr i en butikk, men har 1000 kr i gavekort hos en butikk der den koster 4000 kr.

Lenke til kommentar

Amobil/Einar:

Flott guide før julehandelen. Noen småting jeg vil påpeke:

 

og kunden kan ikke bytte til et billigere abonnement i løpet av bindingstiden.

Kunden kan alltid kjøpe seg ut av et abonnement, men summen er gjerne høyere enn hva telefonen ble subsidiert.

 

Er det en bindingstid på abonnementet fra før, kan du ikke tegne en ny bindingstid

Omtrent samme som forige punkt. Har man f.eks. 3 måneder igjen kan man kjøpe seg ut av dette for så å binde seg på nytt.

 

Mobilen kan koste inntil 2000 kroner mindre med en bindingstid på 12 måneder

Mobilen kan da være subsidiert langt mer enn som så, det beror på den aktuelle kampanjen. Et eksempel på dette er Nokia 6700 Classic, som man får til 1 kr, mot vanlig butikkpris på rundt 3000 kr. I dette konkrete tilfellet, 6700 Classic, sparer man gjerne mye på totalsummen også. Dette gjelder også SonyEricsson W995 for tiden, og en drøss andre, alt utifra butikk og operatør.

 

Du kjøper med andre ord bare mobilen på avbetaling, der mottakeren må betale det resterende beløpet.

Det er veldig mange foreldre som gir mobiltelefoner i julegave til sine barn. I veldig mange av disse tilfellene har familien en familieabonnementsløsning som uansett betales av far og mor, og det er derfor langt ifra alltid at mottakeren av gaven må betale avbetalingen på mobilen.

 

At en mobiltelefon har operatørlås, betyr at enheten ikke kan brukes hos andre operatører enn den operatøren mobilen er låst til.

Her bør det nevnes at landets største operatør, Telenor Mobil, gir låsekode gratis forutsatt at man bandt sitt abonnement i forbindelse med kjøp.

 

 

Alt i alt en fin guide, men jeg synes flere av disse punktene er ganske viktige. Setter pris på tilbakemelding :)

 

Simen1:

Helt enig i at det kan kalles avbetaling eller forbrukslån. Det er dog viktig å presisere at forbrukslån av denne typen ofte faktisk lønner seg, men i nesten alle tilfeller er mer gunstig enn andre typer forbrukslån, om det ellers hadde vært aktuelt for kjøperen.

Lenke til kommentar

Veldig bra!

 

Vi i butikk har masse spørsmål rundt dette med å kjøpe en telefon til kjæresten (f.eks) til 1,- i julegave. Det er bare bra at folk skjønner at det ikke er kult å få faktura i julegave...

 

mange telefoner blir jo riktignok billigere med binding, men det varierer jo utifra hvilke modeller f.eks Telenor velger å fokusere på. Med SuperPluss (129,-) får telefonene veldig lav totalsum, og som tidligere påpekt: Telenor gir også ut låsekoder uten å kny, så lenge enten bindingen fortsetter eller bruddgebyr betales.

Lenke til kommentar
Lurer bare på om man kan bytte abonnement selvom det ikke har gått 12 mnd? Såvidt jeg forsto var det om man skulle fortsette med det man har at man kunne binde seg for 11 nye mnd...

Som jeg påpekte over er dette noe feilaktig formulert i teksten.

 

Du har alltid mulighet til å bryte en bindingstid, men du må betale gebyr for det. Har du f.eks. 3 mnd igjen av bindingstiden vil beløpet være lavere enn om du har f.eks. 9 mnd igjen. Enkelt og greit; Du har fått en telefon til redusert "nåpris", og må betale tilbake det, eller deler av det, om du ønsker å bryte avtalen.

 

Det de mener med 11 mnd-tingen er at de fleste operatørene lar deg binde deg på nytt, opptil en måned før din nåværende bindingstid har gått ut. Men dette forutsetter altså at du forblir hos samme operatør. Skal du bytte operatør må du vente til bindingstid er gått ut eller betale nevnte gebyr.

