Gå til innhold

BenQ kommer med lesebrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott å se at dette lesebrettet støtter EPub-formatet som er det formatet den internasjonale forfatterforeningen også støtter. Det er et åpent format og det kan leses på ulike lesebrett.

Om nå bare bokforhandlerne kunne la oss laste ned bøker på PC'en eller direkte til lesebrett, uavhengig av plattform, så ville dette være starten på en ny æra.

 

Hva er nå status i Norge?

Det siste som jeg har lest er altså at forlagene og forfatterne ikke blir enige om royalties.

Dermed skjer det ingenting på den fronten.

 

For egen del benytter jeg Sonys 505 reader og kan ikke laste ned aktuelle bøker fra verken Amazon, Sony eller fra Barns & Noble.

"Tilbudet" jeg har er dermed som følger:

a) laste ned gratis bøker uten aktuell verdi

b) kjøpe noe eldre bøker fra digitalbok.no

c) ta vilt for meg av alle piratbøkene der ute. Dem er det mange av. Bøker som gies ut kommer gjerne opp som pirateksemplarer samme dag.

 

Om jeg potensielt skulle benytte meg av tilbud C, så kan jeg oppfattes som forbruker av piratvare, men ingen pirat, siden disse filene er så små at det torrenter ikke benyttes. Man sprer altså ikke bøkene selv. Gjør jeg da noe ulovlig? Bøkene eksisterer ikke som noe tilbud, og derved taper heller ikke forfattere eller forlag noe på at jeg leser ei bok de uansett ikke vil selge meg.

 

Alternativt kan jeg legge fra meg lesebrettet mitt og si at det kun er en ubrukelig dings som ligger på hylla.

 

Problemet med det hele er at jeg ønsker å benytte meg av mitt lesebrett på en lovlig måte, samtidig som det eneste tilbudet består av hauger av ulovlige eksemplarer av bøkene jeg ønsker å lese. Det trengs kun ett klikk, og dermed har jeg boka.

 

Forlagene og forfatterne må nå bli enige slik at de ikke oppfordrer folk til å laste ned ulovlig. De taper kanskje ikke så mye nå siden det ikke er så stort publikum ennå, men de legger tilrette for ulovlig piratkopiering og vaner mange ikke slutter med når de en dag får dette på plass.

 

Jeg ønsker meg rett og slett et nettsted jeg kan søke på bøkene jeg ønsker å lese, norske som engelske, kjøpe dem til langt billigere pris enn fysiske bøker og å lese dem. Betaling er faktisk ikke noe problem. DRM er et problem fordi det gjør bøkene plattformavhengige og mindre tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Takk for knallbra innlegg Flibustier, du treffer på mange måter spikeren på hodet der. Jeg håper det blir mer fart på de åpne formatene nå som andre aktører enn Amazon og B&N kommer på banen med spennende produkter.

 

Hva er forresten fornuftig pris på en e-bok? 50 kroner? 100 kroner? Det vil vel avhenge av type bok antageligvis. Digitalbok.no selger en del titler til 79 kroner. Jeg føler personlig det ikke bør koste så veldig mye mer enn dette, før det ikke blir så interessant. Selve leseren koster jo også noen lapper.

Lenke til kommentar
Hva er forresten fornuftig pris på en e-bok? 50 kroner? 100 kroner? Det vil vel avhenge av type bok antageligvis. Digitalbok.no selger en del titler til 79 kroner. Jeg føler personlig det ikke bør koste så veldig mye mer enn dette, før det ikke blir så interessant. Selve leseren koster jo også noen lapper.

Det kommer jo an på hva man pleier å kjøpe. Per i dag er det sjelden jeg betaler mer enn 60-70 kroner for en bok (jeg leser nesten utelukkende engelskspråklige pocketbøker), og det inkluderer jo da både en fysisk bok og porto. Så for min del synes jeg 50 kroner er i riktig område.

Lenke til kommentar

Er enig med Mascot at 50,- er i øvre grense for hva det burde koste.

Er tross alt ikke store utgiftene for forlagene å selge bøker digitalt, så de har antagelig større fortjeneste på dette.

Og bøker med store fine bilder og slikt egner seg ikke enda da ebok skjermene ikke er så fantastiske enda.

 

Ellers må jeg si jeg sliter med samme problemer når det gjelder valg av leser, som Flibustier. Nemlig det at pga DRM, så kan man ikke skaffe en leser og bøker uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar
Bøkene eksisterer ikke som noe tilbud, og derved taper heller ikke forfattere eller forlag noe på at jeg leser ei bok de uansett ikke vil selge meg.

 

Men, dersom du ikke hadde hatt tilgang på Arthur Conan Doyle i piratformat, hadde du kanskje kjøpt Anne B. Radges siste istedenfor, så sånn sett kan man si at dine handlinger resulterer i tap for forlagene. De ønsker selvsagt ikke å gi kundene valgfrihet, da dette gjør markedsføring vanskeligere.

Lenke til kommentar

Jeg går og har skikkelig lyst på en slik leser, men får se hva det blir til.

 

Det blir nok å gå for den leseren som støtter flest formater og spes det mest brukte "piratformatet" der ute.

 

I første omgang blir det å rått laste ned bøker fra nett og så får jeg se om det blir å støtte bokbransjen med tid og stunder.

