Gå til innhold

Firefox blir raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som fast bruker av Firefox i MANGE år nå, så må jeg ærlig innrømme at jeg er svært skuffet over v3.x generelt, og ting ser ut til å bare gå i nedoverbakke sammenlignet med konkurrenter som Opera og Chrome?

 

Jeg har nå lekt meg litt med Chrome 4.x, Opera 10.10, IE8 og FireFox 3.6 BETA3 og det er ingen tvil om at både Opera og Chrome jevnt over bare simpelt er raskere? Alt fra det til å starte nettleseren, til javascript, til det å bare åpne nye nettsider går merkbart raskere i Windows7 64bit hos meg med både Chrome og Opera sammenlignet med Firefox? Til tross for at de to første nevnte blant annet ikke har noe adblock hos meg? Fremdeles åpnes nettsider merkbart tregere i Firefox? Selv med vår 25/25mbit linje?

 

Selv Internet Explorer 8.0 er tildeles på høyde med Firefox i visse tilfeller, men har jo et alt for grusomt dårlig UI til at det overhode kan aksepteres som noen god nettleser, Firefox har alltid vært genial på både hastighet og utvidelser, men for min del blir det bare mer og mer bruk av Chrome og mindre og mindre bruk av Firefox, rett og slett fordi Chrome føles raskere, starter opp raskere, bruker mindre systemressurser og krasjer sjeldnere? Dette til tross for enkelte geniale utvidelser til Firefox gjør at Chrome nå har tatt over som min faste nettleser.

 

 

Men tror og håper at Mozilla kommer sterkere tilbake med Firefox v4.x!

 

--

 

Fungerer dog fint i Linux? Så virker som det først og fremst Windows versjonen som er på vei ned?

Lenke til kommentar

Kaster meg på posten til RamGuy.. Har nå sluttet helt å bruke Firefox i windows og gått tilbake til Opera(er vel 6 år siden sist). En helt ekstrem minnebruk, treghet i javascript ogdet faktum at enkelte script faktisk klarer å drepe browseren fullstendig gjør at det er umulig å bruke i Win. Opera er bra, men har blitt for "cluttered" etter min mening. Nå vi får skikkelig mouse-gestures i chrome ser jeg meg aldri tilbake..

Lenke til kommentar

Er det noen som har lagt merke til om firefox føler noe mer stabil/raskere ut når man ikke har mange utvidelser installert? Har satt opp og tunet en del PC-er i det siste og innbiller meg at en "fersk" firefox er litt bedre enn den innkjørte med en drøss utvidelser jeg har på arbeids PC-ene mine.

Ellers oppfatter jeg de siste versjonene i 3.x som bedre enn de første.

Til RamGuy: Husker du ikke hvor jævlig treg FF var mel ca 1,5 og 2.2? Sugde til seg alt som var av minne og krasjet stadig vekk. Ble tross alt mye bedre etterhvert.

Lenke til kommentar

Har 29 Firefox plug-ins installert, men likevel bruker Firefox 3.6 svært lite minne og starter på 1 til 1.5 sekund, uten unntak. (Med SSD riktig nok)

Firefox vinner jo absolutt alle minne-tester, selv om Chrome & Safari er noen tusendeler foran i JS & andre photo-finish tester. Selv med flere plug-ins installert, bruker jo Firefox mindre minne over tid enn alle konkurrentene.

 

Må si meg litt forundret over folk som klager på at Firefox er treg eller bruker mye minne, er vel det raskeste programmet jeg har på PC'en, henger aldri, smooth surfing og scrolling, og lynrask respons. Jeg har en mistanke om at folk som klager over Firefox, ikke har kjørt en "clean install" av Firefox på lang tid, og installerer betaer og offisielle versjoner om hverandre, i en salig mix. Eventuelt at man sitter på trege netbooks eller gamle maskiner, og da blir mer ømfintlig for slikt.

Lenke til kommentar

På Ubuntu-installasjonen er Firefox en mellomting mellom Chromium/Chrome og Opera, hva hastighet angår.

 

Miljøet rundt har også mye å si for raskt nettleseren oppfattes. Jeg synes Firefox ble raskere med Ubuntu 9.10, selv om jeg tok med meg over innstillingene fra Firefox fra Ubuntu 9.04. Den scorte også bedre på Sunspider-testen på Ubuntu 9.10.

 

Chromium for Linux virker derimot raskest, men både extensions til den og selve nettleseren gjør at jeg avventer litt før jeg evt. hopper over til Chromium.

 

 

Ellers er det et godt tips å slette profilmappen en gang i blant for å starte innstillinger fra scratch. Jeg pleier å gjøre det før hver større oppgradering av Firefox. Det har fungert veldig bra for min del.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Testet en uoffisiell beta 3/4 for noen uker siden, som da er å finne i trunk-mappen på FTP-serveren til Mozilla. Gjennomgående god ytelse, men ikke merkbar kjappere. Men, riktig slik det blir nevnt oven her; lurt å slette profilmappen enkelte ganger.

 

Fila urlclassifier3.sqlite har en tendens til å vokse over tid har jeg lagt merke til, og ellers pleier undertegnede å slette cookies og web-cache etter surfing. For øvrig fungerer 3.5.5 og Flash 10.1 prerelease som hånd i hanske. :)

 

En trofast Firefox-bruker siden tidenes morgen (nesten). Gleder meg stort til 3.6 er stable.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...