Gå til innhold

Tror på inntil 50 % 3D-TV i 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, HDMI-kabelen overfører dette - det er iallfall en del av den nyeste revisjonen (tidligere kjent som 1.4). Se f.eks. X-bit.

 

Jeg vil absolutt tro at NRK ønsker å teste ut 3D-sendinger etter hvert, men det avhenger nok av hvor utbredte disse TV-ene blir. Jeg tipper uansett det ikke skjer noe her til lands før tidligst om et par år, men det absolutt hende jeg tar feil :)

 

Ellers vil nok også BD-plater kunne lagre 3D-innhold - men standarden der er ikke helt klar enda tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg finner i farta ikke igjen artikkelen, men 3D skal i alle fall være standarisert på signaltype mot skjerm. Dvs at alle skjermer skal kunne vise filmen uavhengig av om det er polariserte briller, briller med lukkere, TV med "fremtidstech" osv.

Kvaliteten er jeg imidlertid veldig usikker på, samt pris. Men det kommer nok inn i stua mi etterhvert.. :p

Lenke til kommentar

Dette blir vel som overgangen fra 4:3 til 16:9...

 

eller slik som vi ser nå, hvor de forskjellige kanalene har egne HD sendinger.

 

Etterhvert vil ingen sendinger være uten HD, og så kommer det sikkert egne 3D kanaler i stedet :)

 

var det ikke for de hersens brillene så ville jeg vært overbegeistret

Lenke til kommentar

Så da er vel konklusjonen at dette ligger langt nok frem i tid til at det ikke er grunn til å vente på det om man har lyst på en ny tv nå?

 

Jeg kjøpte en CRT-tv for 5-6 år siden, og den står hos foreldrene mine nå og jeg regner den ikke som særlig attraktiv å få til meg med tanke på manglende HD-oppløsning, størrelse og tyngde. Den ble nok ikke utdatert med en gang, ettersom både hd-materiale lot vente litt på seg (først nå at rimeligere bluray-spillere og flere hd-kanaler begynner å komme på markedet) og bildekvaliteten på lcd tok en stund å få bra. Men nå regner jeg med at fordelene vil være klarere og at den gamle CRTen slik sett må regnes som utdatert. Vil vel sikkert ta 5-6 år enda før 3d-tv er "nødvendig" for min gruppe (liker å følge med, men veier det nøye opp mot økonomi) forbrukere?

Lenke til kommentar

@ Tryvan:

Du kan med god samvittigheit kjøpe deg flatskjerm no.

Eg var akkurat i samme bås som deg og det er ikkje før i år at hd har tatt av, så eg vil sei at no er den perfekte tidspunkt å gå over frå crt til lcd gitt at crt'en ikkje var så altfor gammal. Eg er fornøgd med bildet på lcd no, men var det ikkje for eit par år sidan :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sony forventer at opptil halvparten av alle nye TV-er med selskapets logo som selges om tre år vil ha 3D-støtte.

 

 

 

Les mer

 

det er tusen spørsmål av samme type som det som jeg også stresser meg ihjel for å finne svar på. Det er så mye svadanyheter for tiden som virker mer som copy-paste fra en reklametekst enn som en konkret nyhetsartikkel. Det kommer et dusin nyheter om 3d-tv'er hver dag og så står det ikke engang noe om hvilken teknologi som brukes (shutter, polarisert, osv) eller noe om hvilke shutterbriller de vil være kompatible med, osv osv. Det står bare masse svada som "egen chip for å gjøre om 2d til 3d" og alt mulig tull uten et eneste ord om hvordan det fungerer sett fra et teknisk perspektiv. Man ender opp med å bruke timevis på googling for å få svar på ting for hvert produkt.

 

Personlig tror jeg jeg gleder meg mest til IZ3D kommer med sin 27" datamonitor med polarisert lys akkurat nå, men det går nok ennå en stund til den kommer. : (

 

 

 

Jeg lurer på hvilket 3D materiale som skal vises, hvilket lagringsmedie og kabelstandard som skal brukes?

 

Får vi f.eks NRK i 3D om noen år? Eller de siste spillefilmene? Får man dette via HDMI-kabelen?

 

det er tusen spørsmål av samme type som det som jeg også stresser meg ihjel for å finne svar på. Det er så mye svadanyheter for tiden som virker mer som copy-paste fra en reklametekst enn som en konkret nyhetsartikkel. Det kommer et dusin nyheter om 3d-tv'er hver dag og så står det ikke engang noe om hvilken teknologi som brukes (shutter, polarisert, osv) eller noe om hvilke shutterbriller de vil være kompatible med, osv osv. Det står bare masse svada som "egen chip for å gjøre om 2d til 3d" og alt mulig tull uten et eneste ord om hvordan det fungerer sett fra et teknisk perspektiv. Man ender opp med å bruke timevis på googling for å få svar på ting for hvert produkt.

 

Personlig tror jeg jeg gleder meg mest til IZ3D kommer med sin 27" datamonitor med polarisert lys akkurat nå, men det går nok ennå en stund til den kommer. : (

 

EDIT : fikk feil quote

Lenke til kommentar

Ganske gammal tråd dette. Men dei fleste produsentane viste fram 3d-modellar på CES og alle krevde briller. Ikkje faenom eg tar på meg briller for å sjå det skrukkete trynet til sportsdama i NRK for å sei det slik. 3D blir bra når vi slepp å bruke briller, då gidder kanskje folk å bruke det i andre rom enn hjemmekinoen.

Lenke til kommentar

3D uten briller krever en ganske anderledes teknologi. Jeg aner ikke om det så langt finnes noen brukbare løsninger på prototype-stadie. Vi må nok belage oss på briller en god stund fremover. Den nå etablerte 3D-standarden krever vel en bildekodek som er kompatibel med alle 2D-skjermer også, man kan mao velge om man ønsker å se puppa til sportskommentatoren sprette ut i stua eller ei ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...