 

Jeg lser for det meste engelske pocketbøker, så prisen bør ikke overskride 50 lappen for min del. Tviler på at kundene er villige til å betale like mye/mer for ei digital fil enn papirutgaven til 99 eller 110.

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå en beregningsmodell for fornuftig pris. Først bør de dele opp dagens pris i fire prosentvise kakestykker: forfatterens pris, forlagets pris, trykkepris og distribusjonspris. Trykking og fysisk distribusjon skjer ikke med e-bøker så det bør trekkes bort. Derimot kan de legge på en pris for digital distribusjon. Digital distribusjon er selvsagt mye billigere enn fysisk distribusjon så den bør være mye lavere, men ikke null fordi det skal være attraktivt å selge og distribuere e-ebøker på nettet.

 

For populære kriminalromaner og lignende regner jeg med at trykkepris er en stor andel av kaka, mens smale fagbøker har forfatterens pris som en stor del av kaka.

 

Jeg ser for meg at kriminalromaner som går for 300 kr i hard perm og 200 kr i myk perm kan gå for 50 kr som e-bok. Mens en smal fagbok som går for 500 kr med hard perm som eneste valg kan gå for 300 kr som e-bok.

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt meg en Sony PRS-300 og er svært fornøyd med leseopplevelsen. Å kjøpe de bøkene jeg vil ha er imidlertid frustrerende til tider. Heldigvis er noen av de store bokhandlerne i england åpne for kjøp og nedlasting fra Norge, men det irriterer meg at ikke det er et globalt åpent marked for e-bøker. Når jeg kan bestille en fysisk bok fra USA skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke kan bestille den samme elektroniske boka derfra også. Åndsverket er jo det samme, (med ett mulig unntak for eventuell coverillustrasjon)

Må innrømme at det begynner nesten å friste å søke litt rundt på nettet etter andre alternativer. Det er ikke det at jeg ikke vil betale, men jeg får jo ikke lov ! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hva er gale med å lese en vanlig bok ? Det er mange som fort får vondt på øynene og slike ting ved å sitte og se på en skjerm i flere timer. Les en vanlig tradisjonel bok - funker fett det...

vel, å glane på boksider i timesvis er heller ikke helt sunt for synet (kommer mye an på lysnivået i rommet).

 

og her snakker vi helst om skjermer som oppfører seg mer som papir den lcd eller led...

Lenke til kommentar
1500 er i stiveste laget for disse enhetene. få dem ned rundt 500 og dem har en kunde...

Jeg synes ikke prisen er så alt for gal. Det er jo halvparten av hva en minibærbar koster, en tredjedel av hva mange betaler for en mobiltelefon og samme pris som en god digital fotoramme. Det som teller noe for meg er prisen på bøkene, kvaliteten på lesebrettet og et åpent system med stort utvalg og god formatstøtte for pdf og andre formater.

 

Hva er gale med å lese en vanlig bok ? Det er mange som fort får vondt på øynene og slike ting ved å sitte og se på en skjerm i flere timer. Les en vanlig tradisjonel bok - funker fett det...

Vanlige bøker veier som regel mer og er som regel vesentlig tyngre. Det faktum at 100 fysiske bøker veier 100 ganger mer og tar 100 ganger så stor plass som 1 gjør det bare bare ennå mer attraktivt å ha en slik med lavere vekt og størrelse enn en normal bok, men plass nok til tusenvis av bøker.

 

Skjermen er e-papir. Omtrent som å lese på papir og ikke sammenlignbart med vanlige LCD-skjermer.

Lenke til kommentar

Når det gjelder pris, så bør det være en sammenheng mellom pris, popularitet og størrelse. Tynne bøker av ukjente forfattere bør prises lavere. Det gir i seg selv større salg og gir dem mulighet til å bli mer kjent. Etablerte forfattere som leverer en kvalitetsbok bør kunne få godt betalt for det. Jeg har ikke noe imot å betale 100 til 150 kroner for ei god bok. Jeg har heller ikke noe imot å gjøre meg kjent med en ny forfatter som leverer et "gå seg til og lære" produkt, men prisen bør være deretter, f.eks. 60 kroner.

 

Selvfølgelig har jeg som forbruker et ønske om å få mest mulig til billigst mulig pris. På den annen side ser jeg at forfattere kun har boksalget som mulighet til å tjene penger. Det er svært krevende å skrive ei bok. Det krever tid, research, selvdisiplin, retoriske egenskaper og ikke minst konsentrasjon over måneder, ja endog år for enkelte.

 

Jeg er tilhenger av å slå ring om forfatterne og betale "godt nok" men ikke overdrevet mye. En musiker har mulighet til å gjøre seg kjent via musikksalget og tjene relativt godt på konserter. Forfattere har ikke denne muligheten, så det må lønne seg å skrive og lage gode bøker. Selv er jeg litt lei denne tendensen at alt skal være billig og kun betales med minstepris. På den annen side så bør det heller ikke være slik at man skal betale mye for dårlige bøker skrevet av forfattere som kun produserer tekst uten å lage historier som gir en viss mulighet for refleksjon, læring eller med svake plot.

 

Selv leser jeg kun engelske bøker, da det er svært langt mellom gode norske bøker. Subjektivt sagt, men allikevel så er det grenser for hvor mange krimbøker man lar seg interessere av.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...