 

Med SuperPluss (129,-) får telefonene veldig lav totalsum

Samme kan sies om Tele2 Ultra. NetCom har desverre ikke noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

En liten detalj som ikke blir nevt i teksten, er minutt- og smspris på abo. med binding. Ikke uvanlig at prisene blir justert opp. Har sett flere tilfeller hvor ekstrakostnadder pga dyrt abo. har resultert i at merningene blir 2-300kr ekstra per mnd. (tatt hensyn til evnt. forskjell i mndkostnad og nedbetaling)

Lenke til kommentar

Et lite triks spesielt når det gjelder julegavehandel av subsidiert mobiltelefon:

La oss ta for oss Telenor i dette tilfellet.

 

Operatørlåsen sier i praksis kun at Telenor-simkort støttes av telefonen de første 12mnd. Hvis en kunde binder en telefon opp mot et abonnement i 12mnd kan man fint putte inn et annet Telenor-sim-kort og bruke dette. Så lenge abonnementet som telefonen er bunnet opp mot blir betalt, er Telenor fornøyde.

Scenario: et foreldrepar kjøper en SE W995 med Telenor FriHet199 til kr 999, men sønnen som skal bruke telefonen har Telenor SuperKontroll med gjenstående binding. Så lenge FriHet blir betalt går alt helt fint:)

Totalpris med FriHet 12mnd = 12*199 + 999 = 3387,-

Veiledende fullpris for SE W995 er ca 4500,-

Vet at man imei-registrerer telefoner, men dette ser ikke ut til å ha noen effekt når man forsøker å putte inn et annet Telenor-simkort.

Foreldrene kan beholde kontrollen på mobilregningene til sønnen samtidig som de har fått et relativt rimelig abonnement de kan bruke på en annen Telenor-låst eller operatørfri telefon.

 

Dette kan være vanskelig å forklare kunden, men om det skikkelig tvil ute og går og kunden så gjerne ønsker å kjøpe telefonen i gave uten at mottakeren skal få vite om det er det en mulighet.

Endret av martingee
Lenke til kommentar
Scenario: et foreldrepar kjøper en SE W995 med Telenor FriHet199 til kr 999, men sønnen som skal bruke telefonen har Telenor SuperKontroll med gjenstående binding. Så lenge FriHet blir betalt går alt helt fint:)

Totalpris med FriHet 12mnd = 12*199 + 999 = 3387,-

Veiledende fullpris for SE W995 er ca 4500,-

Skal man kjøpe Telenorlåst mobil med lav totalpris på tlf som eneste kriterie ved valg av abonnement er djuice phone175 eller Telenor Superpluss bedre alternativer enn FriHet.

Lenke til kommentar
Skal man kjøpe Telenorlåst mobil med lav totalpris på tlf som eneste kriterie ved valg av abonnement er djuice phone175 eller Telenor Superpluss bedre alternativer enn FriHet.

 

Ja, hvis eneste kriterie er lav totalpris. Men SuperPluss har fast månedspris uansett om du er i binding eller ikke. Derfor vil du, etter min mening, kaste 129kr ut av vinduet hver mnd etter 12mnd med binding. Dette slipper du både med FriHet og phone-abonnement. Men nå har jo Telenor som kjent kutta ut FriFamilie på Djuice. Det er ingen som vil miste FriFamilie. Derfor vil FriHet bli et naturlig valg.

Lenke til kommentar

Men i scenarioet ditt forsto jeg det slik at sønnen skulle bruker SuperKontroll, og dermed ikke benytte FriHet-abonnementet? Hvis jeg forsto rett er jo da laveste totalpris kriteriet..?

 

Hvis du tenker deg at sønnen skal over på FriHet må han da få nytt nummer, hvis han ikke skal betale seg ut av sin nåværende binding.

Lenke til kommentar
Men i scenarioet ditt forsto jeg det slik at sønnen skulle bruker SuperKontroll, og dermed ikke benytte FriHet-abonnementet? Hvis jeg forsto rett er jo da laveste totalpris kriteriet..?

 

Hvis du tenker deg at sønnen skal over på FriHet må han da få nytt nummer, hvis han ikke skal betale seg ut av sin nåværende binding.

 

Riktig at sønnen ikke skal benytte seg av FriHet. Men da finnes det to muligheter for foreldrene. De kan enten bruke sitt nr på FriHet eller ha et ekstraabonnement som er rimelig i bruk. Hvis de hadde valgt å kjøpe med Djuice phone 175 ville de fått lavere totalpris, men ikke fått muligheten til å bruke nummeret i FriFamilie. Prøver å tenke litt helhetlig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...